سرویس تئاتر هنرآنلاین، لیلی عاج نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های خود در روزهای قرنطینه گفت: از آنجا که خرداد ماه، کنکور مقطع دکتری برگزار می‌شود، این روزها فرصت مناسبی به منظور آمادگی برای این آزمون است و در کنار آن مشغول هستم به نگارش نمایشنامه "معده طبقه متوسط" که صحنه اول آن را پیش از ایام نوروز نوشتم. این نمایشنامه بسیار پر پرسوناژ است و شرایط سخت و دشوار اجرایی نیز دارد.

او در ادامه اضافه کرد: در نظر دارم نگارش این نمایشنامه را هر چه سریع‌تر به پایان برسانم چراکه هر چقدر زمان بگذرد از تازه بودن موضوع این اثر کاسته خواهد شد و براین اساس بسیار علاقمندم هر چه زودتر نسخه اولیه نگارش آن را به اتمام برسانم تا سپس بررسی کنم تا چه میزان این نمایشنامه نیاز به بازنویسی دارد.

نویسنده و کارگردان نمایش "کمیته نان" همچنین افزود: اجرای نمایش "معده طبقه متوسط" از برنامه‌های اجرایی گروه نمایش ماست. فروردین‌ماه امسال قرار بر این بود تا نمایش "به وقت تهران" نوشته من به کارگردانی الهام شعبانی به صحنه رود، اما در پی تعطیلات به دلیل گسترش کرونا ویروس در جریان نیستیم که چه اتفاقی برای زمان اجرای این نمایش خواهد افتاد. نمایش "به وقت تهران" یک اثر تلخ اجتماعی و درباره مشکلات و بزهکاری زن‌هاست. تمرینات این نمایش تقریبا کامل بود و در مرحله ساخت تیزر بودیم که به دلیل توقف فعالیت‌های فرهنگی هنری، متوقف شد.

عاج با بیان اینکه تصمیم بر این بود که پس از نمایش "به وقت تهران" تمرینات نمایش "معده طبقه متوسط" را آغاز کنیم، عنوان کرد: هنوز برنامه مشخصی به منظور محل اجرای این نمایش ندارم و در مرحله نخست برایم تولید متن این اثر اهمیت دارد. از آنجا که سال گذشته از سهمیه اجرای خود در مجموعه تئاترشهر استفاده کرده‌ام به منظور اجرای این نمایش باید به دنبال سالن خصوصی باشم.

نویسنده و کارگردان نمایش "قند خون" درباره موضوع و مضمون نمایش "معده طبقه متوسط" گفت: پدر خانواده‌ای که کارگر فصلی‌ست دارای یک مشکل است و در حقیقت این مشکل به معده ربطی ندارد. شاید عنوان نمایشنامه کمی گمراه‌کننده باشد اما ترجیح می‌دهم قصه آن را عنوان نکنم. این بار سوژه من کارگران نی بری کارخانه نیشکر هفت تپه هستند که به نوعی کارگران فصلی محسوب می‌شوند. در واقع این خانواده هنوز پایین طبقه متوسط هستند و به این طبقه ورود نکرده‌اند.  

او در ادامه اضافه کرد: همچنین در سال گذشته برای نمایشنامه "کجایی ابراهیم؟" که در اولین جشنواره نمایشنامه‌های اقتباسی با عنوان "گام دوم" که توسط آستان قدس رضوی و اداره کل ارشاد خراسان رضوی در شهر مشهد برگزار شد، موفق به دریافت جایزه نخست نمایشنامه‌نویسی شدم. این نمایشنامه با ساختاری متفاوت درباره زندگی شهید ابراهیم هادی است. از برنامه‌های جدی من در سال جدید این بود تا این اثر را در هفته دفاع مقدس به صحنه آورم، چراکه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد روایت فتح، برگزارکنندگان جشنواره و شهرام کرمی مدیر وقت اداره کل هنرهای نمایشی قول‌هایی مبنی بر همکاری به منظور تولید این نمایش را داده بودند. به نظرم بزرگترین جایزه برای یک نمایشنامه پشتیبانی از اجرای آن اثر است. بر این اساس قرار بر این بود تا شهریور ماه نمایش "کجایی ابراهیم؟" را به صحنه آورم و در نیمه دوم سال نمایش "معده طبقه متوسط" را به صحنه آورم و منتظر هستیم ببینم پس از گذر از این شرایط چه اتفاقی خواهد افتاد.

لیلی عاج در پایان صحبت‌هایش گفت:  این روزها مانند ساعت شنی از اندوه و امید، پر و خالی می‌شوم و انگار در جاده‌ای مملو از مه گرفتار شده‌ام و امکان آن را ندارم که روبرو را ببینم. بی‌شک این روزها خواهد گذشت اما اکنون در سکوتی طولانی گرفتار هستم. در این شرایط عجیب و غریب چیزی برای گفتن ندارم و تنها امیدوارم که حال همه خوب شود.