سرویس سینمایی هنرآنلاین: سام کلانتری مستندساز درباره این که برای نجات سینمای هنری و تجربی در دوران کرونا و پسا کرونا چه باید کرد، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: واقعاً سؤال سختی است و شاید در چند جمله نتوان به آن پاسخ داد. نزدیک‌ترین پاسخ شاید این باشد که ببینیم کشورهایی که درگیر کرونا هستند و ازنظر ساختار سینمایی خیلی از ما دور نیستند، چه روش‌هایی را در حال بررسی و انجام دارند.

وی ادامه داد: قطعاً در سازمان سینمایی ما نیز روی این موضوع تلاش‌هایی صورت گرفته است که من از آن بی‌اطلاع هستم، اما نباید فراموش کنیم که یک فصل سینمایی از دست رفته است و حتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر شرایط کنترل شود که تقریباً محال است با شکل‌گیری عادت‌های جدید مردم یک فصل دیگر هم از بین می‌رود و زمانی که قطار اکران راه بیفتد، قطعاً متضرر اصلی سینما، فیلم‌های هنری هستند که باید برای آن‌ها بسته‌های حمایتی طراحی کرد.

کارگردان "جایی برای فرشته‌ها نیست" تأکید کرد: بسته‌های حمایتی به‌عنوان مثال می‌تواند از همراهی شهرداری در اختصاص دادن بیلبورد تا تیزرهای تلویزیونی رایگان شروع شود تا بسته‌های مالی که مورد اول با توجه به شرایط پیچیده دولت ساده‌تر به نظر می‌رسد.

کلانتری با اشاره به این که شهرداری و تلویزیون باید به کمک و حمایت سینما و مخصوصاً گروه هنر و تجربه بیاید، گفت: برای نجات از این مهلکه نیازمند کمک هستیم. البته نباید از بستر نمایش‌های آنلاین که در جهان بستر جدیدی نیست و شاید در ایران تا حدودی نوپا باشد استفاده کنیم که خود این اتفاق بحث مفصلی می‌طلبد، اما قطعاً یکی از راه‌های قطعاً مؤثر و نجات‌بخش است.

وی با بیان این که داشتن یک سالن اختصاصی برای سینمای هنر و تجربه به نظر کف خواسته هنرمندان است، تأکید کرد: مهم‌تر از داشتن یک یا چند سالن اختصاصی، تأمین بودجه تبلیغاتی مناسب برای فرهنگ‌سازی دیدن فیلم‌های این حوزه در بین مردم است. خیلی از فیلم‌های مستند این سال‌ها یا فیلم‌های داستانی گروه هنر و تجربه بسیار جذاب‌تر از فیلم‌های در اکران ما هستند. فقط باید صدایشان به گوش مخاطب برسد.

این کارگردان در پایان درباره وظیفه دولت برای حمایت از سینمای هنری و تجربی نیز مطرح کرد: کمک به ایجاد بستری امن برای اکران آنلاین فیلم‌ها و پرداخت وام‌های بلاعوض برای تبلیغ چنین اکران‌هایی از کارهایی است که می‌تواند دولت انجام بدهد.