به دنبال تهیه گزارش هنرآنلاین از چگونگی تبدیل سه درخت خشکیده در مجموعه انقلاب توسط شاگردان جمشید مرادیان به مجسمه، این هنرمند مجسمه‌ساز درباره هدف تبدیل درختان خشک شده به مجسمه که توسط وی پیگیری می‌شود به خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین گفت: در تبدیل درختان خشک شده به مجسمه چند هدف نهفته است. اول‌ اینکه پول مواد اولیه‌ای که باید مجسمه بر روی آن ساخته شود برای سفارش دهنده می‌ماند؛ چرا که مجسمه بر روی درختان خشک شده ساخته می‌شود. وقتی مجسمه از درختی که خشک شده ساخته می‌شود باری از درخت کم می‌شود، پس‌ ایستایی درخت خشک شده نسبت به وقتی که تراش نخورده است بیشتر است چرا که وزنش کمتر شده است.

وی در‌این باره افزود: درخت خشک شده معمولا در حضور مردم به مجسمه تبدیل می‌شوند و مردم ناظر هستند. در ‌این شرایط حالت یک ورک شاپ یا سمپوزیوم به وجود می‌آید چرا که مخاطبان گاهی ساعت‌ها به تماشای ساخت‌ این درختان می‌ایستند‌. این باعث می‌شود که هنرمند با مخاطب ارتباط فعال تری برقرار کند برای همین مجسمه‌های تراشیده شده روی تنه درختان را می‌توان مجسمه مردمی‌ نامید؛ چرا که طرح‌هایی که اجرا می‌شود جوری انتخاب شده که برای مخاطبان به راحتی قابل درک باشد.

مرادیان یکی دیگر از ویژگی‌های ‌این مجسمه‌ها را کوتاهی عمرشان دانست و گفت:‌ این مجسمه‌ها در کنار خیابان‌ها با ضرب آهنگ زمانه تناسب دارند چرا که مانایی سنگ و آهن را به مخاطب تحمیل نمی‌کند، بعد از چند سال می‌پوسد و از بین می‌رود. چشم مردم‌ این تغییر را می‌خواهد. ما نمی‌توانیم مجسمه‌ای را بسازیم و به مخاطب تحمیل کنیم که برای 40 سال آن را تحمل کند و ببیند.

این هنرمند مجسمه ساز درباره شروع‌ این کار گفت: ‌این کار زمانی در ذهنم جرقه زد که در یکی از کوچه پس کوچه‌های درکه درخت گردو خشک شده‌ای را دیدم و همان جا تصمیم گرفتم‌ این درخت را به مجسمه تبدیل کنم. با ساخت‌ این مجسمه متوجه استقبال بسیار مردم شدم بنابراین 10 درخت خشک شده کوچه احمدپور در همان محله را نیز به مجسمه تبدیل کردم. سپس به دعوت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران‌ این کار را در سایز بزرگ و در شکل اجتماعی تر در باغ موزه هنر ‌ایران روبروی منزل دکتر حسابی کار کردم که بسیار مورد توجه شهروندان قرار گرفت. شهر سمنان هم یکی از شهرهایی بود که به دعوت شهردار مجسمه‌هایی را از درختان خشک شده‌ این شهر ساختم. بعد از‌ این به‌ این نتیجه رسیدم که نمی‌توانم همه درختان خشک شده را خودم به مجسمه تبدیل کنم بنابراین به سایر مجسمه سازان و شاگردانم پیشنهاد دادم که‌ این کار را ادامه دهند. اکنون برخی از شاگردانم در ‌این شهر مشغول ساخت مجسمه بر روی تنه درختان خشک شده هستند.

وی با بیان‌اینکه برای تبدیل هر درخت خشک شده‌ای به مجسمه ابتدا یک طرح کلی را به سفارش دهنده معرفی می‌کند اظهار داشت: وقتی می‌خواهم مجسمه‌ای را بسازم ابتدا یک طرح حداقلی را در نظر می‌گیرم و با سفارش دهنده به توافق می‌رسم. سپس به سراغ درخت می‌رویم و درخت خشک شده را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهم تا‌ این درخت پوسیدگی نداشته باشد یا ممکن است سیم یا فنری در تنه درخت دفن شده باشد و طرح را با مشکل روبرو کند بنابراین به طور کلی با ذهن بازتری به سراغ درخت می‌رویم تا بعد از بررسی تصمیم بگیریم که طرح، محیط و درخت را چطور با یکدیگر تلفیق کنیم.

مرادیان مراحل ساخت یک مجسمه بر روی تنه درخت را این گونه توضیح داد: برای ساخت مجسمه بر روی تنه درخت خشک شده ابتدا گروه گیاه شناسی را به محل مورد نظر می‌بریم تا درخت را از جنبه‌های مختلف بررسی و معاینه کنند. علت خشک شدن درخت یا ‌اینکه چه باکتری باعث خشک شدن درخت شده را مشخص می‌کنیم. در ‌این مرحله آنتی باکتری موردنظر را به درخت تزریق می‌کنیم. در مرحله بعد داربست نصب می‌شود و مجسمه ساخته می‌شود.‌ ایزوله مجسمه ساخته شده با روش نانو تکنولوژی مرحله پایانی کار است که باعث می‌شود درخت نه رطوبتی به خود جذب کند و نه رطوبتی را از دست دهد. همچنین با‌ ایزوله درخت هیچ جانوری به آن نزدیک نمی‌شود. ‌ایزوله درختان هر 2 سال یک بار باید انجام شود.

مرادیان با اشاره به ‌اینکه در هیچ کجای دنیا نمونه ‌این مجسمه‌ها را ندیده است، گفت: در مکان‌های مختلف دنیا کارهای بزرگی از چوب دیده ام ولی‌ اینکه در جایی درخت خشک شده‌ای را به مجسمه تبدیل کنند را هنوز ندیده ام. امیدوارم ‌این هنر به یک جریان هنری تبدیل شود و شاهد استقبال بیشتر از‌ این طرح باشیم.

انتهای پیام/31/34