سرویس استان های هنرآنلاین: به دلیل شرایط ویژه کشور، کلیه برنامه‌های یادروز سعدی‌ با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس، شهرداری شیراز، صدا و سیمای مرکز فارس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در فضای مجازی، برگزار خواهد شد.

اجرای زنده گروه موسیقی همنوازان ایران

این برنامه‌ها از ۳۱ فروردین ماه با اجرای زنده گروه موسیقی همنوازان ایران، سخنرانی و شعرخوانی از ساعت ۲۰.۳۰ در آرامگاه سعدی آغاز خواهد شد و به مدت ۷ روز، با سعدی خواهیم بود و ۷ حکایت، ۷ غزل، ۷ کتاب، ۷ سخنرانی، ۷ قطعه موسیقی و ۷ اثر خوشنویسی از اینستاگرام مرکز سعدی‌شناسی(@sadishenasi) و دیگر نهادهای فرهنگی، پخش می‌شود.

کتابخانه تخصصی سعدی بر روی سایت مرکز سعدی‌شناسی به رایگان در دسترس قرار خواهد گرفته و همچنین دفتر هشتم دوسالانه سعدی‌شناسی نیز که در واقع بیست و ششمین دفتر سعدی‌شناسی است که از سال ۱۳۷۷ تاکنون منتشر شده، به زودی در روی سایت مرکز سعدی‌شناسی بارگذاری خواهد شد.

دومین جشنواره ملی گلستان‌خوانی با همکاری شهرداری شیراز و مؤسسه حدیث آرزومندی برگزار خواهد شد و گروه موسیقی ت ِم تِریو کلیپ ویژه روز سعدی را ارائه خواهند داد؛ شاعران، نویسندگان و هنرمندان، پژوهشگران و مدیران ملی و استانی نیز، پیام‌های کتبی و تصویری خود را ویژه یادروز سعدی در سایت‌های مختلف منتشر خواهند کرد.

برگزاری "یک هفته با سعدی و سپهری"

یادروز سعدی امسال همزمان با چهلمین سال درگذشت شاعر معاصر ایران سهراب سپهری است و به همین مناسب به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب و با همکاری مرکز سعدی‌شناسی "یک هفته با سعدی و سپهری" از روز دوشنبه اول اردیبهشت‌ماه تا دوشنبه ۸ اردیبهشت‌ماه در فضای مجازی برگزار می‌شود و شاعران و نویسندگان و پژوهشگران از سعدی و سپهری، با ارائه مقاله، یادداشت و پیام تصویری، سخن خواهند گفت.

امسال نیز قرار بود که همایش سعدی و میتسکوویچ و سعدی و امرسون در ایران، لهستان و امریکا برگزار شود که به دلیل شرایط بحرانی جهان، به زمان مناسبی موکول شد و امسال نیز در برخی از شهرهای ایران و جهان، سخنرانی مجازی، ویژه بزرگداشت سعدی برگزار خواهد شد. بنابراین، خانه کتاب ایران، دانشگاه الزهرا و برخی از مؤسسات انتشاراتی معتبر مراسم یادروز سعدی را نیز به گونه مجازی برگزار خواهند کرد.

هم چنین برخی از استادان و پژوهشگران نیز به‌صورت مجازی به سخنرانی و شعرخوانی خواهند پرداخت. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شرایط ویژه کشور از سویی دیگر هم موجب شده که میزان سخنرانی‌ها و توجه‌ها به سعدی در فضای مجازی، بیشتر شود؛ همچون انجمن فرهنگ و ادب شیراز که تاکنون نزدیک به صد نشست "بر خوان سعدی" برگزار کرده و در ادامه این نشست‌ها، برخوان سعدی مجازی به مناسبت یادروز سعدی در شیراز و نی‌ریز برگزار خواهد شد.

الهه بهرامی