امید داوری در ارتباط با محفل "مهر و ماه" و اجرای ترنابازی گروه هنری‌اش که در شب‌های ماه مبارک رمضان و محوطه تئاتر شهر برگزار می‌شود به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: اگر بپذیریم که ارتباط، فراگرد تفهیم و تفاهم و تسهیم معناست، در این راستا ترنا یک و سیله ارتباط جمعی سنتی و غنی است که در طول تاریخِ خود ، به عنوان یک آیین شهری، نقش مهمی در ارتباطات انسانی ایفا میکرده است، برنامه ای که امسال در تئاتر شهر اجرا می‌شود به نوعی سندی بر ترنای زمانه ما است.

وی در ادامه افزود: البته این شیوه اجرا چند سالی است که به صورت پراکنده در چند محله از جنوب شهر تهران برگزار می‌شود که استقبال بسیار خوبی از آن توسط مردم شده است.

داوری در تعریف ترنا گفت: دریک تعریف ساده می توان گفت ترنا شال کمر یا کرباس تابیده ایست که شخصی بنام وزیر تحت فرمان حاکم موقت، در قهوه خانه ها با رعایت آداب خاص به کف دست حاضرین میزند اما آنچه که در نهفت ترنا وجود دارد ابعاد عمیق فرهنگی، اجتماعی و معنوی دارد که در جایگاه خود هرکدام جای بحث دارد .

وی عنوان کرد: اگر طوری برنامه ریزی شود که بتوان ترنا بازی را به شیوه اصیل خودش بازنمایی کرد به هیچ وجه احتیاج به این مطلب نیست که برای جذابیت مراسم ترنا از رابط‌های دیگر کمک گرفت و یک کار تلفیقی را ارائه داد که البته یکی از تغییرات ساختاری که گفتم از این جهت است.

این کارگردان شیوه نمایشی ترنابازی با ابراز امیدورای از حرکت هنرمندان به سمت بازنمایی ترنابازی اصیل تصریح کرد: ترنا و بسیاری دیگر از آیین های نمایشی، اگر به درستی احیا بشود ورونق بگیرد راه حلی برای رفع بسیاری از معضلات اجتماعی بوده و می تواند قدرتمندانه در مقابل تهاجم فرهنگی ای که گریبانگیر نسل جوان ماست، با یستد و با روح ِ زمانه کاملا انطباق دارد و هرگز کهنه نشده است.

داوری در خصوص ارتباط ترنا با ماه رمضان عنوان کرد: به قول بزرگی، سنتهای به جا مدرنهای زمان خودشان بوده اند. هرکدام از این آیین ها به نظر من یک دانشکده علوم انسانی بوده و در ماه مبارک رمضان درگذشته، بعد از افطار تا سحر گروهی از مردم با آیین هایی نظیر ترنا خود را سر گرم می‌کردند و ضمن آن با کوله باری از فهم و ادبیات و معنا به خانه‌ها خود برمی‌گشتند آیین هایی مانند ترنا مختص ماه مبارک رمضان طراحی شده بودند .

وی در مورد محفل مهر وماه و برنامه هایی که وجود دارد تصریح کرد: در ترنا بازی، ما مراسم گلریزان در شبهای خاص را داریم همچنین از مرشد نصرت که از اساتید ترنا و ورزش باستانی خواسته شده که ضمن ترنا بازی با ضرب و زنگ خود محفل را زینت بخشیده و همچنین از غزل خوانان معروف ترنا و اساتید ترنا بازی دعوت کردیم که هرشب حضور داشته باشند و ترنا را بیش از پیش به مردم معرفی کنند.

محفل مهر وماه از 13 تا 23 ماه مبارک رمضان از سوی دفتر نمایش‌های آیینی و سنتی با همکاری مرکز هنرهای نمایشی در محوطه باز تئاتر شهر برگزار می‌شود. انتهای پیام/54/53