سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرا، با این توضیح که به بخش‌هایی از دو کتاب بوستان سعدی و مثنوی مولانا پرداختم و ویدیو آن را در فضای اینستاگرام به اشتراک گذاشتم به هنرآنلاین گفت: دوست دارم در لذت خواندن این کتاب‌ها دیگران هم با من شریک باشند. گاهی با خواندن برخی کتاب‌ها به یک حرف، ایده و نظر می‌رسیم که موجب می‌شود کتاب را زمین بگذاریم و از خوشحالی دور اتاق بچرخیم. این موضوع تقریبا آدم را بی‌نیاز می‌کند که هر دقیقه بخواهد از خانه بیرون برود. الان گعده‌های تخصصی وجود دارد. گعده‌های خانوادگی هم می‌تواند به آن اضافه شود. چون وقتی خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند از درون آن‌ها دعوا و حرف هم بیرون می‌آید. شنیدم در این ایام آمار مجادله‌های خانوادگی بالا رفته است. پس چه بهتر که به سمت گعده‌های مطالعاتی بروند غزل حافظ را بخوانند که به هرحال از سنت‌های زندگی ایرانی است. 

ترانه‌سرا کتاب "هرچه هستم از تو دورم" ادامه داد: توصیه‌ام به دوستانی که این روزها بیشتر فرصت در کنار هم بودند را دارند و مجبورند کمتر بیرون بروند تشکیل هسته‌های مطالعاتی است. با توجه به حوزه‌های تخصصی خودم ادبیات و هنر پیشنهاد دادم گروه‌های که بیان و شناخت بهتری نسبت به متون قدیم و جدید دارند به این مباحث ورود کنند و تجربیات خود را از طریق فضای لایو به اشتراک بگذارند. یک ساعت در شب را به بازخوانی متون اختصاص دهند و باقی هم تبعیت کنند.

او با بیان این‌که دو کتاب بوستان سعدی و مثنوی مولانا در قالب موضوع، تمثیل و قصه‌ به مواردی هم‌چون روحیه، روان، اخلاق، مردم‌داری و همگرایی پرداختند، افزود: این نکات در این کتاب‌های زیاد است به ویژه در بوستان سعدی که درس زندگی است؛ در این شرایط که روحیات در حال تضعیف شدن است و آدم‌ها به نوعی ناامید می‌شوند. البته موج ناامیدی نه تنها در کشور ما که دنیا را تهدید می‌کند و پناه بردن به این متون که بعضا حتی کشف کردن خلوت خود آدم است بسیار موثر هستند. یکی از دلایلی که ما آدم‌ها از بیرون نرفتن خسته می‌شویم این است که خودمان را نشناخته‌ایم. نمی‌دانیم تامل در خودمان چه لذت‌های عمیقی دارد.

شاعر مجموعه "با سکوت حرف می‌زنم" با این توضیح که هیچ دوره‌ای تلخ‌تر از دوره تسلط ایلخانان ترک غزنوی و به تاراج رفتن فرهنگ ما توسط اعراب نبوده است، تصریح کرد: به ویژه خراسان از دو سو زجر فراوانی کشید اما از دل همین اتفاقات شاهنامه فردوسی خلق شد. در اوج ناامیدی کتابی خلق می‌شود که امید و زندگی می‌دهد. چقدر خوب است در شرایطی که یاس و ناامیدی در حال غلبه کردن است ما همان شیوه گذشتگان را دنبال کنیم.

او همچنین شنیدن آلبوم "شمس جان" را پیشنهاد داد و اضافه کرد: این آلبوم اسفندماه سال 1398 با مثنوی‌خوانی خودم، آهنگسازی عماد توحیدی و خوانندگی داوود آزاد توسط حوزه هنری منتشر شده است. روایت بخشی از دفتر اول مثنوی است و می‌تواند از سرگرمی این شب‌ها باشد.