به گزارش هنرآنلاین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت حسن انوشه را تسلیت گفت.

در پیام سیدعباس صالحی آمده است: "خبر درگذشت استاد حسن انوشه پژوهشگر تاریخ، زبان و ادبیات فارسی موجب تاثر و تاسف شد.

آن مرحوم که سرپرستی گروه نویسندگان دانشنامه ادب فارسی را نیز  بر عهده داشت یکی از مفاخر  ایران‌شناسی در روزگار ما بود که کیمیای دانش و خرد را  با فضیلت فروتنی و اخلاق‌مداری  آراسته بود.

اینجانب درگذشت این چهره علمی و فرهنگی را به همه اهالی فرهنگ و ادب، شاگردان و علاقه‌مندان آن مرحوم و خانواده ایشان صمیمانه تسلیت می گویم و از درگاه ایزد متعال برای آن فقید سعید رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندم."

 

پیام معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد

محسن جوادی با صدور پیامی درگذشت حسن انوشه را تسلیت گفت.

در متن پیام معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: "خبر درگذشت استاد حسن انوشه نه تنها برای ایرانیان بلکه برای جغرافیای ایران فرهنگی موجب تاثر و تاسف است زیرا آن مرحوم در هر جلد از دایره‌المعارف دانشنامه ادب فارسی به گوشه‌ای از این جغرافیای پهناور پرداخت.

نام استاد حسن انوشه با خلق آثاری ماندگار در حوزه تاریخ و ادبیات همواره در فرهنگ ایران ماندگار خواهد بود. علاوه بر آثار، کتابخانه تخصصی استاد انوشه نیز به عنوان منبع و مرجعی قابل توجه، میزبان اندیشمندان و پژوهشگران بود.

اینجانب ضایعه فقدان آن مرحوم را به خانواده محترمشان به ویژه به فرزند ارجمندشان دکتر مزدک انوشه که ادامه‌دهنده مسیر پدر هستند و نیز به اهالی فرهنگ تسلیت گفته و از درگاه پروردگار متعال برای ایشان مغفرت و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌کنم."

 

پیام تسلیت مدیر خانه کتاب

نیکنام حسینی‌پور با ارسال پیامی، درگذشت حسن انوشه، نویسنده، پژوهشگر تاریخ، زبان و ادب فارسی و سرپرست گروه نویسندگان دانشنامه ادب فارسی را به جامعه علمی و فرهنگی کشور تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت مدیرعامل موسسه خانه کتاب برای درگذشت حسن انوشه آمده است: "خبر درگذشت استاد حسن انوشه که دایره‌المعارف‌نویس، مترجم و پژهشگر حوزه فرهنگ، تاریخ و زبان و ادبیات فارسی بود و با سال‌ها تلاش علمی و فرهنگی خالصانه برای زبان و ادب فارسی و شناساندن ایران‌ و تاریخش به مردم این دیار، بی‌وقفه و خالصانه کوشش کرد و امروز چهره در نقاب خاک کشید، موجب تاثر شد.

ایشان خود را وقف فرهنگ کرده بودند و اخلاق‌مداری او همیشه زبانزد همکارانش بوده است و بدون تردید جهان با دیده تحسین، تمجید و حسرت به خدمات علمی و پژوهشی او می‌نگرد چرا که وی از نادر اندیشمندانی بود که به عشق ایران و فرهنگ و ادب تا آخرین لحظه تلاش کرد.

 استاد انوشه به ایران فرهنگی عشق می‌ورزید و به همین خاطر مرزهای جغرافیایی را برداشته بود و دل‌ها را نشانه گرفته بود؛ خانه ایشان کتابخانه‌ای به وسعت دل‌های ایران دوستان و محل رفت و آمد دوستداران و جویندگان دانش بود.

