سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: عطاالله کوپال نویسنده، مترجم و استاددانشگاه، با این توضیح که چاپ دوم و ویراست جدید کتاب "سرچشمه پیدایش کمدی" اسفندماه سال 1398 توسط انتشارات آیندگان منتشر شد به هنرآنلاین گفت: بیست و پنج قرن پیش در سرزمین یونان برای نخستین بار نمایش‌های کمدی در جشنواره‌های تئاتری ظهور کرد. مهم‌ترین نمایشنامه‌نویس یونانی در عرصه کمدی آریستوفان نام داشت. او نمایشنامه‌های بی‌شماری نوشته است که از او یازده نمایشنامه کامل به جا مانده است. کتاب حاضر علاوه بر بررسی زمینه‌های ظهور کمدی در یونان باستان، یازده نمایشنامه را به‌طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. این کتاب در سایت این انتشارات آنلاین قابل خرید است.

او همچنین از تالیف کتاب "نظریه‌های نوین تئاتر" خبر داد و افزود: از آغاز پیدایی تئاتر، گونه‌ها و سبک‌های مختلفی در تئاتر پدید آمده است اما در یک قرن گذشته تئاتر تحولاتی را به خود دیده که این تحولات مبتنی بر پاره‌ای از نظریه‌پردازان مهم تئاتری بوده است. در این کتاب نظریه‌های تئاتری صد سال اخیر بررسی و معرفی شدند. این اثر نیز از سوی انتشارت آیندگان نشر می‌یابد و حاصل یک عمر پژوهش است.

به گفته کوپال، سه نمایشنامه با عناوین "ذبیح"، "صبا" و "خواستگاران مهری‌ناز شاهدخت دیار سختستان" نیز از آثار کارگاه "نوآوران ادبیات" نوشته صبوره رنگرز از سوی نشر آماره روانه بازار کتاب می‌شود.

عطاالله کوپال، مدرس، مترجم و پژوهشگر تئاتر و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج است. از  کتاب‌های منتشر شده به قلم کوپال می‌توان به ترجمه "کمدی پرندگان" اثر آریستوفان، "6 نمایشنامه معاصر"، "فرهنگ سازها و اصطلاحات موسیقی"، "چهار پنجره روشن" و "هفت بانوانه" اشاره کرد.

aa