سرویس تئاتر هنرآنلاین: در پی شیوع کرونا ویروس و تعطیلی اکثر فعالیت‌های اجتماعی به خصوص فعالیت‌های مرتبط با عرصه فرهنگ و هنر، هنرمندان حوزه‌های مختلف بیکار نمانده و از این فرصت استفاده کرده و هنر خود را از طریق صفحات مجازی به مخاطبان‌شان ارائه کردند و خوشبختانه این اقدام با استقبال خوبی نیز روبرو بوده است. به هر حال در این شرایط استفاده از امکان لایو صفحات مجازی فرصت مناسبی است تا علاقمندان بتوانند هنر مورد علاقه خود را از طریق این صفحات پیگیری کنند. زری اماد نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر نیز قصد دارد شامگاه امروز 21 فروردین‌ماه ساعت 19 نمایشنامه "شاید غروب آغاز ماندن باشد" را به همراه سیروس اسنقی خوانش کند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: "شاید غروب آغاز ماندن باشد" نخستین نمایشنامه‌ای است که من آن‌ را در سال 1387 نوشتم. این متن سال 1390 بازنویسی شد و سال 1394 به چاپ رسید. این نمایشنامه در سال 1394 در جشنواره تئاتر شهر نمایشنامه‌خوانی شد و موفق به دریافت جایزه ویژه هیئت داوران از این جشنواره شد. در طی ایام قرنطینه نیز به این فکر افتادم که با توجه به اینکه این اثر دو شخصیت دارد این امکان وجود دارد تا به صورت لایو و زنده در صفحه اینستاگرام برای مخاطبان اجرا شود و تعداد بیشتری با این نمایشنامه آشنا شوند. 

اماد درباره موضوع و مضمون این اثر عنوان کرد: "شاید غروب آغاز ماندن باشد" یک عاشقانه دفاع مقدسی است و مضمون آن کمتر در نمایشنامه‌هایی با موضوعیت و ژانر دفاع مقدس دیده شده است. معمولاً خشونت، درد و رنج در نمایشنامه‌های مربوط به دفاع مقدس وجود دارد که لازمه این ژانر است؛ اما این نمایشنامه یک عاشقانه شاعرانه است.

این کارگردان تئاتر همچنین افزود: از آنجا که خوانش این نمایشنامه پیش از این نیز به اتفاق آقای سیروس اسبقی بوده است و او در جریان آنچه که من از این اثر درنظر داشتم، قرار دارد و با این نمایشنامه آشنا بود، بنابراین مذاکراتی با یکدیگر داشتیم و آقای اسبقی نیز پذیرفت و تمرینات به شکل تلفنی انجام شد.

او درباره این حرکت هنرمندان و برگزاری جلسات خوانش نمایشنامه‌ها طی روزهای قرنطینه در فضای مجازی، اظهار کرد: در این شرایط دشوار که در خانه ماندن، هنرمندان را دچار افسردگی خواهد کرد، این حرکت باعث سرگرمی ماست. من به دنبال یک اتفاق متفاوت بودم و دیدم که به این شکل هنوز نمایشنامه‌خوانی انجام نشده و بیشتر بحث‌ها و نقدها و آموزش‌هایی از طریق فضای مجازی مطرح شده است، بر این اساس بر آن شدم تا نمایشنامه‌خوانی از طریق این فضا را داشته باشم.

زری اماد در ادامه اضافه کرد: این روزها در حال تنظیم اشعار و جمع‌آوری دلنوشته‌های خود به منظور چاپ در اوایل اردیبهشت ماه هستم و "کلاغ سفید" عنوان احتمالی این مجموعه است.

این بازیگر تئاتر با بیان اینکه مسئولان همیشه نسبت به هنر کم لطف بودند و اکنون این غفلت بیشتر نیز شده است، تصریح کرد: طی این روزها از 49 شغل و حرفه‌ای که به دلیل شیوع کرونا ویروس اجازه فعالیت ندارند، نام برده‌ شده، اما متاسفانه از هنر به عنوان شغل، نامی برده نشده است و مانند همیشه به حساب نیامدیم و این موضوع دل هنرمندان را به درد آورد.  

او در ادامه گفت: کاش مسئولان کمی مهربان‌تر بودند، نه تنها در قبال هنرمندان بلکه تمام اقشار جامعه چراکه آن‌ها در این جامعه مسئولیتی را برعهده دارند. ما هنرمندان در این شرایط سخت و دشوار اقتصادی و همچنین  قرنطینه، در کنار مردم جامعه پیش می‌رویم حتی بیشتر از دیگران. مردم به هنرمندان نگاه می‌کنند و صبر و تحمل آن‌ها را می‌بینند و اینگونه شرایط را برای خود قابل تحمل‌تر می‌کنند. از مسئولان می‌خواهم در سال جدید دیدگاه خود را تغییر دهند.