زنده‌یاد انوشه علاوه بر انتشار بیش از هزار مقاله، آثار قلمی ماندگاری هم‌چون "تاریخ ایران کیمبریج"، "دانشنامه ادب فارسی"، "دانشنامه ناشنوایان"، "تاریخ غزنویان"، "ایران و تمدن ایرانی" و ... از خود به جای گذاشتند که هر یک از این آثار از جریان‌سازی و تعهد ایشان به عرصه فرهنگ و ادب ایران اسلامی حکایت دارد که امیدوارم توسط شاگردان و دوستداران ایشان پی‌گیری شود.

موسسه خانه کتاب در راستای تکریم این استاد بزرگ، بنا داشت در سلسله برنامه‌های عصر کتاب از سال‌ها تلاش و مجاهدت فرهنگی ایشان تجلیل کند که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و لغو برنامه‌های فرهنگی برگزاری این برنامه به تعویق افتاد، اما مستندی به همین منظور تهیه شده بود که در حال تدوین است و به‌زودی منتشر می‌شود.

اینجانب ضایعه‌ غم‌انگیز درگذشت این استاد مسلم  و نام‌آور زبان و ادب فارسی را به  جامعه‌ی علمی، ادبی و فرهنگی  ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای آن شادروان از خداوند متعال طلب آرامش روح دارم."

 

حسن انوشه گستره زبان فارسی را به جهانیان شناساند

احمد مسجدجامعی در پیامی درگذشت حسن انوشه، نویسنده، پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی را تسلیت گفت.

در متن پیام احمدمسجدجامعی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای شهر تهران آمده است: "زنده یاد حسن انوشه با کارنامه‌ای گرانسنگ در حوزه زبان فارسی، ناباورانه از میان ما رفت. او ایران‌شناسی بود که در میدان پژوهش‌های فارسی بی‌وقفه تلاش کرد و ثمره عمر پربارش آثاری ارزشمند است که گستره زبان فارسی را به جهانیان شناساند و وجه مشترک این آثار پرداختن به تاریخ، ادبیات، زبان و فرهنگ ایران بود.

فقدان این خادم فرهنگ و زبان فارسی و محقق متواضع و فرزانه را، به خانواده محترم ایشان، عموم دوست‌داران زبان فارسی در گستره جهان ایرانی و ایرانیان فرهیخته تسلیت می‌گویم."

 

تسلیت رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

غلامعلی حدادعادل در پیامی درگذشت حسن انوشه، چهره پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی را تسلیت گفت.

در متن پیام رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی آمده است:

"بسمه‌تعالی

درگذشت شادروان حسن انوشه مایه تاثر و تاسف آشنایان و دوستداران آن مرحوم است. وی پژوهشگری پرکار بود که با تالیف و ترجمه کتاب‌های فراوان میراث سودمندی از خود در زمینه زبان و ادب فارسی در خارج از مرزهای ایران کنونی، و نیز در زمینه تاریخ ایران، به جا گذاشت.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی درگذشت ایشان را به اهل ادب و بازماندگان آن مرحوم تسلیت می‌گوید و برای وی از خداوند کریم آمرزش و آرامش روان مسئلت می‌کند."

 

پیام دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو برای درگذشت انوشه

حجت‌الله ایوبی درگذشت حسن انوشه، نویسنده و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

"به نام خدا

مردی از تبار فرهنگ، به لطافت هنر و از جنس دانایی چشم از جهان فروبست. او که چشم جهانیان به نورِ علم و ادب و دانایی گشوده بود دیگر در میان ما نیست. حسن انوشه، مردی پرتلاش و لباب از نور را از این پس باید در لابه‌لای نامه‌هایش، دانشنامه‌هایش و صدها و صدها نوشته با شکوهش سراغ گرفت. حسن انوشه همه چشم بود و دیده و یک جهان تلاش بود و اندیشه. رحلت آن راد مردِ ادب و فرهنگ بر همه ایرانیان به‌ویژه خاندان پرارجش تسلیت باد. شادی روحش را از ایزد منان خواستارم."