سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: امیرحسن ندایی نویسنده و استاددانشگاه، با این توضیح که مشغول بازنویسی کتابی درباره شیوه گوش کردن به موسیقی است به هنرآنلاین گفت: ساختار و موضوع کتاب درباره این است که چگونه درست به موسیقی گوش دهیم و چه چیزهایی هست که باید در یک قطعه موسیقی به آن توجه داشت. در این زمینه در سال‌های دور یکی، دو کتاب پیش از انقلاب و اوایل دهه شصت نشر یافتند با عنوان "چگونه از موسیقی لذت ببریم" و "دعوت به شنیدن"؛ با توجه به قدیمی بودن این دو اثر نیاز بود مفاهیم به روز شوند.

او با تاکید بر این‌که موسیقی حوزه تخصصی من پیش و بیش از سینما است، ادامه داد: مبنای این کتاب حوزه موزیکولوژی یا موسیقی‌شناسی محسوب می‌شود. یکی از دروسی که در دانشگاه تدریس می‌کنم. کتاب منبع خوبی خواهد بود برای دانشجویان و افرادی که به موسیقی علاقه‌مند و یا شنونده آن هستند. یا می‌خواهند موسیقی را متوجه شوند بدون گذراندن دوره‌های موسیقی. در این اثر عناصر موسیقی را به ترتیب نام بردم. سپس نمونه‌هایی برای درک و شنیدن مواردی که توضیح داده شده، پیشنهاد کردم.

ندایی افزود: بسیاری از علاقه‌مندان از دانشجویان و غیره در پی کتاب و منبعی هستند که به قول معروف فشرده باشد و بشود فهمید تکلیف موسیقی چیست؟ مثلا گفته می‌شود این موسیقی خوب است آن یکی بد، این خواننده خوب می‌خواند و دیگری بد، به چه چیزهایی در آن موسیقی باید توجه کرد؟ که به تمامی این موارد پرداختم و طبیعتا با تاریخ موسیقی جلو آمدم.

او با بیان این‌که یک بخش نیز به موسیقی ایرانی اختصاص دارد، تصریح کرد: این که شنیدن کدام دستگاه‌های موسیقی ایران و برای چه مقطع و چه حسی مناسب هستند. به عنوان نمونه ما نمی‌توانیم شب‌ها چهارگاه گوش کنیم ولی این موضوع را کمتر شخصی می‌داند. برای همین بسیاری موسیقی ایرانی گوش نمی‌دهند چون نمی‌دانند کدام دستگاه موسیقی را چه زمانی باید گوش کنند و همه این‌ها قانون دارند. یا مثلا موسیقی دشتی و یا شور را کی باید شنید، این‌ها مواردی است که در کتاب آمده؛ براساس اشاراتی بر نظریات افرادی که در این زمینه کار کردند از فارابی تا محمدرضا شجریان.

ندایی اضافه‌کرد: این کتاب که هنوز عنوانی برایش انتخاب نکردم، توسط انتشارات افراز منتشر می‌شود. در فکر این هستم کتاب به همراه یکی سی‌دی نشر یابد. ناشر پیشنهاد داد این قطعات در سایت انتشارات گذاشته شود. هنوز در این باره به نتیجه نرسیدیم، ولی کتاب به‌طور حتم نمونه‌های شنیداری دارد که بیشتر برمبنای موسیقی کلاسیک است. ممکن است ارجاعاتی به موسیقی پاپ، جز، راک و موسیقی‌های نمونه‌های خوب هم داده شود.

ندایی عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس و مجری برنامه تلویزیونی "شب سینما" است. "30 فریم در ثانیه (پژوهشی درباره موسیقی تصویر)"، ترجمه و پژوهشی روان‌شناسی درباره نمایشنامه "مده‌آ" اثر اوریپید و "هنر وهم" از آثار نشر یافته او به شمار می‌آیند.