به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور گفت: ارائه خدمات بر بستر فضای مجازی از جمله اقداماتی است که موسسه خانه کتاب در روزهای شیوع ویروس کرونا بر آن تاکید دارد و در قالب دو خدمت‌رسانی دورکاری کارکنان و ارائه خدمات به مخاطبان و ذی‌نفعان موسسه صورت گرفت.

او افزود: در حوزه دورکاری کارکنان برنامه‌ریزی و انجام دورکاری در تمامی بخش‌های اداری و اجرایی و ارائه گزارش‌های روزانه از میزان کارها و فعالیت‌ها انجام می شود.

حسینی‌پور ادامه داد: در بخش ارائه خدمات از طریق فضای مجازی به مخاطبان هم اقداماتی از جمله ارائه تمامی کارها از طریق درگاه‌های اداری، برنامه‌ریزی برای فروش‌های تشویقی و حمایتی و ایجاد درگاه پست کتاب صورت گرفته است.

سامانه پست کتاب راهی برای عبور از کرونا

مدیرعامل موسسه خانه کتاب در عین حال تصریح کرد: به دنبال شیوع بیماری ناشی از گسترش ویروس کرونا در اواخر سال 1398 که مراجعه حضوری به فروشگاه­‌ها را به شدت کاهش داد و سپس منجر به تعطیلی آن‌ها شد، خریدهای اینترنتی و غیرحضوری به سرعت گسترش یافت. از آن‌جا که در این شکل فروش، هزینه ارسال به قیمت تمام شده کالا افزوده می­‌شود، به منظور کاهش این هزینه و تسهیل فرایند خریدهای غیرحضوری کتاب، خانه کتاب طرح "عبور از کرونا با کتاب" را برپایه سامانه "پست کتاب" ارائه کرد.

او افزود: تا اواسط اسفند ۱۳۹۸، 450 فعال حوزه کتاب و نشر شامل ناشر، کتاب‌فروشی و فروشگاه اینترنتی در سامانه پست کتاب عضو شده بودند که با اجرای طرح "عبور از کرونا با کتاب" تعداد اعضا با رشد ۵۰درصدی به ۶۵۹ فعال شامل 452 ناشر، 106 کتاب‌فروشی و101 فروشگاه اینترنتی کتاب رسیده است.

مدیرعامل خانه کتاب تاکید کرد: فعالان حوزه نشر در سامانه پست کتاب از فروردین 98 و تا اواسط اسفند 98 تعداد 65 هزار مرسوله با هزینه ارسال هفت میلیارد ریال پست کرده‌اند.

او اضافه‌کرد: در دوره زمانی 25 اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تا  25 فروردین سال جاری، به حدود چهارهزار منطقه روستایی کتاب ارسال شده است که طولانی‌ترین مسیر ارسال کتاب از تبریز تا میناب - ۱۹۸۸کیلومتر- وزن۲ کیلو مبلغ ۳ هزار تومان محاسبه شده است. بیشترین میزان ارسال کتاب در این طرح متعلق به تهران، قم و خراسان رضوی و بیشترین دریافت‌کنندگان کتاب در تهران، اصفهان و فارس بوده‌اند.

حسینی‌پور تاکید کرد: ناشران، کتاب‌فروشان، توزیع‌کنندگان، فروشگاه‌های اینترنتی کتاب و فعالان تولید و فروش کتاب، در صورت داشتن پروانه کسب و کار معتبر می‌توانند پس از عضویت در سامانه پست کتاب به نشانی posteketab.com یا از طریق سایت خانه کتاب ketab.ir از این طرح استفاده کنند.

او افزود: انتشار آثار آرشیوی در شبکه‌های اجتماعی مانند انتشار گزیده برخی از فعالیت‌های خانه کتاب در سال 1398و انتشار مجلات در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی از دیگر اقدامات این موسسه در این بازه زمانی است.

راه‌اندازی پویش موضوعی با کتاب کرونا را شکست می‌دهیم

حسینی‌پور از تشکیل و راه‌اندازی پویش "تندرست باش ای ایران" با هدف تقویت روحیه مردم ایران و مشارکت بزرگان فرهنگ و هنر در جریان مبارزه با ویروس کرونا خبر داد و گفت: موسسه خانه کتاب از اهالی فرهنگ و هنر دعوت کرد تا با شرکت در پویش "تندرست باش ای ایران" پیام‌های صوتی خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارند. این پیام‌ها همراه با تصویر چهره‌های سرشناس حوزه کتاب و نشر، در فضای مجازی منتشر شد.

او افزود: در این پویش چهره‌هایی مانند سعید تشکری نویسنده، محمد‌جعفر یاحقی نویسند و پژوهشگر، قاسم رفیعا شاعر، ابوالقاسم غلامی‌مایانی‌راد شاعر و پژوهشگر و احمد آرام نویسنده، حسن بلخاری پژوهشگر و رئیس انجمن آثار و مفاخر، محبوبه نجف‌خانی، افسانه شعبان‌نژاد و مصطفی رحماندوست و نوید فرخی از مترجمان،‌ نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان و موسی بیدج، تهمینه حدادی، غلامرضا امامی، هاشم اکبریانی و رضا کاظمی، منصوره اتحادیه، علی بلوکباشی و... مشارکت داشتند.

مدیر عامل خانه کتاب تصریح کرد: همچنین، برگزیدگان دومین دوره مسابقه کتاب‌خوانی "پوپک دانا" با شعار "با کتاب کرونا را شکست می‌دهیم" نیز در این پویش مشارکت داشتند و فایل تصویری آن‌ها به همراه معرفی کتاب، در فضای مجازی منتشر شد.

او درباره مجموعه اقدامات این موسسه گفت: لغو و تعطیلی فعالیت‌های جمع محور، پویش موضوعی "با کتاب کرونا را شکست می‌دهیم"، اعلام آمادگی برای اهدای کتاب به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انتشار فهرست کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور، دسترسی به اطلاعات مشتری‌های طرح‌های فصلی خانه کتاب، تغییر در شیوه برگزاری نشست‌های حوزه کتاب و ... از دیگر فعالیت‌های موسسه خانه کتاب در این ایام است.

مدیرعامل خانه کتاب اظهارداشت: "بهارانه کتاب" هم امسال به صورت خرید اینترنتی کتاب صورت گرفته است به این معنا که ارائه طرح برگزاری طرح بهارانه کتاب هم‌زمان با ماه مبارک رمضان به منظور اختصاص بسته‌هایی برای معیشت خانواده‌ها به شکل معنوی خواهد بود.

ساخت کلیپ‌های موضوعی و انتشار در فضای مجازی

حسینی‌پور گفت: ساخت کلیپ‌های موضوعی از جمله ساخت بیش از 10  کلیپ سخنرانی درباره موضوعات مختلف هم‌چون روز جهانی کتاب و حق مولف، روز بزرگداشت سعدی، روز بزرگداشت شیخ بهایی و ساخت 30 کلیپ سخنرانی به مناسبت ماه مبارک رمضان با موضوع آموزه‌هایی از نهج‌البلاغه و انتشار آن‌ها در فضای مجازی از دیگر اقدامات این موسسه در روزهای شیوع کرونا است که امیدوارم با این اقدامات بخشی از فشارهای حاصل از شیوع این ویروس برای مردم به ویژه اهالی فرهنگ کشور کاهش یابد.