سرویس سینمایی هنرآنلاین: با گسترش شیوع ویروس کرونا و به وجود آمدن شرایطی که پیش از این در کشور سابقه نداشته است، بسیاری از مردم مجبور به ماندن در خانه شدند.

در این شرایط شهرداری تهران هم که هر سال برنامه‌های متعددی را تحت عنوان "نوروزگاه" برای استقبال از سال نو تدارک می‌دید، تغییر رویه داد و طرح دیگری با عنوان "نوروز خانه" را طراحی کرد. در بخشی از این طرح از برنامه‌سازان تلویزیون درخواست شد تا ضمن تولید برنامه‌های سرگرم‌کننده مردم را تشویق به ماندن در خانه بکنند.

ازجمله برنامه‌هایی که در این راستا تولید شد مسابقه زنده تلویزیونی "شهر بازی" است که از آنتن شبکه پنج سیما پخش می‌شود. این مسابقه در اقدامی نوآورانه طیف گسترده‌ای از مخاطبان را جذب کرد تا در بازی خاطره‌انگیز "اسم فامیل" و تنها به وسیله یک اپلیکیشن، باهم رقابت کنند. ایجاد این تعامل دوجانبه پیش از این در رسانه ملی سابقه نداشت و همین امر منجر به استقبال خوب مخاطبان شد. به همین بهانه گفت‌و‌گویی با امیر اصانلو کارگردان، افشین صادقی‌زاده سردبیر و وحید رونقی یکی از مجری‌های برنامه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

برنامه شهربازی

"شهر بازی" نمونه خارجی ندارد

امیر اصانلو کارگردان و تهیه‌کننده با سابقه‌ای است که او را بیشتر با کارگردانی آثار مستند می‌شناسیم. ازجمله آثار شاخص او در این حوزه مستند "حلب، سکوت و جنگ" است که موفق به کسب جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی شد. اصانلو دستی هم در تولید برنامه‌های تلویزیونی داشته و اکنون بعد از چند سال دوری از تلویزیون با یک مسابقه بازگشت و از تولید برنامه در شرایط بحران گفت.

او درباره چگونگی رسیدن به این ایده و وجود نمونه خارجی این برنامه گفت: این برنامه نمونه خارجی ندارد. در شرایطی قرار داریم که در صد سال گذشته در دنیا اتفاق نیفتاده بود. این شرایط مفهوم قرنطینه را سر زبان‌ها انداخت و از مردم خواسته شد در خانه بمانند. بیشترین زمانی هم که یک نفر می‌تواند در خانه ماندن را تحمل کند چند روز است و باید ابزاری برای سرگرمی داشته باشد. در این شرایط هر ارگان و سازمانی و هر هنرمندی وظیفه دارد سهمی در این سرگرم کردن داشته باشد. شهرداری تهران به ما پیشنهاد کرد که در این شرایط برنامه‌ای برای سرگرم کردن مردم تولید کنیم. من مدتی بود که در رسانه ملی کار نکرده بودم، اما کار کردن در این فضا برایم جالب بود. تولید برنامه در مواقع بحران را هم پیش از این تجربه کرده بودم، اما فکر نمی‌کردم بحران در شهر خودم و نزدیک محل زندگی‌ام اتفاق بیافتد. برای تولید برنامه با افشین‌ صادقی‌زاده به‌عنوان سردبیر صحبت کردم و بعد سهیل سلیمانی به‌عنوان تهیه‌کننده اضافه شد و در هم‌فکری‌ها به طرحی رسیدیم تا مسابقه‌ای را راه‌اندازی کنیم که مردم نیازی به یادگرفتن آن نداشته و با مراحل آن آشنا باشند. همچنین محدودیت سنی نیز نداشته باشد. هدف صرفاً این نبود که مردم در دو نوبتی که برنامه پخش می‌شود در خانه بمانند بلکه می‌خواستیم آن‌ها را سرگرم کنیم. درنهایت به مسابقه آنلاین اسم فامیل رسیدیم.

