سرویس سینمایی هنرآنلاین: "گورکن" دومین ساخته بلند سینمایی کاظم ملایی بعد از "کوپال"، سال گذشته برای حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به دبیرخانه جشنواره ارائه شد، اما مورد تأیید هیئت انتخاب قرار نگرفت.

ملایی درباره وضعیت اکران این فیلم که به ‌تهیه‌کنندگی سینا سعیدیان و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: درخواست صدور پروانه نمایش فیلم را داده‌ایم و فعلاً منتظر هستیم. البته حذفیاتی داریم که اعمال می‌شود.

کارگردان "کوپال" در ادامه درباره فعالیت‌هایش در سال 98 و انتخاب نشدن "گورکن" برای جشنواره توضیح داد: خوشحالم که فیلم دومم با وجود شرایط سخت ساخته شد، اما از این که شانس حضور در جشنواره را نداشت متأسف شدم. جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد سینمایی ما است و وقتی فیلمی این شانس را از دست می‌دهد در اکران شرایط سخت‌تری خواهد داشت. من هرگز در این سال‌ها روی خوشی از جشنواره فیلم فجر ندیدم، چه آن زمان که فیلم کوتاه ساختم و در جشنواره دیده نشد و چه پس از آن که نخستین فیلم بلندم را ساختم و در آن زمان دیده نشد. سال 98 نیز با توجه به حال و هوای سیاسی کشور به فیلم برچسب‌هایی زدند که در کمال بی‌مهری کنار گذاشته شد و به همان نسبت شانس دیده شدن در اکران عمومی نیز از ما گرفته شد. سال جدید هرچند شروع خوبی ندارد، اما امیدوارم این فیلم در جشنواره‌های خارجی دیده شود تا تبلیغاتی برایش صورت گیرد و در زمان اکران مردم برای دیدنش انگیزه لازم را داشته باشند و آن را ببینند. "گورکن" مسئله مهمی را مطرح می‌کند و امیدوارم شانس دیده شدن در اکران عمومی به آن داده شود.

ملایی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر مال ما است و حق همه فیلمسازان ازجمله جوانان است که در جشنواره حضور داشته باشند چرا که امیدوارند دیده شوند. ما انتظار داریم با جشنواره‌ای جسورتر و شجاع‌تر روبرو باشیم و با قوانینی روبرو باشیم که رعایت شود، قوانینی که هر سال تغییر می‌کند، بسیاری را متضرر می‌کند. درواقع، جشنواره هر سال با تغییراتی مواجه است که از اعتبار آن کم می‌کند. امیدوارم جشنواره در سال 99 جدی‌تر به خود نگاه کند و چارچوب مشخصی‌ داشته باشد.

ملایی درباره تغییر حال و هوای "کوپال" با اثر قبلی‌اش "کوپال" بیان کرد: برای من مهم بود که این تمرین را داشته باشم و اتمسفری که در "کوپال" وجود داشت را تغییر دهم. "کوپال"به خاطر خاص بودن مخاطبش نیز خاص بود و مردم عادی خیلی جذب فیلم نشدند، بنابراین "گورکن" مردمی‌تر است و امیدوارم فرصت اکران عمومی پیدا کند. قصه "گورکن" زمینی‌تر است تا مخاطب ارتباط بیشتری با فیلم برقرار کند. مهم‌ترین ویژگی فیلم علی‌رغم جنون و شیدایی که دارد بازی ویشکا آسایش است که بسیار متفاوت بود و اگر در جشنواره حضور می‌یافت، قطعاً دیده می‌شد.

این کارگردان همچنین درباره بحران سینما به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز بیان کرد: از آنجا که مسئله دراماتیک و مهمی است، خیلی‌ها در سال جدید روی آن کار می‌کنند. اتفاقی منحصربه‌فرد و در عین حال وحشتناک است و قطعاً در فیلم‌های آینده ایران و جهان سایه خواهد انداخت چرا که تاکنون در کل دنیا چنین اتفاق وحشتناکی نیفتاده بود. با توجه به جریانی که وجود دارد، در فیلم‌های سال بعد آثاری با موضوع ویروس کرونا دیده خواهد شد که این از یک شوخی ساده تا مسئله اصلی خود فیلم را شامل می‌شود. حتی ممکن است به دلیل این زیاد دیده شدن مخاطب دل‌زده شود. این روزها بسیاری از همکاران من در خانه هستند و به این موضوع فکر می‌کنند چراکه این موضوع پتانسیل بالایی در قصه‌پردازی دارد و فکر می‌کنم فیلم‌های بسیاری دراین‌باره ساخت خواهد شد.