به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، فعالیت‌های حوزه مد و لباس طی سال های اخیر روند رو به رشدی را در پیش گرفته است به نحوی که امروز به راحتی می‌توان نتیجه برنامه‌های اجرا شده را در میان صحبت‌های طراحان لباس جستجو کرد. پاسخگویی به سوالات و ابهامات قشر طراحان و مردم بر عهده مسئولینی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

به همین خاطر کیوان سهرابی، مدیر اجرایی کارگروه مد و لباس اسلامی را در یک گفتگو پای دغدغه‌های ذهنی جامعه کشانده‌ایم تا از طرح‌ها و رویدادهای آتی حوزه پوشاک کشور بیشتر بدانیم.

هنرآنلاین: با توجه به اینکه اخیرا بنیاد ملی مد ولباس افتتاح شد کمی درباره حوزه کارگروه و بنیاد و تفکیک وظایف این دو سازمان برایمان بگویید؟

سهرابی: در ابتدای امر پس از تدوین قانون ساماندهی مد ولباس، اعضای کارگروه و شرح وظایف آنان مشخص شد اما به دلیل برخی نقاط ضعف در این قانون و نیاز برای گسترده تر شدن فعالیت ها، نیاز به اقدامات تازه ای احساس شد. در واقع به دنبال دغدغه برخی از مسئولین به ویژه مقام معظم رهبری در مورد حوزه عفاف وحجاب و برخی از مسائل مد و مدگرایی، لازم بود سیستمی فعال شود تا بتواند تصمیمات کلان را به عنوان یک موسسه غیر دولتی به اجرا درآورد. لذا چون کارگروه ساماندهی مد و لباس یک ارگان کاملا دولتی است و با توجه به فعال سازی حوزه های مختلف مرتبط با مد و لباس از جمله جامعه طراحان،تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و حتی دانشگاهیان نظارت دولت و حضور بخش خصوصی الزامی شد.

به همین خاطر بحث واگذاری برخی از اقدامات به بخش خصوصی در شورای فرهنگی مطرح شد تا بنیاد ملی مد ولباس با توجه به بالا بودن ظرفیت این حوزه تشکیل شود که این طرح در سال جاری با حضور و اهتمام دکتر شاه آبادی راه اندازی شد. در واقع کارگروه ساماندهی مد ولباس در آینده نزدیک به همراه بخش های دیگر که مرتبط با این قانون هستند به عنوان هیات امنا بنیاد ملی مد ولباس فعالیت خواهد کرد به این معنا که بنیاد ملی مد ولباس تمام قوانینی را از سال 85 مصوب شده به اجرا خواهد گذاشت.

در آینده نزدیک و پس از مشخص شدن اعضای هیئت امنا، ساختار و تشکیلات بنیاد ملی مد ولباس در قانون شورای انقلاب فرهنگی مصوب خواهد شد و این انتقال صورت خواهد گرفت به این صورت که کارگروه، کار خود را در حوزه نظارتی انجام می دهد اما بنیاد در اجرا فعال خواهد بود.

هنرآنلاین؛ طراحان مدعی هستند که قابلیت عضویت در سایت "سمان" را به عنوان یک هنرمند ندارند لذا بحث اصلی اینجاست که اگر این قشر هنرمند هستند چرا از مزایای سایر هنرمندان نظیر بیمه بهره مند نیستند و شما چه برنامه‌ای را برای این مساله در نظر دارید؟

سهرابی: در قانون ساماندهی مد و لباس و در شرح وظایف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، بندی به عنوان راه اندازی "خانه طراحان" مطرح شده است. در واقع برای رسیدن به مبحثی که می فرمایید لازم است ابتدا طراحان را بشناسیم و در قالب یک انجمن یا صنف، بانک اطلاعاتی از این افراد داشته باشیم لذا امیدواریم در آینده نزدیک با حمایت و با اهتمام معاون محترم امور هنری بودجه مورد نظر در دولت به تصویب برسد و شاهد افتتاح خانه طراحان باشیم تا بتوانیم سایر زیرمجموعه های این قشر را بررسی کنیم. اما از نظر ما و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی کلیه طراحان لباس هنرمند هستند چرا که هنر آنان تامین سلیقه و حس زیبایی شناسی مردم جامعه است چرا که لباس هر فرد نشانگر شخصیت وی است. لذا بدون هیچ نگاه ناسیونالیستی معتقدم که وقتی لباس طراحی می شود بر تن فرد قرار میگیرد نه بر دیوار خانه. پس قطعا طراح لباس از نگاه ما یک هنرمند قابل احترام است و باید از تمام امکانات سایر هنرمندان بهره مند شود و یقینا ما نیز به دنبال این مساله هستیم.

