سرویس تئاتر هنرآنلاین، رحمت امینی کارگردان، پژوهشگر و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این روزهای خود گفت: مدتی است در دانشگاه آوینیون فرانسه به سر می‌برم و مشغول مطالعاتی با موضوع چگونگی شکل‌گیری جشنواره مهم آوینیون، تحولات و شکل برگزاری، موضوعات و ویژگی‌های آن و اینکه در کدام نقطه جغرافیایی این امکان وجود دارد که مشابه این جشنواره برگزار شود، هستیم.

او در ادامه افزود: تقریباً کارهایم را در اینجا انجام داده‌ام و در این راستا تعدادی کتاب مطالعه کرده‌ام، سالن‌ها و بناهای مختلفی را دیده‌ام و گفت‌وگوها و مصاحبه‌های مفصلی داشته‌ام. در نهایت نتایج را در قالب چند پرزنت، سمینار و تالیف یک کتاب در ایران و احتمالاً پیشنهادی عملی ارائه خواهم کرد.

کارگردان نمایش "جیجک علیشاه" با بیان اینکه قصد دارم نمایش "تیاتر کمدی" را در سال جاری به صحنه آورد، عنوان کرد: تصمیم دارم، دوباره نمایشی کمدی با نام "تیاتر کمدی" اثر کارلو گولدونی را با حضور دانشجویان، احتمالاً در شهریور و مهر ماه سال جاری در تئاتر مولوی روی صحنه آورم که مذاکراتی در این خصوص با این تالار نمایشی صورت گرفته است. در واقع "تیاتر کمدی" مانیفست تئاتر کمدیا دلارته است و زمانی‌که به فرانسه آمدم در این مورد نیز تحقیقاتی داشته‌ام. امیدوارم شر کرونا ویروس از کشور ما رخت بربندد تا بتوانیم مقدمات کار را فراهم کنیم.

امینی درباره تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری در پی شیوع کرونا ویروس و آسیب‌های آن، اظهار کرد: تعطیلی پیش‌آمده نه تنها به عرصه‌های مختلف اقتصادی از بورس، بازار، شرکت‌های خصوصی، کارخانجات و ... آسیب وارد کرده که دولت باید تدبیری برای آن بیاندیشد، بلکه هنرمندان به‌خصوص هنرمندان تئاتر که دیواری کوتاه‌تر از دیوار فعالان این عرصه نیست، دچار ضرر و زیان‌هایی شده‌اند. به جز تعداد محدودی همچون من که در کنار فعالیت در تئاتر در دانشگاه هم تدریس می‌کنم که حتی این حقوق دریافتی کفاف زندگی را نمی‌دهد، مابقی هنرمندان تئاتر چندین ماه نمایشی را تمرین می‌کنند و در صورتی‌که اثرشان موفق باشد و مورد استقبال قرار گیرد، مبلغ کمی بابت اجرای آن به دست می‌آورند، در این شرایط فعالان تئاتر چه باید کنند؟

او در ادامه افزود: از یک سو می‌دانیم که جبران این خسران کار ساده‌ای نیست، اما نمی‌توان دست روی دست گذاشت و به نظرم از این به بعد سازمان مرکزی بیمه و شرکت‌های بیمه‌ای کشور باید فایل تازه‌ای را با عنوان بیمه هنرمندان باز کنند تا زمانی‌که چنین اتفاقی رخ می‌دهد این امکان وجود داشته باشد که از نظر قانونی برای هنرمندان کاری انجام شود چراکه دولت بدون قائده و آئین نامه‌ نمی‌تواند کاری انجام دهد.

رحمت امینی در پایان صحبت‌هایش گفت: اما در کوتاه مدت می‌شود به وسیله یک سری کمک‌ها از طریق خانه تئاتر، نهادها و صنوف این‌چنینی، دست و بال هنرمندانی که هیچ ارتباط سازمانی با هیچ نهاد حقوقی ندارند، گرفته شود.