سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این دو نمایشنامه از مجموعه "قلم روشن-3" نشر یافتند که با الهام از زندگی شخصیت‌های رزمنده و مبارز به سفارش دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی مکتوب شدند.

نمایشنامه "از پشت شانه‌هایش" نوشته مهدی نصیری براساس زندگی شهید محمود کاوه نگارش یافته است.

محمود کاوه در سال 1340 در مشهد به دنیا آمد. از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در جنگ ایران و عراق بود. در بدو تشکیل سپاه به عضویت سپاه مشهد درآمد و در 22 سالگی به فرماندهی تیپ 155 ویژه شهدا در غرب کشور که بعدها به لشکر ارتقا یافت، منصوب شد. کاوه در شهریور ماه 1365 و در حین عملیات کربلای 2 شهید شد.

در سطرهای از این نمایشنامه می‌خوانیم: "زهرا: بله. خیلی‌ام معروف شده بود این صحبت. پدرم اونقدر تو کردستان عزیز شده بود که هنوزم که هنوزه خیلی از مردم کردستان به من می‌گن ما اسم پسرمون رو به یاد پدر شما کاوه گذاشتیم. من این رابطه نزدیک رو با این که سی و یک سال از شهادت پدر می‌گذره بین مردم مهاباد، سنندج، پیرانشهر و شهرهای دیگه کردستان بارها دیدم. هنوز خیلی جاها که می‌رم می‌بینم عکس پدرم روی دیوار خونشونه. هنوز تو مراسم سالگرد پدر تو مشهد، از این شهرها ما مهمون داریم و همه این‌ها به خاطر اینه که پدر با تمام وجودش تو کردستان جنگید. پدر خودش را هیچ وقت جدای از مردم کردستان ندونست. یه بار تو یه سخنرانی وقتی ایشون رو به عنوان فرمانده مشهدی معرفی کرده بودن، خودشون گفته بودن که من فرزند کردستان هستم".

نمایشنامه دوم این کتاب "برونسی" نوشته مرتضی شاه‌کرم براساس زندگی شهید عبدالحسین برونسی مکتوب شده است.

شهید عبدالحسین برونسی در سوم شهریورماه 1321 در روستای گلبوی کدکن از توابع شهرستان تربت حیدریه به دنیا آمد. فرمانده تیپ 18 جواد‌الائمه (ع) بود. بیست و پنجم اسفندماه 1363، در هورالعظیم به شهادت رسید. پیکرش در منطقه بر جای ماند. بعد از 25 سال پیکرش شناسایی و در بهشت‌رضا مشهد به خاک سپرده شد.

در بخشی از این اثر که به چند برهه از زندگی این شهید پرداخته است، آمده: "سرباز: شک نکنید که خدا با ماست... قدیمی‌ها بهتر می‌فهمن این حرف رو...از هر چی بشه گذشت، از خاک نمی‌شه... اگه امروز جلوشون درنیایم، فردا بچه‌هامون یه جور دیگه بهمون نگاه می‌کنن... یه روزی بحرین رو دادیم، قبل از اون افغانستان و ارمنستان رو آذربایجان رو دادیم، قبل‌تر از اون از مدیترانه تا دریای چین رو دادیم...بچه‌هامون نگن بابا ما تو دوره شما خرمشهر و آبادان و خوزستان و جنوب رو هم دادیم، موند واسمون یه نصفه گربه... من می‌رم اما تن به این ذلت نمی‌دم... هر کی‌ام هر چی می‌خواد بگه... آره خب این جنگ، جنگ مظلوم و ظالمه... خوشحال باشید که مظلومید، مظلوم صفت بزرگیه، صفت حسین... اگه برنگشتم بدونید جای خوبی دعوتم و اصلا نگردید دنبال پیکر و پلاک و استخوانم. راستش اینه که نمی‌خوام برگردم... اگه امروز از چهارراه خندق برنگشتم شما دوتا راه دارید، یا مجبورید راه رو ادامه بدید، یا کنار راه وایسید و به مصلحت صلح رو قبول کنید. فقط یاتون نره که ما از چی دفاع کردیم".

این دو نمایشنامه در قالب یک کتاب در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 15 هزار تومان توسط انتشارات نمایش نشر یافته است. یادداشت شهرام کرمی نیز ضمیمه اثرست.

MVRP1620