سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سعید بیابانکی شاعر که در روزهای قرنطیه به دلیل شیوع ویروس کرونا تا نیمه فروردین‌ماه با فیلم‌های کوتاهی با عنوان "حبسیات" از طریق اینستاگرام با مردم همراه بود به هنرآنلاین گفت: هدف از این کار ایجاد فضایی امیدبخش و مفرح بود. با همراهی دو دخترم کیمیا و یلدا که یکی دانشجو و دیگری دانش‌آموز است این فعالیت صورت گرفت. تصویربرداری، صداگذاری و تدوین این فیلم‌های سه دقیقه‌ای خانوادگی انجام شده است. در حالی که عده‌ای تصور کرده بودند در استودیو ضبط شدند.

شاعر مجموعه "نه ترنجی، نه اناری"، ترغیب مردم به کتاب‌خوانی را رویکرد اصلی این حرکت دانست و افزود: همه آثار معرفی شده از کتابخانه شخصی خودم انتخاب شد و معیار این بود بتوان در یک ویدیو دو، سه دقیقه‌ای به آن پرداخت و متونی هم‌چون نثر، شعر و طنز را در برمی‌گرفت. اگر کتاب نثر را انتخاب می‌کردم شامل 50 نثر کوتاه بود. اگر کتاب شعر، مجموعه غزل و شعر نیمایی بود، می‌شد شعر را در حد دو، سه دقیقه اجرا کرد. البته شرایط روز را هم مدنظر داشتم. بخش عمده این کتاب‌ها را در برنامه "راه شب" رادیو که طی این دو سال گذشته یکشنبه شب‌ها داشتم معرفی کردم و بازخورد خوبی از شنونده‌ها و علاقه‌مندان گرفته بودم.

بیابانکی با این توضیح که در جمع 10 ویدیو آپلود شد که آخرین آن 15 فروردین‌ماه نشر یافت، ادامه داد: چنانچه قرار باشد مجدد در قرنطینه خانگی باشیم به شکل‌های دیگر این کار را ادامه می‌دهم. "شب نشانی" هم عنوان پویشی بود که به آن پیوستیم و این هشتگ را تقویت کردیم و خوش‌بختانه خیلی‌ها به آن پیوستند و سعی کردند در خانه ویدیو تولید کنند؛ با کارهای مختلف مثلا معرفی فیلم در دو، سه دقیقه. هر شخصی که هنری داشت سعی می‌کرد با مردم در این حبس خودخواسته همراهی شود تا به بطالت نگذرد.

شاعر مجموعه "رد پایی بر برف"، از طراحی یک کار آنلاین جدید و گروهی خبر داد که به‌زودی کلیپ آن را در صفحه اینستاگرامش نشر می‌دهد و افزود: یک دوره حافظ‌خوانی آنلاین است خارج از فضای اینستاگرام، تلگرام و شبکه‌های اجتماعی. فضای مجازی آنلاین اسکای روم دارد و چند رسانه‌ای است. پاورپوینت نمایش داده می‌شود، موسیقی و فیلم کوتاه هم دارد. برای ثبت‌نام و عضویت اطلاع‌رسانی می‌کنیم. ظرفیت اولیه چهل نفر است اگر این تعداد تکمیل شود به شکلی دیگر ادامه می‌دهیم. روز و ساعتی که در حال حاضر مدنظر گرفته شده شنبه‌ها مثلا 5 تا 6 عصر است و هر شخصی با تبلت، گوشی و لپ‌تاپ می‌تواند به سایت وصل شود و در کلاس حضور داشته باشد و سوال بپرسد. ابتکار مدرنی است که به زودی جزییات آن اعلام خواهد شد.