سرویس تئاتر هنرآنلاین، علی شمس نویسنده، کارگردان و مترجم در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های خود در روزهای قرنطینه گفت: طی این روزها مشغول ترجمه کتاب "نقش بازی" نوشته لوئیچی پیراندلو که تاکنون ترجمه نشده، هستم. همچنین بخشی از زمان خود را به نوشتن داستان اختصاص داده‌ام.

او در ادامه درباره اجرای نمایشی در سال جدید عنوان کرد: قصد داشتم نمایش "احتمالات علی شمس" را تیرماه در مجموعه تئاترشهر به صحنه آورم که با توجه به شرایط فعلی این روزها در پی شیوع کرونا ویروس و نبود اطمینان تماشاگران به منظور حضور در سالن‌های نمایشی پس از گذر از این بحران و البته مسئولیت‌شناسی خودم و همچنین تغییر مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی، به اجرای این نمایش تا پس از ایام محرم و صفر فکر نمی‌کنم.

شمس با بیان اینکه با اجرای تئاتر آنلاین طی این روزها مخالفتی ندارم، اظهار کرد: به هر حال آغاز اجراهای آنلاین را تلاش و کوششی از سوی هنرمندان تئاتر می‌دانم و معتقدم بهترین مدیوم در شرایط قرنطینه، رسانه‌های مجازی همچون فیسبوک، واتس اپ، اسکایپ و اینستاگرام است چراکه فضای مجازی می‌تواند به دلیل داشتن گزینه لایو جذب مخاطب کند و در صورتی‌که ما اجرا را به مثابه یک امر بیرونی و گسترده و به معنای امروزی خود تعریف و تلقی کنیم، مخالفتی با اجراهای لایو زنده ندارم. اما مسلماً انتظار اتفاق ویژه‌ای نداریم با این حال در این شرایط کوشش مطلوبی است.

نویسنده و کارگردان نمایش "خروس غلط می‌خواند" با بیان اینکه متاسفانه تئاتر هنری بد عاقبت است، اظهار کرد: هنر تئاتر در شرایط عادی و به خودی خود دچار مشکل و ضعف ارتباط با بدنه عمیق جامعه و همچنین دچار نبود حمایت‌های دولتی است. تئاتر حرفه‌ای سرشار از سوتفاهمات است و اکنون با بحران کرونا و تکان‌های شدید اقتصادی به دلیل کاهش قیمت نفت، این جسم نحیف رو به احتضار است.

علی شمس همچنین اضافه کرد: امنیت شغلی، زیستی و روانی هنرمندان با هجمه‌های مدیریتی و فراطبیعی بهم ریخته است چراکه یک صنف بی‌سپر و بی‌دفاع هستیم که مورد هجمه‌های متعدد سومدیریتی و بلاهای طبیعی و غیرطبیعی قرار گرفته‌ایم و از این رو به شدت برای حرفه، آینده و اقتصاد خود و همکارانم نگران هستم و مطمئن‌‌ام که اوضاع بهتر نخواهد شد و اتفاقی نمی‌افتد چراکه در مجموع از بدنه مدیریتی ناامید هستم و از جهتی بحران‌های فراطبیعی چون کرونا بیشتر از همیشه میخ این تابوت را فرو کوبید و در کمال واقع‌گرایی چشم‌اندازی تیره و تاریک در برابر خودم می‌بینم.

او در ادامه گفت: ممکن است عده قلیلی از هنرمندان تئاتر که تمکن مالی دارند از این شرایط سر به سلامت برند اما بدنه اصلی تئاتر و قاطبه هنرمندان در مدیوم‌های مختلف دچار خسران عجیب و غریبی خواهند شد. بنابراین به اعتقاد من امسال سال تاریک و سیاهی برای هنر مملکت مخصوصا تئاتر خواهد بود. امیدوارم برخلاف تمام ناامیدی که به تدبیر و حکم‌اندیشی مدیران دولتی دارم این شرایط را سپری کنیم.