سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: حسین فدایی‌حسین نویسنده و پژوهشگر، با این توضیح که کتاب "چهار فصل سرگرمی" نوشته تریش کافنر جامع‌ترین مجموعه‌ای است که می‌تواند مورد استفاده خانواده‌ها قرار بگیرد به هنرآنلاین گفت: این اثر که توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده چهار مجموعه را در برمی‌گیرد که هر کدام شامل چندین کتاب و دربردارنده مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است. هر جلد به یک رده سنی تعلق دارد به عنوان نمونه برای کودکان نوپا، پیش‌دبستانی‌ها، دبستانی و برای تندرستی. در هر جلد 365 سرگرمی ارائه شده که والدین و بچه‌ها می‌توانند در خانه و یا محیط بیرون آن‌ها را انجام دهند. البته بازی‌های داخل خانه و بیرون تفکیک شدند. حدود یک ماه است این بازی‌ها را با تغییراتی که خانواده‌ها بتوانند از آن‌ها بهره ببرند در صفحه اینستاگرام خودم نشر می‌دهم.  

او مجموعه "101 بازی" را که توسط آلیسون بارتل نوشته شده و با ترجمه او از سوی انتشارات صابرین نشر یافته است نیز جهت استفاده خانواده‌ها پیشنهاد داد و افزود: 6 عنوان این مجموعه با عناوینی چون "101 بازی نشاط‌‌آور"، "101 بازی نمایشی"، "101 بازی حضور ذهن" و "101 بازی خانوادگی" در بازار کتاب موجود است. مجموعه‌ای است که در خانه هم می‌تواند از آن استفاده کرد. البته بازی‌ها باید متناسب با شرایط توسط خانواده‌ها گزینش شوند.

فدایی‌حسین همچنین درباره نمایشنامه‌های خواندنی، نمایشنامه‌هایی که خواندن و اجرای آن‌ها برای بچه‌ها لذت‌بخش و جذاب است، توضیح داد: مجموعه‌ای را تحت عنوان "کتاب‌-ماسک" آماده کرده‌ام که یک عنوان از این مجموعه به نام "خرگوش باهوش و دو قصه‌ نمایشی دیگر از کلیله و دمنه" توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان منتشر شده است. نمایشنامه‌های خواندنی است که البته می‌توان آن‌ها را اجرا هم کرد ولی بیشتر برای خواندن نوشته شدند. ویژگی این مجموعه این است که تمامی توضیح صحنه‌ها که خواندن‌شان برای بچه‌ها جذاب نیست به صورت کلام قصه‌گو در نمایشنامه آمده. ویژگی دیگر رنگ مجزا برای گفتارهای هر شخصیت است که خواندن را برای بچه‌ها آسان و لذت‌بخش می‌کند. نکته‌ دیگر مصور بودن نمایشنامه‌هاست. البته با تصاویری که به بچه‌ها ایده‌ اجرایی می‌دهد. در پایان هر نمایشنامه نیز پیشنهاداتی برای اجرای ساده و خلاقانه‌ اثر ارائه شده تا بتوان پس از خواندن نمایشنامه آن را به سادگی اجرا کرد.

او تهیه‌ ماسک شخصیت‌ها را از ویژگی‌های این مجموعه دانست که رغبت و اشتیاق بچه‌ها را به خواندن و سپس اجرای نمایشنامه افزایش می‌دهد و ادامه داد: نمایشنامه‌ها به گونه‌ای در هر مجموعه آمده که در هر سه نمایشنامه‌ مجموعه، شخصیت‌ها مشترک هستند. این کار برای آن انجام شده که از تعداد ماسک‌های کمتری در هر مجموعه استفاده شود. به این ترتیب، هر مجموعه در یک بسته شامل کتاب نمایشنامه و ماسک‌های شخصیت‌ها قرار گرفته است.

به گفته فدایی‌حسین، کتاب "هویج کوچک هویج بزرگ" که به تازگی توسط انتشارات سروش چاپ شده به صورت قصه و نمایش است و می‌شود خواند و اجرا کرد.

او با این توضیح که در شرایط خاصی قرار داریم و انگار همه چیز از نو تجربه می‌شود، افزود: در چنین  موقعیت و شرایطی قرار نداشتیم و پیش‌بینی هم نمی‌کردیم در وضعیتی قرار بگیریم که مدت طولانی در خانه بمانیم. این چالش جدیدی برای همه ما است که ببینیم چه کار می‌توانیم انجام دهیم تا بچه‌ها در خانه سرگرمی‌های لازم خودشان را داشته باشند. باید بیشتر به این مسئله توجه کنیم که شرایط بسیار خاص است و بچه‌ها بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند. باید به عنوان والدین و بزرگ‌تر برای آن‌ها برنامه داشته باشیم در غیر این صورت وقت و انرژی کودکان هرز می‌رود. این چیزی است که به نظرم باید بسیار جدی‌تر به آن فکر کرد. انشالله این شرایطی که به دلیل وجود ویروس کرونا ایجاد شده برطرف شود ولی یادمان باشد نیاز بچه‌ها به سرگرم شدن در خانه هم‌چنان به قوت خود باقی است و باید فکر اساسی در این باره کرد.