مینو پدرام، طراح لباس و مدرس دانشگاه الزهرا با تاکید بر اینکه لباس دارای شاخصه های خاص بین المللی است، به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: مسائلی نظیر کاربردی بودن لباس و حفظ زیبایی ظاهری بر اساس مناسبت های مختلف و محیط های گوناگون از شاخصه های اصلی لباس است که در هر شرایطی به نوعی لحاظ می شوند.

پدرام در ادامه افزود: این شاخصه ها رنگ، طرح و حتی نوع کاربرد لباس در مشاغل گوناگون را تعیین می کند چرا که هر لباسی می تواند بر اساس فضای مورد استفاده تعریف متفاوتی داشته باشد.

عضو شورای کمسیون کار گروه مد و لباس اظهار داشت: گذشته از شاخصه های کلی که ذکر شد مسائل فرهنگی، دینی و اعتقادی در شکل گیری یک لباس موثر هستند به همین خاطر یک طراح در ایجاد اثر باید از دیدگاه هویتی، اعتقادی و اجتماعی به اثر نگاه کند چرا که این موارد در نوع کاربرد لباس و برخورد جامعه مورد نظر لازم است.

پدرام در پاسخ به این سوال که برای ایجاد فضای مناسب رقابتی بین طراحان داخلی و لباس های وارداتی چه باید کرد، گفت: موافق این نیستم که درهای واردات را ببندیم چرا که این باز بودن فضا سبب ایجاد رقابت مناسب در بازار داخلی می شود اما نباید واردات را نیز بدون ارزیابی های کارشناسانه انجام داد.

وی تصریح کرد: واردات در کشور باید به نحوی باشد که بر میزان تولید داخلی از نظر اقتصادی تاثیر منفی نگذارد ضمن اینکه در کنترل کارشناسانه باید کیفیت کالای وارداتی نیز لحاظ شود نه اینکه کالایی با کیفیتی نازلتر وارد کشور شود.

این طراح لباس نظارت بر کیفیت فرهنگی کالاها را برای پیشگیری از تضاد فرهنگی ضروری خواند و افزود: باید بتوانیم از حضور افراد متخصص برای درک تفاوت ها و استفاده از متد روز استفاده کنیم تا بتوانیم علاوه بر قدرت در طراحی داخلی، کالاهای مناسب و همخوان با فرهنگ و هویت خود را نیز به کشور وارد کنیم.

پدرام شناخت دنیای مد امروز را الزامی دانست و بیان کرد: باید بتوانیم از لحاظ رنگ، طرح و جنس که شاخصه های مهم دنیای پوشش هستند با مد روز اشنا شویم چرا که بدون شناخت مناسب از تحولات جهانی قابلیت غربالگری و تحلیل را نخواهیم داشت.

این طراح لباس اعلام کرد: با توجه به بازار عرضه و تقاضا، هر لباس در بازار خریدار مختص به خود را دارد لذا صرفا استفاده از یک طرح بته و جقه ملاک درست بودن یک لباس و منطبق بودن طراحی آن با فرهنگ ما نیست بلکه معتقدم باید به طراحان اطلاعات کافی و بر طبق روز داده شود تا بتوانند بر اساس داده ها و با استفاده از فرهنگ ملی- مذهبی ایران به طراحی بپردازند در غیر اینصورت بازار سنتی قابلیت تحول را نخواهد داشت.

وی با ابراز تاسف از بی اطلاعی فعالان حوزه مد از اتفاقات بین المللی بیان کرد: عدم شناخت اطلاعات روز در دنیای امروز سبب می شود که با مقوله ای به نام تهاجم فرهنگی رو به رو شویم در حالیکه اگر بتوانیم تولیدات این کشورها را بشناسیم می توانیم با ریشه یابی درست جذابیت های متقابل ایجاد کنیم و در واقع به غربالگری مناسب برسیم.

پدرام تصریح کرد: یک طرح ایرانی تنها به صرف داشتن چند طرح و ویژگی ایرانی قابل استفاده نیست چرا که طراحی لباس یک مساله تک بعدی نیست و ابعاد گوناگونی از رنگ گرفته تا تاثیرات روزانه را در خود دارد.

مدرس دانشگاه الزهرا ادامه داد: با توجه به تجربه ای که دارم معتقدم اغلب طرح های من و سایر طراحان قابلیت تولید انبوه را دارد اما این امر منوط به حمایت مالی و فکری از این قشر کاری است که با برنامه ریزی درست در زیرساخت‌ها امکانپذیر است.

انتهای پیام/61