هنرآنلاین: بازاریابی و شناخت سلیقه مخاطبین یکی از مهمترین عناصر برای به دست آوردن بازار محسوب می‌شود در کارگروه مد و لباس برای شناخت سلیقه مخاطب و سطح خواسته‌های بازار چه اقداماتی انجام شده است؟

سهرابی: از تصویب مجموعه قوانین مربوط به حوزه مد و لباس پنج سال می گذرد که در سه سال اولیه آن به برنامه های پژوهشی و دو سال اخیر به مرحله اجرا پرداخته شده است. گر چه در سه سال اولیه اقدامات خوبی انجام شد اما به مساله پژوهش که مبحثی ریشه ای است پرداخته نشده. علی رغم اینکه وزارت ارشاد متولی این امر است اما مسلما همه کارها به عهده یک نهاد نیست. در واقع اگر اهتمام معاونت امور هنری ارشاد نبود شاید جشنواره فجر و فعالیت های نظیر آن را نیز نداشتیم. کما اینکه در نمایشگاه قرآن امسال نیز عرضه 42 مدل چادر در نوع خود بی نظیر است. شخصا معتقدم که کار مطالعاتی باید امروز انجام شود چرا که ما در ابتدا برای جلب نظر مردم برنامه هایی نظیر نمایشگاه مد و مانتو سال 89، نمایشگاه مد و مانتو سال 90، جشنواره فجر و بیستمین نمایشگاه قرآن کریم را داشتیم که به جرات می توان گفت که پایلوت و اساس چادر کارگروه و بنیاد ملی مد و لباس در این نمایشگاه قرار گرفت. در واقع با این پیشینه و اقدامات حالا وقت مطالعه و بررسی بازار است چرا که ما سلیقه مردم را پس از این فعالیت ها به خوبی شناخته ایم. ضمن اینکه نباید از نقش رسانه ملی در این روند نیز غافل بود. اگر همگامی و همراهی بین بنیاد و کارگروه مد و لباس و رسانه ملی انجام نشود کار به سختی پیش خواهد رفت.

هنرآنلاین: آیا در حال حاضر برنامه‌ای برای پژوهش و شناخت بازار در دست اجرا است؟

سهرابی: بله. در بنیاد ملی مد و لباس، بخشی برای امور پژوهشی در نظر گرفته شده که در کنار همه امور اجرایی موظف به شناخت بازار خواهد بود و ما امیدواریم که پس از انتصاب مدیران و هیات امنا در بنیاد به مرحله اجرا در آید.

هنرآنلاین: پس از تشکیل خانه طراحان، قرار است که آثار طراحی شده توسط این گروه از چه طریقی وارد بازار شود و یا مردم از وجود آن مطلع شوند؟

سهرابی: خانه طراحان محلی برای پیگیری مسائل و مشکلات این قشر نظیر بیمه و ثبت آثار است در واقع به نوعی انجمن صنفی تلقی می شود و به صورت مستقیم به تولید مبادرت نمی ورزد. البته نوع فعالیت این خانه به اساسنامه تنظیمی آن توسط مسئولین باز می گردد. معاونت امور هنری در نظر دارند که در 22 منطقه تهران و در سراسر کشور حداقل در مراکز استان ها یک نمایشگاه دائمی نظیر نمایشگاه خیابان ولیعصر راه اندازی کند که مجموعا حدود 50 نمایشگاه دائم خواهد بود. علی رغم اینکه برای تامین بودجه سختی های بسیاری وجود دارد اما گام نخست توسط معاونت امور هنری برداشته شده است.

هنرآنلاین: در مورد مساله کپی برداری از آثار طراحان چه برنامه ای در پیش دارید؟

سهرابی: نکته حائز اهمیت در مرحله اول این است که ما باید بدانیم چند طراح فعال داریم؟ در جشنواره فجر توانستیم بیش از 3 هزار طراح فعال را در بانک اطلاعاتی خود ثبت کنیم که با احتساب جامعه دانشجویی رقم بالاتری نیز خواهد بود چرا که همه فعالان این حوزه دانشگاهی نیستند. لذا اولین اقدام برای تامین امنیت طراحان ثبت اثر است که برای طراحان و ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به آن توجه ویژه ای در قانون شده است. لذا هر طرحی پس از برخورداری از رای حداکثری اعضای کمیسیون ماده 4 به نام طراح و در شورای ثبت اثر معاونت امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ثبت خواهد شد.

