به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی رضوانفر با اعلام این خبر گفت: مقبره زیبای بهاالدین زکریا که در شهر مولتان واقع شده، بنایی آجری و شش ضلعی است.

او افزود: کتیبه‌هایی از اشعار سعدی، مولوی و دیگر شعرای پارسی‌گو بر روی دیوارهای مقبره این بنا که گنبد بزرگی بر آن قرار دارد نقش بسته است.

به گفته رضوانفر، معماری این مقبره در استفاده از گنبدی بزرگ، کاشی‌های آبی رنگ و بهره از اشعار فارسی، پایه‌گذار سبکی نوین در معماری شبه قاره هند شده است.

او با بیان این که بهاالدین زکریا عارف قرن ششم- هفتم و مروج طریقت سهروردیه در شبه قاره هند است که نقل می‌شود شیخ‌اجل سعدی در سال ۶۶۱ق بر بدن او نماز گزارده است، تصریح کرد: چند کتاب به زبان فارسی و اشعاری به این او منتسب است. 

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به این که فخرالدین عراقی شاعر بزرگ ایرانی، شاگرد و داماد بهاالدین زکریا بوده، افزود: عراقی اشعار زیادی در مدح و رثای بهاالدین زکریا سروده است.

به گفته‌ رضوانفر، روی مقبره‌ بهاالدین زکریا این بیت‌ها وجود دارد: "شنیدم که در روز امید و بیم، بدان را به نیکان ببخشد کریم (بوستان سعدی)

هرکه خواهد هم نشیند با خدا، او نشیند در حضور اولیا (هر که خواهد همنشینی خدا، تا نشیند در حضور اولیا)

چو(ن) شوی دور از حضور اولیا، در حقیقت گشته‌ای دور از خدا (مثنوی دفتر دوم)"

گفتنی است، مرکز سعدی‌شناسی ایران از سال ۱۳۸۱ روز اول اردیبهشت ماه را روز سعدی شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی اعلام کرد و در اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ و در اجلاس شاعران جهان در شیراز، نخستین روز اردیبهشت ماه از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز "سعدی" نام‌گذاری شد.