اصانلو همچنین درباره ادامه تولید این برنامه نیز اظهار کرد: زمان تولید با افراد زیادی برای کار تماس گرفتیم و حتی پیشنهادهای مالی خوبی هم دادیم اما کسی قبول نمی‌کرد در این شرایط و با وجود خطر ابتلا به بیماری کرونا کار کند. درمجموع شرایط سختی برای تولید داشتیم. اگر مشکلی پیش نیاید احتمال می‌دهیم تا آخر ماه‌ مبارک رمضان بتوانیم برنامه را روی آنتن ببریم. در این‌ صورت تغییراتی در فضای آیتم‌ها، اضافه شدن بازی‌های جدید و دکور متفاوت‌تر خواهیم داشت. البته این به معنای تغییرات گسترده نیست بلکه تغییراتی از جنس خلاقیت است.

این کارگردان در ادامه درباره مدت‌زمان پخش برنامه نیز توضیح داد: برای فضای این برنامه و شرایطی که دارد زمان 30 دقیقه بهترین حالت است. در ادامه اگر بخواهیم ازلحاظ فرم و محتوا تغییراتی ایجاد کنیم نیاز به زمان بیشتری خواهیم داشت.

برنامه شهربازی

"شهر بازی" به مفهوم بازی می‌پردازد

افشین صادقی‌زاده از چهره‌های شناخته‌شده در برنامه‌های تلویزیونی است. برنامه موفق "کتاب‌باز" که با اقبال عمومی مواجه شد از فعالیت‌های اخیر اوست. صادقی‌زاده از مؤلفه‌های سردبیری در برنامه‌های تلویزیون توضیح داد و از میزان بازخوردهای برنامه "شهر بازی" گفت.

او در پاسخ به این سؤال که با توجه به سال‌ها سابقه سردبیری برنامه‌های مختلف تلویزیون چه مؤلفه‌های خاصی برای تولید برنامه در نظر می‌گیرد، گفت: سردبیر، عنوانی است که از مطبوعات وارد رسانه‌های تصویری شده و وظیفه او این است که به روند کار از ایده تا اجرا نظارت کند. هر رسانه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و هر حوزه دبیری مخصوص به خود را دارد؛ درنهایت یک سردبیر بر کلیت کار نظارت و خط‌مشی را تعیین می‌کند. جایگاه سردبیر در رسانه‌های تصویری را هم می‌توان این‌گونه تعریف کرد. تفاوت سردبیری مطبوعات و تلویزیون در این است که در مطبوعات مخاطب انتخاب می‌کند که چه بخشی را بخواند، اما در تلویزیون با مخاطب عام مواجه هستیم. وظیفه سردبیر تلویزیون هم این است که موضوعی که قرار است مطرح شود را بر اساس مخاطب عام برنامه‌ریزی کند، حتی اگر برنامه تخصصی باشد. سردبیر خوب کسی است که بتواند این موضوع را مدیریت کند؛ از طرفی وظیفه تلویزیون سرگرم کردن مردم است. سرگرم کردن به معنای جلب توجه مخاطب به‌گونه‌ای که فقط به تماشای برنامه مورد نظر بپردازد و به کار دیگری مشغول نشود و این بسیار سخت است.

صادقی‌زاده همچنین درباره آنچه در ذهن و اتاق فکر برنامه‌ریزی کرده بودند و آنچه امروز به روی آنتن رفته است چقدر تفاوت وجود دارد بیان کرد: برنامه‌های تلویزیونی موفق بعد از گذشت یک فصل در میان مخاطبان مطرح می‌شوند. ما برای پیش‌تولید، ده روز فرصت داشتیم و با گذشت سه برنامه متوجه شدیم دقیقاً باید چه کاری انجام دهیم. ایده‌هایی هم داشتیم که در آن زمان کوتاه نمی‌شد مقدمات آن را فراهم کرد. زمان محدود و ریتم برنامه سریع بود که اجازه نمی‌داد شوخی‌های بیشتر و فعالیت‌های فرهنگی‌تری داشته باشیم. تمام این موارد باعث شد که نتیجه از ایده‌آل ما کمی فاصله داشته باشد، اما به این نتیجه رسیدیم که برنامه می‌تواند ظرفیت‌های بیشتری داشته باشد و آن مفهوم بازی است. بازی مفهومی جدی و گسترده و مورد علاقه همه آدم‌ها چه کودک و چه مسن است. متوجه شدیم چقدر جای چنین مفهومی در رسانه خالی بود. موارد زیادی را در برنامه‌های مختلف دیده‌ایم که به بهانه بازی اتفاق افتاده اما به خود بازی پرداخته نشده بود. دلیل اصلی ساخت "شهر بازی" مفهوم بازی بود. اینکه بازی چقدر می‌تواند در بهتر شدن حالمان، بهبود روابط اجتماعی، داشتن جامعه سالم‌تر، نزدیک شدن خانواده‌ها و یادگیری مؤثر باشد. امیدوارم در فرصت دیگری که به ما برای ادامه برنامه داده می‌شود بتوانیم ایده‌های خود را اجرایی کنیم.

