سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب شامل دو بخش "مفهوم و پیشینه ماسک" و "کارگاه ماسک" است و موضوعاتی با عناوین واژه و مفهوم ماسک، ماسک و هویت، پیدایش و تحول ماسک در دنیا، گونه‌های ماسک، ساخت ماسک و نمایش با ماسک مورد بررسی قرار گرفتند.

پیوست کتاب صفحه 119 تا 127 به تمرین‌ها و بازی‌ها، تمرین‌های آشنایی و اعتماد، سفر خیال، شناخت چهره، تمرین حرکت، تمرین‌های (تنفس) تمرکز و آرامش، تمرین‌های عمومی نمایش و تمرین‌های ویژه نمایش با ماسک اختصاص دارد.

به اعتقاد نویسنده، ماسک، ساخت ماسک و نمایش با ماسک به مفهوم ویژه آن در ایران در سنجش با سرزمین‌های دیگر، به ویژه آفریقا و اروپا، با وجود پیشینه تاریخی‌اش، به دلیل‌های گوناگون، کاربرد فرهنگی و هنری چندانی ندارد. استفاده از ماسک در کارهای نمایشی معاصر نیز به جز در چند مورد اندک و بیشتر در تئاتر کودکان و نوجوانان آن‌چنان رایج نبوده و نیست.

این کتاب به عنوان پیش‌درآمدی برای شناخت بیشتر و بهتر این پدیده فرهنگی هنری نوشته شده است. نویسنده در تدوین آن سعی داشته سه جنبه تاریخی (خاستگاه فرهنگی و اجتماعی ماسک)، نظری (مفهوم و گونه‌های ماسک) و کارگاهی (ساخت و نمایش با ماسک) را مورد بررسی قرار دهد.

در صفحه 61 کتاب می‌خوانیم: "روی آوردن به ماسک و کاربرد آن در پهنه هنر و ادبیات، به ویژه در هنر نمایش در سده بیستم میلادی رواج بیشتری یافت. یوجین اونیل نویسنده و کارگردان امریکایی و برتولت برشت نویسنده و کارگردان آلمانی از جمله هنرمندانی بودند که ماسک را در کارهای نمایشی خود به کار گرفتند. برای نمونه برشت در اجرای نمایش "دایره گچی قفقازی" برای پنجاه بازیگر بیش از صد صورتک استفاده کرد. نمونه برجسته آن در ایران، نمایش "شهر قصه" به کارگردانی بیژن مفید در سال 1347 است که در آن برای نقش حیوان‌ها ماسک به کار برده شده است".

همچنین در صفحه 77 کتاب توضیح داده شده که هرگونه ماسکی با هدف و منظور معینی ساخته می‌شود؛ در موقعیت مشخصی به کار می‌رود. امکانات معینی دارد و از تاثیر و نفوذ خاصی برخوردار است. برای نمونه "ماسک‌های آیینی و سنتی" در مراسم خاصی و برای هدف معینی به کار می‌روند. "ماسک‌های جنگ" برای ترساندن دشمن استفاده می‌شوند. "ماسک‌های کار و فعالیت‌های روزمره" اطلاعاتی درباره شغل و موقعیت اجتماعی اشخاص می‌دهند. "ماسک‌های گچی" و "ماسک‌های گل رس" برای کارهای نمایشی حرفه‌ای بسیار مناسبند چرا که به سازنده آن امکان آفرینش و بیان هنری بیشتری می‌دهند و هم در کیفیت بازی و نمایش تاثیر بیشتری دارند.

نویسنده این کتاب در سال 1337 در روستای برنجستانک از توابع سوادکوه به دنیا آمده است. فعالیت‌های جدی نوشتاری را در سال 1360 با برگردان کتاب‌های علمی برای کودکان و نوجوانان آغاز کرد. از سال 62 در تدوین "دایره‌المعارف تشیع" زیرنظر مهدی محقق و "فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان" با شورای کتاب کودک همکاری داشت. همکاری در تدوین "دانشنامه ادب فارسی" به سرپرستی حسن انوشه نیز در پرونده کاری او دیده می‌شود.

یزدانی از سال 1364 (1985میلادی) تاکنون در آلمان زندگی می‌کند و به عنوان مدرس زبان آلمانی در مدارس شهر برمن مشغول به کار است. "ماجرای آقاخرسه" نوشته هاینتس یانیش، "چرا باید دست‌هایم را بشویم وقتی کثیف نیستند؟" اثر مانیا اول تن، "ماسک در ایران" از مجموعه از ایران چه می‌دانم؟، "درآمدی بر ادبیات مهاجرت و تبعید" و "دستور زبان مقایسه‌ای: آلمانی و فارسی" از جمله آثار ترجمه‌ای و تالیفی او محسوب می‌شوند.    

کتاب "دنیای ماسک" با زیر عنوان از ساخت ماسک تا نمایش با ماسک نوشته کیقباد یزدانی در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 25 هزار تومان توسط انتشارات نمایش منتشر شده است. نمایه موضوعی، منابع تصویرهای کتاب و کتابنامه نیز ضمیمه اثرست.

DLHF1659