به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، علی‌اکبر اشعری رییس جشنواره "خاتم" با اعلام این خبر گفت:  در پنجمین دوره جشنواره  از میان ۴۹۵  اثر رسیده، ۲۶۲ اثر در بخش بزرگ‌سال، ۲۱۵  اثردر بخش کودک و نوجوان و ۱۸ اثر در بخش بین‌الملل به دبیرخانه جشنواره رسید. از میان این آثار در مرحله اول داوری ۶۵  اثر در بخش بزرگ‌سال ، ۲۰  اثر در بخش کودک و نوجوان  و ۵  اثر در بخش  بین‌الملل به مرحله نهایی راه یافتند.

او افزود: در بخش بزرگ‌سال استان‌های تهران و قم به ترتیب با ۳۸  و ۲۶  اثر بیشترین عنوان ارسالی را داشته و استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، فارس،‌ کرمان، یزد، اردبیل و قزوین حضور چشمگیری در این بخش از جشنواره داشته‌اند. در بخش کودک و نوجوان هم استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان و همدان به ترتیب با ۴۵، ۲۰ و ۱۷ اثر بیشترین عنوان ارسالی را داشته و استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کرمان و تهران نیز حضور چشمگیری در این بخش جشنواره داشته‌اند.

اشعری ادامه داد: در بخش بین‌الملل نیز بیشترین اثر از کشور امارات متحده عربی و کشورهای لبنان، عراق و سوریه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. در این دوره ۷۰ درصد نویسندگان‌ بخش بزرگ‌سال و ۸۰ درصد نویسندگان بخش کودک و نوجوان برای نخستین‌بار در جشنواره شرکت کرده‌اند. همچنین ۶۰ درصد آثار بخش کودک و نوجوان توسط افراد دارای سن ۹ تا ۱۶ سال نوشته‌ شده‌اند.

او درباره مراسم پایانی جشنواره هم گفت: با توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا، آیین اختتامیه جشنواره پنجم، ساعت ۱۱ صبح روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با سال‌روز معراج ‌پیامبر مکرم اسلام صلی‌الله علیه وآله وسلم بدون حضور شرکت‌کنندگان‌ در جشنواره و سایر میهمانان در دفتر نشر فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود و مراسم مستقیما از طریق برخی شبکه‌های اجتماعی پخش خواهد شد.

 

آغاز کار شورای کتاب کودک

شورای کتاب کودک پس از مدتی تعطیلی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا آغاز به‌کار کرد.

در اطلاعیه هیات‌مدیره شورای کتاب کودک آمده است: به اطلاع می‌رساند بخش‌های دبیر خانه، کتاب‌خانه تحقیقاتی، دفتر تالیف فرهنگ‌نامه و بخش فروش آثار از تاریخ اول اردیبهشت‌ماه و از  ساعت ٩ تا ١٥ فعال است.

رعایت ضوابط بهداشتی، فاصله اجتماعی و کوتاهی اقامت ضروری است.