برنامه شهربازی

اجرا را نوعی بازیگری می‌دانم

اگر طرفدار برنامه‌های رادیویی و یا تماشاگر انیمیشن باشید، وحید رونقی گوینده رادیو و صداپیشه را می‌شناسید. او سابقه اجرای برنامه‌های تلویزیونی را نیز در کارنامه کاری خود دارد و حالا این روزها اجرای برنامه "شهر بازی" را به همراه امیر کاظمی بر عهده دارد.

رونقی در این گفت‌وگو درباره نوع اجرا و همچنین تخصص داشتن در حوزه اجرا گفت: اعتقاد دارم که بعضی از مجری‌ها باید در حوزه تخصصی خودشان فعالیت داشته باشند و برخی این توانایی را دارند که در حوزه‌های دیگر هم ورود کنند. به‌طور مثال در حوزه‌ای که من کار می‌کنم ورود به حوزه اجرای ورزشی کاملاً اشتباه است.

او در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه در اجرای این برنامه نسبت به سایر برنامه‌ها متفاوت عمل کرده است، توضیح داد: من اجرا را نوعی بازیگری می‌دانم و فکر می‌کنم یک مجری باید بتواند کمی هم برای مخاطب بازی کند. اگر من تنها خودم را در اجرا ارائه بدهم و بازی نداشته باشم بعد از مدتی به تکرار می‌افتم و چیز جدیدی برای ارائه نخواهم نداشت، اما مجری که به‌اصطلاح شومن باشد و بازیگری بداند می‌تواند هر بار حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد. در اجرای خودم تلاش کردم تا این اتفاق بیافتد. این برنامه حاصل زحمات یک گروه فعال و پرشور است که در این روزهای سخت تلاش می‌کنند تا برای لحظاتی مخاطبان خود را سرگرم کنند.

عوامل برنامه "شهر بازی" عبارت‌اند از: تهیه‌کننده: سهیل سلیمانی، کارگردان: امیر اصانلو، سردبیر: افشین صادقی‌زاده، مجری‌ها: وحید رونقی- امیر کاظمی، مدیر تولید: امیرحسین باقرپور، نویسندگان: محمد صفاجویی - سینا قلیچ‌خانی، طراحی و اجرای اپلیکیشن: حمیدرضا فراهانی، عکاس و تصویربردار پشت‌صحنه: دانیال منتظری، تدوین: سپهر میرزایی، دستیار تدوین: عرفان دربندی، طراح دکور و گرافیست: کژال ملک‌زاده، موشن گرافیست: مهدی نظری، ساخت دکور: رها عابدی، بازیگران: امیرحسین آقایی و غضنفر نوروزی، نریشن: فاطمه‌سادات شاه‌حسینی، کارگردان تلویزیونی: عمار باستان‌فرد و کیوان تاج‌فر، مدیر نور و تصویر: محمد منتظری، تصویربرداران: محمد منتظری، کوروش سرداری، مهدی امیرنژاد، مریم محققی، کرین: شاهین بختیار، مدیر صحنه: حمید گرشاسبی، گرافیست: مجتبی زندمقدم، صدابردار: ی حسن جاوید، منشی صحنه: شهلا صداقت‌نژاد، فنی استودیو: محمد رادانفر، هماهنگی: فرناز فرهنگ، مشاور رسانه: لیلا سلمانی، فضای مجازی: پرستو خلعت‌بری