به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران، مرتضی ادیب‌زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: کلیسای سرکیس (سارکیس) مقدس از آثار معماری اوژن آفتاندلیانس واقع در تقاطع خیابان کریم‌خان و نجات الهی (ویلا) در بهمن‌ماه سال 98 در فهرست آثار ملی قرار گرفت، تعیین حریم می‌شود.

وی با بیان اینکه حریم‌ کلیسای سرکیس پیش‌تر در قالب یک پروژه مطالعات حریم، توسط مشاور به طور کامل مطالعه و تعیین شده است، افزود: برای تدقیق حریم کلیسا بازدید میدانی به صورت پلاک به پلاک از ساختمان‌های مجاور کلیسا توسط کارشناسان این معاونت نیز صورت گرفته و پرونده آن آماده طرح در شورای ملی ثبت و حریم است.

او گفت: یکی از اهداف ما در سال 99  تعیین حریم آثار ثبت ملی شده در سال‌های گذشته است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران خاطر نشان کرد: کلیسای سرکیس مقدس که بزرگ‌ترین کلیسای تهران است، دارای ابعادی به طول ۳۶/۵ متر و عرض ۱۷/۸ متر با پلان بازیلیکا تک ناوی است که بر روی صفحه‌ای کم ارتفاع بنا شده و با در نظر گرفتن امانت خانه‌های دو طرف محراب در سمت شرقی بنا و راهرو ورودی اصلی، در سمت غربی بنا، کلیسا از داخل دارای پلان صلیبی شکل است. دیوارهای خارجی بنا با سنگ مرمر سفید رنگ و دیوارهای داخلی و سقف با گچ پوشانده شده است.

به گزارش هنرآنلاین، کلیسای سرکیس مقدسبا هزینه شخصی فردی خیر از ارمنی‌های ایران به نام مارکار سرکیسیان و طرح مهندس اوژن آفتاندلیانس در سال ۱۳۴۹بنا و مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل جدید انتقال یافت. اوژن آفتاندلیانس معمار ایرانی ارمنی، به خاطر طراحی کلیسای سرکیس مقدس، نشان عالی از سوی جاثلیق ارمنیان حوزه کیلیکیه را دریافت کرد.

اوژن آفتاندلیانس معمار ایرانی ارمنی در سال ۱۲۹۲ خورشیدی در شهر تبریز به دنیا آمد. وی دارای تحصیلات عالی در رشته معماری از مدرسه هنرهای زیبای پاریس (École des Beaux-Arts) بود. وی در سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم به ایران بازگشت. آفتاندلیانس به مدت سی سال در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس پرداخت و در سال ۱۳۷۶ در  آمریکا درگذشت.

از آثار مهم اوژن آفتاندلیانس می‌توان به کلیسای سرکیس مقدس، تالار وحدت، تالار فرهنگ، موزه مردم‌شناسی ایران، موزه کلیسای وانک اصفهان و سینما گلدن‌سیتی (فلسطین) اشاره کرد