به گزارش هنرآنلاین، عباس کاظم‌پور فرد، فرزند استاد ابراهیم (از استادان کاشی‌کاری و معماری سنتی اصفهان) در سوم آبان 1323 خورشیدی در اصفهان به دنیا آمد. وی به عنوان یکی از استادان برجسته کاشی‌‌کاری و معماری سنتی اصفهان با حفظ میراث گذشتگان، نوآوری‌هایی به این میراث هنری افزود و آثار ماندگاری را در تزئینات معماری، به­‌ویژه کاشی‌­کاری، رسمی‌­بندی، مقرنس، گره­‌سازی و کاسه­‌سازی خلق کرد که امروزه از آثار برجسته تزئینات معماری معاصر ایرانی - اسلامی به شمار می­‌روند.

بر همین اساس گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر پیام تسلیتی در پی درگذشت این استاد کاشی‌تراشی منتشر کرد.

متن پیام به این شرح است:

بازگشت همه به سوی اوست

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

استاد عباس کاظم پور از خیل کهن معماران سنتی و از نسل هنرمندان نقش‌پرداز و کاشی‌تراش دیار اصفهان به دیار باقی شتافت. هنرمندی که عمر شریفش را همچون سالکی خستگی­‌ناپذیر وقف فراگیری فنون و مهارت­‌های اصیل معماری ایرانی - اسلامی و خلق و احیاء و تزئین و مرمت آثار درخشانِ معماری کرد و با شور و شوقی بی‌پایان نسل جدیدی از هنرمندان و استادکاران را در کنار خود پرورش داد. بی‌شک خلق هزاران نقش و رنگ بی­‌نظیر بر چهره این سرزمین و ترسیم عالمی زیباتر و سرنوشتی نکوتر برای مردمان آن و افتخاراتی چون مرمت، ساخت و اجرای کاشی­‌های حرم­‌های امیرالمؤمنین(ع)، امام حسین(ع)، امام کاظم(ع)، امام جواد(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) کافی است تا رمز عاقبت بخیری و رستگاری­‌اش گردد.

گروه تخصصی هنرهای سنتی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، درگذشت این هنرمند وارسته را به اهالی فرهنگ و هنر تسلیت گفته و از خداوند متعال برای ایشان رحمت و غفران واسعه و برای دوستداران، شاگردان و خانواده محترم به‌ویژه فرزندان داغ‌دیده­‌اش صبر و اجر مسئلت می‌نماید.