سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آسیه صوفی کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس و از کارکنان وزارت آموزش و پرورش، درباره لزوم توجه هر بیشتر مردم و مسئولین به موضوع لباس فرم مدارس در سال جدید به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: طی سال‌های متمادی، تصمیمات مختلفی برای چگونگی طراحی، الگوسازی، سایزبندی و درنهایت تولید انبوه لباس مناسب برای دانش آموزان اتخاذ شد، اما در عمل شاهد آنیم که این عرصه با مشکلات بسیاری مواجه است و باید مراقب بود چالش‌های لباس فرم مدارس و پیامدهای منفی برخی نمونه‌ها نباید به حاشیه برود.

صوفی با تأکید بر اینکه توجه به عرصه پوشاک مدارس، پایان سهل‌انگاری‌های بسیار در انجام تعهدات اجتماعی نسبت به قشر دانش‌آموز است اذعان داشت: شکاف اقتصادی میان اقشار مختلف جامعه سبب شده است که نوعی ناهمگونی در لباس دانش آموزان به چشم خورد که در این بین حساسیت خانواده‌ها بر آنچه فرزندانشان بر تن می‌کنند از اهمیت ویژه‌ای در سامان بخشیدن به این جریان برخوردار است.

او افزود: بسیاری از والدین از این موضوع گله‌مند هستند که وقتی برای خرید لباس فرم برای فرزندم مراجعه کردم، رنگ‌هایی را دیدم که من که چندین سال بیشتر از فرزندم عمر کرده‌ام، دل و دماغ پوشیدن این نوع رنگ‌ها را ندارم اما فرزندم مجبور به پوشیدن آن است چون آن را برایش مشخص کرده‌اند.

صوفی در ادامه با اشاره به این که باید به سمتی پیش برویم که دانش‌آموزان هم در تعیین رنگ لباس خودشان سهیم باشند بیان کرد: از آنجا که من در آموزش و پرورش نیز مشغول به کار هستم از نزدیک تبعات منفی لباس‌های نامناسب به لحاظ جنس، طرح و دوخت در لباس دانش‌آموزان لمس کرده‌ام و به عقیده من در سال‌های گذشته، تحمیل برخی رنگ‌ها به دانش‌آموزان نتوانست الگوی آموزشی و تربیتی مناسبی را برای هدایت و رهبری دانش‌آموزان در انتخاب دیگر لباس‌ها و پوشش‌ها ارائه دهد.

صوفی در خاتمه گفت: با پشت سر گذاشتن شرایط به وجود آمده در پی شیوع بیماری کرونا و بازگشایی مجدد مدارس در سال تحصیلی جدید، باید تلاش کنیم تا علاوه بر ایجاد محیط آموزشی غنی و محتوای درسی کارساز برای دانش آموزان، توجه آن‌ها را با انتخاب لباس مناسب و خلاقانه به مدد تلاش‌های نهادهای متولی این عرصه ازجمله انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس به مسیری تازه از توجه به پوشش اسلامی و ایرانی معطوف سازیم.