هنرآنلاین: در راستای ساماندهی حوزه مد ولباس قرار است که وزاتخانه های دیگر چه اقداماتی انجام دهند؟

سهرابی: در قانون ساماندهی مد ولباس وظایف مربوط به هر دستگاه مشخص شده است لذا لازم نیست که ما چیزی بگوییم چرا که این وظایف در بنیاد ملی مد ولباس اجرا خواهد شد. در بنیاد ملی مد ولباس تعداد دستگاه های دولتی شرکت کننده بسیار بیشتر از کارگروه است که این خود یک اقدام مثبت است لذا دستگاه ها باید طبق شرح وظایف مشخص شده در قانون حرکت کنند. از نظر من وزارت آموزش و پرورش بیشترین مخاطب را با بیش از 18 میلیون دانش آموز دختر و پسر دارد و یکی ازدستگاه هایی است که باید به جدیت در بحث محتوایی پوشش وارد شود. البته اقدامات مثبتی برای وارد کردن سایر نهادها به این حوزه انجام شده مثلا در بنیاد ملی مد و لباس بخش دانشگاهی و کمیته علمی را راه اندازی کرده ایم و وزات علوم با اینکه سابقا عضو کارگروه مد ولباس نبود اما در هیات امنا بنیاد ملی مد ولباس حضور خواهد داشت. معتقدم با اجرای همین شرح وظایف در یک پروسه 5 تا 10 سال موفق خواهیم شد.

هنرآنلاین: به عنوان مدیر اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس و یک مسئول فعال در حوزه پوشش فکر می کنید که لباس شایسته زن و مرد ایرانی باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

سهرابی: کافی است نگاهی به طاق بستان و به نقش بندهای استان کرمانشان بیاندازیم تا متوجه حجاب زنان ایرانی شویم لذا عفت و حجاب را که میراث محسنه ایرانیان است نباید از فرهنگ غنی ایرانی که با اسلام کامل شده دور کنیم چرا که مردم ما ذاتا به عفت، حیا و پاکدامنی اعتقاد دارند.خوشبختانه در حوزه اقوام ایرانی به حدی گستردگی موجود است که گاهی در یک قوم با چند طرح و مدل مختلف رو به رو هستیم. به طور کلی معتقدم که لباس ملی ما باید دارای یک نشانه هویتی و فرهنگی باشد. هویتی که 5 هزار سال تمدن را پشت سر دارد و البته این هویت باید با خلاقیت و مد امروزی همراه شود که شک ندارم طراحان ما قدرت این کار را دارند. لذا با توجه به اینکه هویت ایرانی ما با دین اسلام کامل شده است باید در چاچوب شارع مقدس روالی مشخص شود. همانطور که در جشنواره فجر 143 اثر علاوه بر زیبایی و فرهنگ و تمدن ایرانی حوزه پوشیدگی یک بانو را نیز در بر داشت.

هنرآنلاین: چه اقداماتی تا امروز برای وارد شدن طرح های تایید شده به بازار داخلی انجام شده است؟

سهرابی: 7 مدل مانتویی و چادر رونمایی شده در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم جهت ورود به شبکه توزیع کلان انتخاب شده اند که در حال حاضر همکاران در بخش صنوف بنیاد ملی مد و لباس در حال پیگیری آن و رسیدن به مرحله تولید با استفاده از بخش خصوصی هستند.

هنرآنلاین: در قانون ساماندهی مد ولباس برای مردان نیز برنامه ای در دست اجرا هست؟

سهرابی: نباید فراموش کنیم که عفت، حجاب و حیا تنها مخصوص بانوان نیست اما چون هجمه دشمنان بیشتر بر این بخش قرار دارد که ناخواسته مردان ما را نیز تحت الشعاع قرار می دهد تمرکز بیشتر بر آن قرار داده شده البته موضوع آقایان نیز از برنامه های کارگروه است که به زودی به آن خواهد پرداخت.

هنرآنلاین: به عنوان یک مسئول فکر می کنید برای سرعت بخشیدن به ساماندهی حوزه مد و لباس چه اقدامی باید کرد؟

سهرابی: امروز در جمهوری اسلامی ایران جای یک شبکه مد در سازمان صدا و سیما خالی است در واقع شبکه مد امری متفاوت از شبکه بازار است. در حال حاضر بیش از 30 شبکه مد در حال بمباران خبری بصری کشور هستند و ما نباید این موضوع را از ذهن و چشم دور نگاه داریم چرا که اندوخته های ما علاوه بر فرهنگ ناب محمدی بیش از 5 هزار سال فرهنگ و تمدن ایرانی را نیز دارد لذا حرکت در این حوزه باید با سرعت بیشتری همراه شود.

گفتگو از سمیه باقری

انتهای پیام/61