سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم مستند "نت‌های مسی یک رؤیا" ساخته رضا فرهمند به موضوع کودکان ساکن در یرموک سوریه، بزرگ‌ترین محل زندگی فلسطینیان می‌پردازد که در پی جنگ سوریه به‌طور کامل خانه‌هایشان از بین رفته است. این فیلم تاکنون در جشنواره‌های بین‌المللی بسیاری به نمایش درآمده و جوایزی را از آن خود کرده است.

فرهمند درباره وضعیت حضور جهانی فیلم به خبرنگار هنرآنلاین گفت: "نت‌های مسی یک رؤیا "در سال جدید و در تازه‌ترین حضور بین‌المللی خود در چهار جشنواره مختلف در کشورهای آلمان، سوئیس، هلند و فرانسه حضور خواهد داشت.

او در ادامه درباره فعالیت‌های اخیر خود نیز توضیح داد: این روزها در سوریه مشغول تحقیقات در پروژه‌ای در حوزه زنان و سوریه هستم که بخش اصلی آن در حلب می‌گذرد و پس از اتمام مرحله پژوهش آن را کلید خواهم زد.

فرهمند همچنین در پاسخ به این سؤال که با توجه به شیوع ویروس کرونا که کل کشور را هم در بر گرفته، حضور مستندسازان در ثبت این اتفاق تا چه اندازه اهمیت دارد، بیان کرد: مستند به‌عنوان چشم واقعیت در جامعه اصولاً ملزم به این موضوع است که در همه لحظاتی که جامعه از آن عبور می‌کند حضور داشته باشد و اساساً این موضوع امری است که مستندسازان به‌طور کاملاً خودکار به آن می‌پردازند. البته نباید فراموش کرد که موضوع بیماری کرونا سختی‌های دوچندانی را در تولید برای مستندساز ایجاد می‌کند چرا که این موضوع از گذشت جانی مستندساز شروع می‌شود و تا صبر و تحمل مستندساز برای مواجه با دردهای جامعه ادامه می‌یابد.

کارگردان "زنانی با گوشواره‌های باروتی" درباره وضعیت سینما در سال 99 گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات و سختی‌هایی که جامعه ایران در سال 98 با آن روبرو بود و از آن عبور کرد، در سال 99 می‌باید منتظر آثار جدی و تأمل‌برانگیزی در حوزه مستند در ایران باشیم. امیدوارم در سال پیش رو جامعه ایران و مستندسازان ایرانی با تحمل دردها و مشقات سال گذشته قوی‌تر و محکم‌تر باشند و قوی‌تر از همیشه در آثارشان نشان دهند.