به گزارش هنرآنلاین؛ این روزها که گسترش ویروس کرونا زندگی روزمره مردم در سراسر جهان را مختل کرده است، بسیاری از مردم در گوشه کنار جهان باید در قرنطینه بمانند و شاهد تعطیل شدن بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری در جهان هستیم.

موزه‌‌ها یکی از فضاهای فرهنگی محسوب می‌شوند که به ‌دلیل ویروس کرونا درهای خود را به روی مخاطبان بسته‌اند و به‌طور موقت تعطیل شدند.

پرطرف‌دارترین موزه‌های جهان روش آنلاین را برای لذت بردن از این فضا بدون حضور فیزیکی و با بهترین ابتکارات دیجیتالی پیشنهاد می‌دهند تا این موقعیت دشوار به غنی‌سازی فرهنگی تبدیل شود. یکی از این موزه‌ها "گوگنهایم" است.

موزه گوگنهایم (Guggenheim) از معروف‌ترین موزه‌های جهان است. نخستین موزه گوگنهایم در سال ۱۹۳۷ میلادی در نیویورک افتتاح شد و مقصد بسیاری از گردشگران است و سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

این موزه دارای شعباتی در کشورهای مختلف (ونیز، بیلبائو، ابوظبی و برلین) است و به مراکز هنرهای جدید و ایده‌های نو تبدیل شده است.

موزه گوگنهایم که مخاطبان زیادی دارد در این روزهای کرونایی بیکار ننشسته و در شرایطی که مردم در قرنطیه به سر می‌برند، برنامه‌های متنوعی برای سنین مختلف و تخصص‌های متعددی ارائه کرده است و در سایت خود به نمایش گذاشته که به این شرح هستند:

مجموعه آنلاین با بیش از 1700 اثر هنری

 این مجموعه‌ آنلاین یک پایگاه داده قابل جستجو از آثار هنری انتخاب شده از مجموعه آثار دایمی موزه‌ گوگنهایم است که از میان هشت هزار اثر هنری انتخاب و به نمایش درآمده‌اند.

این آثار انتخاب شده، نشان‌دهنده وسعت، تنوع و قدرت فعالیت‌های گسترده گوگنهایم از اواخر قرن 19 تا به امروز است. این مجموعه‌ آنلاین به‌طور مداوم در حال گسترش است تا منابع هر چه بیشتر موزه و خریدهای هنری اخیر این موزه را به نمایش دربیاورد.

علاوه بر آثار برجسته از موزه سلیمان رابرت گوگنهایم نیویورک، این مجموعه آنلاین شامل آثاری از مجموعه پگی گوگنهایم، ونیز و موزه گوگنهایم بیلبائو است که می‌توان این اثر را به تفکیک هنرمند، تاریخ، سبک، مکان و یا گروه این آثار از بدو تاسیس در سال 1937 که وارد منابع این بنیاد شده‌اند، مرور کرد.

نمایش داستان‌های طراحی جف هاپکینز

جف هاپکینز (Jeff Hopkins)، هنرمند بنیاد گوگنهایم، داستان‌هایی راجع به نماد موزه فرانک لوید رایت (Frank Lloyd Wright) را در روزهای چهارشنبه و شنبه ماه آوریل به اشتراک می‌گذارد. هر بخش از برنامه "طراحی با جف" داستان‌های طراحی او را به نمایش می‌گذارد. در پی آن مخاطب بسیار سریع باید طراحی‌های خود را در خانه انجام دهد. با این فعالیت کودکان تشویق خواهند شد تا طرح‌های خود را در اینستاگرام و توییتر به اشتراک بگذارند.

مدرسه دیجیتال برای دانشجویان

دانشجویان می‌توانند گشت و گذار مجازی در بنای دیدنی گوگنهایم داشته باشند و با آثار این مجموعه آشنا شوند. اساتید می‌توانند کارهای هنرمندان معاصر جهانی را با دانشجویان خود بررسی کنند. این دروس مجازی به صورت زنده توسط مربیان و کارمندان گوگنهایم تسهیل می‌شوند و به منظور تقویت یادگیری فعال و درگیر کردن دانشجویان در مشاهده دقیق و پیشرفت مهارت‌های زبان و مهارت‌های تفکر انتقادی طراحی شده‌اند. همچنین این برنامه‌ها می‌توانند متناسب با نیازهای برنامه درسی تنظیم شوند.

 کارگاه‌های آموزشی نابینایان

بدانید که تورهای کارگاهی و کارگاه‌های آموزشی برای بازدیدکنندگان نابینا و یا کم‌بینا توسط متخصصان آموزش و پرورش از طریق توضیحات کلامی، مکالمه، تجربیات حسی و تمرین خلاقانه انجام می‌شود.

گردش علمی در فضای مجازی

معلمان کلاس‌های خود را در یک تور مجازی با هدایت کارشناسان حرفه‌ای در زمینه نمایشگاه‌ها و معماری موزه می‌توانند برگزار کنند.

فرصتی خلاقانه برای اعضای خانواده

برنامه‌های مجازی در مورد هنرمندان و آثار موجود در مجموعه گوگنهایم به کودکان و خانواده‌های‌شان فرصتی می‌دهد تا آموزش ببیند و با الهام از این آثار، یک اثر هنری را در کنار هم بسازنند. این تورها بر اساس سن برنامه‌ریزی شده‌اند.

به عنوان نمونه، کلاس‌ها و برنامه‌های گوگنهایم برای نوجوانان شامل تحقیق درباره هنر معاصر و مدرن است و همچنین کارگاه‌های آموزشی برای یادگیری مشاغل مربوط به موزه را برگزار می‌کند.

کلاس‌های هنر در خانه و تورهای خانوادگی که شامل مکالمه‌های درون گروهی و فعالیت‌های خلاقانه برای کودکان ۳ تا ۸ ساله از دیگر فعالیت‌هاست.

پادکست گوگنهایم

اتفاقی مهم‌تر این است که گشت و گذار در ساختمان موزه با گوش دادن به پادکستی که به معرفی موزه، معماری، فضای داخلی و... اختصاص دارد امکان‌پذیر شده و امکان دانلود رایگان هم وجود دارد. این فرصت را از دست ندهید.

مصاحبه کوتاه با هنرمندان

در آخر این‌که بخش مصاحبه با هنرمندان معاصر از سراسر جهان که آثارشان به تازگی در نمایشگاه‌های گوگنهایم به نمایش درآمده را می‌توانید در قالب ویدیوی کوتاه مشاهده کنید.

در ضمن یادآوری می‌شود که این سایت اطلاعات کاملی را درباره نمایشگاه‌هایی که پساکرونا افتتاح می‌شوند، ارائه داده است که خودتان می‌توانید به نشانی www.guggenheim.org ببینید.