به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت حقوقی، امور مجلس و استان‌ها، نشست جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها و معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد عصر روز دوشنبه 15 اردیبهشت‌ماه در دفتر معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی اصغر کاراندیش مروستی ضمن قدردانی و تشکر از حضور حجت‌الاسلام مازنی، طیبه سیاوشی، سیده فاطمه ذوالقدر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و همراهان، گفت: دغدغه و نگرانی شما عزیزان در خصوص پیگیری مشکلات ایجاد شده ناشی از کرونا برای هنرمندان بسیار قابل تقدیر است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها در ادامه با اشاره به گوشه‌ای از فعالیت‌های گسترده وزارتخانه در دوران فراگیری کرونا نظیر برگزاری کتابخوانی مجازی، مسابقات قرآنی مجازی، فروش گسترده کتاب از طریق فضای مجازی و پخش فیلم و همچنین کنسرت‌های آنلاین با استفاده از امکانات شبکه‌های مجازی افزود: لازم است دست‌اندرکاران و مسئولان ذی‌ربط  با استفاده مناسب از امکانات در اختیار وزارتخانه در زمینه اطلاع‌رسانی و انعکاس وسیع این فعالیت‌ها نیز دقت و اقدام لازم را مبذول نمایند.

کاراندیش در پایان سخنانش با اشاره به دغدغه مسئولان وزارتخانه و بخصوص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل مشکلات پیش آمده ناشی از کرونا برای دست‌اندرکاران و شاغلان بخش‌های مختلف زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم با حمایت مجلس شورای اسلامی و دولت بتوانیم با کمترین آسیب به فعالان عرصه فرهنگ و هنر این دوره را سپری کنیم.

در ادامه این نشست، لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی جزو اولین دستگاه‌هایی بوده است که رسته‌های فرهنگی را در فهرست حمایت‌های دولت گنجانده است، افزود: مکاتبات فراوانی را با دستگاه‌های مختلف جهت تعلیق، تعویق اقساط، پرداخت حق بیمه و... انجام داده‌ایم.

معاون توسعه مدیریت و منابع افزود: پس از فراگیری کرونا ما 1000 میلیارد تومان برآورد خسارت و عدم نفع در اسفندسال 98 و فروردین امسال برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر داشته‌ایم و در حال انتشار فراخوانی هستیم تا افراد متضرر بتوانند برای دریافت تسهیلات 12 درصدی و معرفی به مراکز ذیربط اقدام کنند.

وی در پایان سخنانش با اشاره درخواست شاغلان بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری مبنی بر از سرگیری فعالیت، گفت: شهرهایی که وضعیت سفید دارند با رعایت شرایط و ضوابط اعلامی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و در صورت استمرار مشکل کرونا در سایر شهرها پروتکل‌هایی را تدوین کرده‌ایم تا شاغلان آن بخش‌ها بتوانند برخی از فعالیت‌ها را از سر بگیرند.

حجت‌الاسلام مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه متولی اصلی فرهنگ و هنر کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: با توجه به این حقیقت انتظار داریم این وزارتخانه در زمینه جبران خسارات اهالی فرهنگ و هنر گام‌های اساسی بردارد و در اقداماتی که انجام می دهد جامعیت کارها را در نظر بگیرد.

وی با اشاره به این نکته که اکثریت جامعه هنری کشور از وضع مادی مناسبی برخودار نیستند، افزود: لازم است با حفظ کرامت این عزیزان به فکر تامین معاش و رفع مایحتاج اولیه‌شان باشیم، زیرا با تکریم بخش هنر و شادابی آنان می‌توان این نشاط را به سایر بخش‌های جامعه گسترش داد.

همچنین فاطمه ذوالقدر دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در این نشست حضور داشت با اشاره به دغدغه شدید اهالی فرهنگ و هنر از تعطیلی و رکود فعالیت‌های هنری و فرهنگی گفت: لازم است برنامه‌ها و طرح‌هایی را به سرانجام رسانیم که علاوه بر جبران بخشی از خسارت‌های وارد شده به آنان تاکنون، بتوانیم آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در آینده را نیز کاهش دهیم.

در این جلسه همچنین طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست فعالان بخش فرهنگ و هنر از دولت برای یاری رساندن به آنان با اعمال تخفیف‌هایی نظیر عدم دریافت مالیات ارزش افزوده، اختصاص یارانه بیشتر و اختصاص وام‌های کم‌بهره با دوره بازپرداخت طولانی مدت، افزود: کمیسیون فرهنگی و مجلس شورای اسلامی نیز آمادگی همراهی با این عزیزان را در راستای کاستن هر چه بیشتر از عوارض اقتصادی ناشی از شیوع کرونا را دارد.

در این نشست همچنین از سوی مشاوران حاضر در جلسه پیشنهادهایی نظیر: اجرای طرح‌هایی برای تحریک تقاضای فرهنگی جامعه، استفاده هرچه بیشتر از امکانات فضای مجازی جهت تحول شیوه‌های فروش محصولات فرهنگی و هنری و اجرای برنامه‌های هنری، لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای فضای پساکرونا، تداوم بخشودگی اجاره اماکن فرهنگی از سوی شهرداری‌ها و دولت، بخشودگی مالیاتی و طرح پیش فروش بلیت فعالیت‌های فرهنگی که در آینده امکان اجرا دارند، ارائه شد.