سرویس تجسمی هنرآنلاین: رضا بانگیز، هنرمند نقاش درباره گذران روزهای قرنطینه گفت: روزهای ابتدایی قرنطینه را با مطالعه کتاب‌های مختلف گذراندم، اما پس از مدتی نتوانستم این کار را ادامه دهم چون فکرم مدام به جاهای دیگر می‌رفت. یک روز در ساختمان نیمه‌کاره کنار خانه مفتول بلندی را دیدم و تصمیم گرفتم با آن چیزی بسازم. فکر کردم حالا که کرونا در دنیا فراگیر شده است، می‌توانم این مفتول را به شکل ویروس کرونا دربیاورم و بنابراین مفتول را به شکل دایره خم کردم و پس‌ از آن به بازار رفته و مقدار دیگری مفتول خریدم و هر روز صبح تا شب مشغول کار بر روی این حجم شدم.

بانگیز ادامه داد: ما که در کار هنر هستیم باید به اجتماع خود زیبایی را هدیه دهیم. این ویروس ابتدا بدون رنگ بود و فرم کج و کوله‌ای داشت، اما در مرحله بعد آن را پرداخت کرده و رنگ زدم تا شکل زیباتری پیدا کند. در چند مرحله بر روی این اثر کار کردم و هر بار احساس می‌کردم کار هنوز تمام نشده و مجدداً روی آن کار می‌کردم. شاید به نظر برسد که با حجمی ساده طرف هستیم اما بریدن و شکل دادن این مفتول‌ها زحمت زیادی به همراه داشت. در نهایت نیز اشیاء مختلفی که در گوشه و کنار خانه پیدا کردم مانند دکمه، مهره و... را به آن اضافه کردم تا شکل قشنگ‌تری پیدا کند. این اثر حدود ۷۰ درصد شبیه به همان تصویری است که از ویروس کرونا منتشر شده است.

بانگیز

بانگیز با بیان اینکه آخرین آثار خود را اسفندماه سال گذشته در گالری کاما نمایش داد، اما روز پس از افتتاحیه به دلیل شیوع کرونا نمایشگاه تعطیل شد، ادامه داد: بعضی اوقات هنرمند با پایان کار یک تابلو به خودش می‌بالد که چنین کاری را انجام داده است، اما مدتی که از آن می‌گذرد کلی ضعف در آن اثر می‌بیند. هنر مثل جام زرینی است که آنچه در آن ریخته می‌شود باید ارزش آن جام را داشته باشد. اما متأسفانه عده زیادی هستند که آنچه در جام هنر می‌ریزند چیزهایی بی‌ارزش است و همان اثر اولیه خود را بدون بازنگری در نمایشگاه ارائه می‌دهند. من هم در این مدت چند تابلو را که قبلاً کار کرده بودم دوباره در دست گرفتم و تغییراتی در آنها اعمال کردم، به‌این‌ترتیب دوباره تجربیاتی به دست می‌آورم.