به گزارش هنرآنلاین، کتاب "دانشنامه معماری بیومیمیکری و بیوفیلی" تألیف دکتر محمود گلابچی و دکتر هادی محمودی‌نژاد، به بررسی علم بیومیمیکری پرداخته که می‌تواند راه رسیدن به فلسفه حاکم بر ارگانیسم‌های طبیعت را برای توسعه زندگی مورد بهره‌برداری قرار دهد.

در بخشی از پیش گفتار این کتاب آمده است: "بیومیمیکری شامل "بیو" به معنای "زندگی" و "میمِسیس" به معنای "تقلید"، حوزه جدیدی است که به مطالعه بهترین ایده‌های طبیعت و الهام از این طرح‌ها و فرآیندها به حل مشکلات انسان می‌پردازد. رویکردی که نسبت به فرآیندهای طراحی در این نوع معماری وجود دارد آن است که طراحان به طبیعت نگاه می‌کنند (به خصوص به ارگانیسم‌ها یا اکوسیستم‌ها) تا یک نیاز خاص انسانی را حل کنند. با این رویکرد، این نوع فرآیندهای رفتاری در طبیعت را به راه‌حل‌های طراحی مصنوع تبدیل می‌کنند. بطور کلی بیومیمیکری را می‌توان ترکیبی از زیست‌شناسی، طبیعت و معماری دانست.

محققان از سال‌ها پیش، در پی یافتن ارتباطی هستند تا از طریق آن، چگونگی شکل گرفتن سیستم‌های مختلف زندگی را ارزیابی و با تلفیق دو واژه بیولوژی (زیست‌شناسی) و تکنولوژی، علمی بنام علم "بیونیک" را بنا نهاده‌اند. علم بیونیک در واقع دانشی است که مسائل فنی را از راه‌های زیستی حل می‌کند و در لغت نامه به معنای "زیستارشناختی" یا به کارگیری اندام‌های ساختگی طبیعت است. در واقع معماری بیونیک با نگاهی احترام‌آمیز به طبیعت و مظاهر آن، سعی دارد تا از قواعد و فرم‌های طبیعی که طی هزاران سال شکل گرفته و به صورت پایداری تولید می‌شوند، برای ایجاد سرپناه استفاده کند. بیونیک که به آن بیومتریک یا مهندسی خلاق زیستی هم می‌گویند، کاربرد سامانه‌ها و روش‌های بیولوژیکی موجود در طبیعت در سیستم‌های مهندسی و فناوری های مدرن است."

در کتاب "دانشنامه معماری بیومیمیکری و بیوفیلی" به مقوله پارادایم‌های نظری یا نظریه‌های مشهود در معماری بیومیمکری و بیوفیلی پرداخته شده و سعی شده است تا برای اولین‌بار در ایران، این مفاهیم در قالب دانشنامه‌ای موجز و مفید مورد اشاره و بررسی قرار گیرد.

کتاب "دانشنامه معماری بیومیمیکری و بیوفیلی" تألیف دکتر محمود گلابچی و دکتر هادی محمودی‌نژاد که سال ۹۸ از سوی انتشارات دانشگاه پارس در ۵۲۵ صفحه منتشر شد با قیمت ۹۸ هزار تومان در دسترس علاقمندان است.