رستم محمدی در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: موسیقی تمامی مناطق ایران متعلق به همه مردم کشور است و همه حق دارند آنها را بشوند و از شنیدن آنها لذت ببرند.

این نوازنده منطقه کرمانج با بیان اینکه بسیاری از مردم از وجود انواع موسیقی نواحی بی اطلاع هستند، گفت: برگزاری جشنواره نواحی به شناخت بیشتر موسیقی نواحی به مردم کمک قابل توجهی می‌کند؛ چرا که بسیاری از مردم هنوز از وجود موسیقی برای هر منطقه و ناحیه بی اطلاع هستند و نمی‌دانند که هر ناحیه از کشور ایران موسیقی مختص خود را دارد.

این نوازنده سازهای محلی در ادامه جشنواره را ویترینی مناسب برای ارائه آثار نوازندگان و آهنگسازان موسیقی نواحی دانست و خاطر نشان کرد: قطعا جشنواره یکی از راههای موثر در شناساندن موسیقی نواحی به مردم است. جشنواره نواحی در واقع ویترین مناسبی برای ارائه موسیقی نواحی است که می‌تواند از این پس به شکل گسترده‌تری برگزار شود.

محمدی ادامه داد:می‌توان از این ویترین برای اجرای موسیقی نواحی استفاده کرد و موسیقی‌های مختلف را به همه شناساند. اگر ارگانهای دولتی نیز به چنین رویکردی اقدام کنند، به یقین تاثیرات آن را شاهد خواهیم بود.

وی تاکید کرد: جشنواره موسیقی نواحی فرصت مناسبی برای تبلیغ و ارائه موسیقی‌های مظلوم بومی‌های کشور است. اگر بتوانیم به خوبی از وجود چنین جشنواره‌هایی بهره‌مند شویم، به معرفی آن کمک بسیاری کرده‌ایم؛ چرا که به اعتقاد من موسیقی نواحی ایران خصلت و ویژگیهای موسیقی جهانی را دارد و می‌تواند حتی به شکل جهانی مطرح شد.

اولین نوازنده ساز شاخ گاوی با اشاره به سازهای قدیمی بسیاری که ناشناخته مانده‌اند، گفت: نواحی مختلف، سازهای ناشناخته‌ای دارند که نیاز به معرفی دارند. همچنین سازهایی داریم که تا 15 سال پیش خاموش مانده بودند و امروزه احیا شده‌اند. سازهایی نیز هستند که همچنان خاموش مانده‌اند و نیاز به احیا شدن دارند. مثلا ساز شاخ گاوی یکی از سازهایی است که من آن را احیا کرده‌ام. این ساز یک ساز بلند بادی است که از شاخ گاو ساخته شده است و در موسیقی‌های حماسی منطقه کرمانج استفاده می‌شده است. با احیای این ساز به موسیقی حماسی ناحیه کرمانج کمک شایان توجهی شده است.

رستمی با اشاره به اینکه موسیقی نواحی یک موسیقی سینه به سینه است، گفت: موسیقی کرمانج بیشتر به بداهه نوازی‌ها و بداهه‌خوانی ها اختصاص دارد و نت ندارد. این موسیقی سینه به سینه منتقل می‌شود و برای آموزش آن نیازی به دانستن نت نیست. وقتی اساتید بسیاری خواستند مانند استاد حاج قربان سلیمانی دوتار بنوازند و از او یادبگیرند استاد به آنها گفت که نمی توانند این ساز را یاد بگیرند. چون در یادگیری آن نیازی به نت نیست و به صورت سینه به سینه منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر حمایت مسولان از این موسیقی گفت: حمایت‌ها دولتی از موسیقی نواحی خوب بوده و انتظار می‌رود با حمایت‌های بیشتر مسولان مواجه شویم اما حمایت قشر هنرمند و مردم را نمی‌توان نادیده گرفت؛ چرا که اگر مردم از این موسیقی حمایت نکنند این موسیقی نیز مانند بسیاری یگر از انواع موسیقی به بیراهه می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: حمایت‌ها باید به گونه‌ای باشد که هنرمندان موسیقی محلی و مقامی بتوانند دست به خلق آثار جدید بزنند نه اینکه کارهای گذشتگان را پی در پی بازسازی و اجرا کنند. خلق آثار جدید نیازمند صرف هزینه‌های بسیار است که در حمایتهای دولتی و مردمی نیز باید لحاظ شود. اگر هزینه‌های خلق آثار هنری به هنرمندان پرداخته شود شاهد اجرای خلاقیتهای بسیاری خواهیم بود.

رستمی با تاکید بر اینکه موسیقی مقامی و نواحی هر منطقه‌ای شناسنامه هنری آن ناحیه است، گفت: مردم و متولیان هر منطقه‌ای باید برای بقای هنر منطقه خود تلاش کند تا بتواند آن را به همه مردم برساند چون هنری که در خدمت مردم نباشد هنر نیست.

وی در پایان گفت: هر چند حمایت مسولان از موسیقی نواحی قابل تقدیر است ولی پیشنهادم این است که هنگام برگزاری جشنواره‌ها تبلیغات گسترده‍‍‌‌تری صورت گیرد. چون در کنار هر کاری به تبلیغ درست نیازمندیم تا آن را به مردم و به دست صاحبان اصلی‌شان برسانیم. مردم صاحبان اصلی هنرهایی هستند که در جامعه موجود است و این حق آنهاست که از آنها برخوردار شوند و لذت ببرند.

پایان پیام/43