سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کاوه خورابه معاون علمی و پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، با این توضیح که تقریبا همه فعالیت‌های انجمن به غیر از مراسم بزرگداشت‌ مفاخر در حال انجام است به هنرآنلاین گفت: این مراسم با حضور مردم برگزار می‌شود و با توجه به شرایط فعلی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حال حاضر انجام آن امکان‌پذیر نیست. اما شخصیت‌ها همه معین شدند و مشغول ترجمه زندگی‌نامه‌ و خدمات فرهنگی آن‌ها هستیم. این روزها به شدت به این موضوع فکر می‌کنیم اگر این روند ادامه‌دار باشد به سمت برگزاری بزرگداشت‌ها در فضای مجازی برویم و این فضا را احیا کنیم و پی بگیریم.

خورابه با بیان این‌که با اپیدمی کرونا ارتباط‌ با استادان دچار مشکل شد ولی تاکید داشتیم این ارتباط باید برقرار باشد، ادامه داد: در انجمن رسم بر این است که با توجه به نشست‌ها، بزرگداشت‌ها و همایش‌ها دیدارهای رو در رو با استادان داشته باشیم. با توجه به این که امکانش نبود از فضای مجازی بهره بردیم. یکی از کارهایی که از قبل عید آغاز شده و هم‌چنان پی‌گیری می‌شود مصاحبه صوتی و تصویری با بزرگان و اساتید هم‌چون مهدی حجت، سیدعبدالله انوار، رسول جعفریان و صادق خرازی است با پیام‌هایی با محوریت ویروس کرونا، نوروز و امید که در تلگرام و سایت انجمن منتشر شدند و در دسترس قرار دارند. این فعالیت ادامه دارد زیرا که شنوندگان مشتاق شنیدن هستند.

عضو گروه موسیقی فرهنگستان هنر با این توضیح که در حوزه مکتوبات نیز پی‌گیر کارها هستیم و مجلات چاپ شدند، افزود: "نامه انجمن"، "حکمت‌نامه" نشر یافتند و "مفاخر ماندگار" ویژه‌نامه‌ای برای نوروز و کرونا در دست چاپ است. در حال حاضر کتاب‌فروشی انجمن به روی مخاطبان باز است ولی به تقاضاهایی که برای تهیه کتاب بدست‌مان می‌رسد هم پاسخ‌گو هستیم.

خورابه با این توضیح که یکی از کارهایی که به‌طور جدی در انجمن دنبال می‌شود توجه به روزهای است که در تقویم به نام بزرگی نامیده شده، افزود: تصمیم داریم قسمت‌هایی از سخنرانی‌هایی که در طول سال‌های قبل بنا بر مناسبت‌ها انجام شده را بازبینی کرده و از طریق فضای مجازی سایت و کانال تلگرامی نشر دهیم. هر چند در فروردین ماه به مناسبت روز عطار، حسن بلخاری رئیس انجمن فایل صوتی جدیدی منتشر کرد.