کوروس حمزه رئیس جهاددانشگاهی صنعتی شریف برنامه های این نهاد در زمینه مستندسازی و معرفی فعالیت های علمی و صنعتی کشور را که در دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم های علمی و صنعتی دنبال می شود، را تشریح کرد.

وی که درآستانه سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی سخن می گفت، اعلام کرد: با ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم های علمی و صنعتی در این نهاد و به دنبال برگزاری موفق دو دوره از این جشنواره، این مجموعه فعالیت ها و برنامه های بسیار متنوعی را در سطح کشور اجرا می کند.

رئیس جهاددانشگاهی صنعتی شریف در این زمینه افزود: موضوع جشنواره فیلم های علمی و صنعتی و توسعه فعالیت ها و برنامه های دبیرخانه دائمی آن در سطح کشور، اخیرا در جلسه هیات رئیسه جهاددانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

وی ابراز امیدواری کرد با تصویب برنامه های دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم های صنعتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، فعالیت های این نهاد در این خصوص، در سطحی بالاتر و اثرگذارتر در سطح کل کشور دنبال شود.

وی با اشاره به نامگذاری سال 91 توسط رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: جهاد دانشگاهی افتخار دارد که در هر زمان که ضرورتی در کشور پیش آمده و نیازی در جامعه مطرح بوده است، با تمام قوا وارد صحنه شده و در رفع آن نیاز راهکار علمی و عملیاتی ارائه نموده است.

حمزه با اشاره به به خلأ موجود در کشور در زمینه تولید، نمایش و بهره برداری از فیلم ها و مستندهای علمی و صنعتی ایرانی، تصریح کرد: برگزاری مداوم جشنواره فیلم های علمی و صنعتی و اجرای برنامه های فرهنگی و ترویجی در قالب دبیرخانه دائمی آن، به عنوان اقدامی نوآورانه و مؤثر در راستای منویات و امور مورد توجه رهبر معظم انقلاب در زمینه معرفی فعالیت ها و دستاوردهای کشور و حمایت از تولید ملی و ایجاد خودباوری به ویژه در نسل جوان و دانشگاهی می تواند عرصه جدیدی از فعالیت فرهنگی و تخصصی را در کشور باز نماید و گام های ماندگاری در جهت فرهنگ سازی و کمک به توسعه علمی و صنعتی کشور باشد که توسط این نهاد انقلابی برداشته می شود.

وی در ادامه با تشریح برنامه های دبیرخانه دائمی این جشنواره اعلام کرد: ساخت آثار مستند فاخر با موضوعات مختلف علمی و صنعتی با مشارکت سازمان های متقاضی، برنامه سازی در شبکه های تلویزیونی، توزیع و نمایش فیلمهای شاخص جشنواره برای مدیران کشور ، تهیه آرشیو و بانک اطلاعاتی فیلم های صنعتی داخلی و خارجی با ایجاد دسترسی اینترنتی به آنها از جمله برنامه های جهاددانشگاهی در این زمینه است.

رئیس جهاددانشگاهی صنعتی شریف ایجاد بانک اطلاعاتی فیلمسازان مستند صنعتی و انجمن مستندسازان علمی و صنعتی ایران، اجرای دوره آموزشی آشنایی با سینمای صنعتی در راستای توسعه علمی و صنعتی کشور، نمایش فیلم در تهران و استان های متقاضی و در مراکز دانشگاهی کشور با کمک واحدهای استانی جهاددانشگاهی، برگزاری نشست ها و مجامع بحث و هم اندیشی و برگزاری منظم جشنواره ملی فیلم های علمی و صنعتی را از دیگر برنامه های اصلی این دبیرخانه اعلام کرد.

وی با اشاره به رایزنی ها و هماهنگی های به عمل آمده با دستگاه های مرتبط با موضوع، از جمله سازمان امور سینمایی کشور، ابراز امیدواری کرد با انعقاد تفاهم نامه ای در این خصوص و جذب همکاری ها و حمایت های مادی و معنوی، اثرگذاری برنامه های جهاددانشگاهی در این خصوص به مراتب بالاتر برود.

رئیس جهاددانشگاهی صنعتی شریف در ادامه، سیاستهای راهبردی دبیرخانه دائمی جشنواره را مستندسازی و معرفی فعالیت ها، توانمندیها و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف علمی صنعتی، فرهنگ سازی و ارتقاء غرور ملی و تقویت روحیه خودباوری از طریق نمایش فعالیت های علمی و صنعتی کشور و همچنین ایجاد هم افزایی بین توسعه صنعتی و توسعه هنری کشور از طریق تقویت ارتباط بین فعالان حوزه هنر فیلم و سینما با مدیران و صاحبان صنایع را عنوان کرد.

وی معرفی توانمندیها و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف علمی و صنعتی، کمک به ارتقاء غرور ملی و تقویت روحیه خودباوری در آحاد جامعه به ویژه در بین دانشجویان و جوانان ایرانی، انتقال دانش تخصصی متخصصان کشور به دانشجویان و تقویت بنیه علمی و دانش تخصصی دانشجویان و همچنین کمک به تولید محتوا به شکل فیلم برای نظام آموزش فنی و مهندسی کشور را ازجمله اهداف جهاددانشگاهی در ایجاد دبیرخانه دائمی و برگزاری سالیانه این جشنواره اعلام کرد.

در پایان، حمزه برگزاری جشنواره فیلم های صنعتی را محملی برای توسعه فرهنگ و حرکتی دانست که می تواند منجر به دستاوردهایی بسیار بزرگ شود. وی تصریح کرد: این عرصه می تواند ئانش و تجربیات صنعتی و علمی کشور را با مستند سازی قابل انتقال و ارائه کند و موجب شود در این زمینه دیگر وابسته به تولیدات فرهنگی علمی-صنعتی کشورهای بیگانه نباشیم.