به گزارش خبرنگار هنرآنلاین حمید شاه آبادی؛ معاون فرهنگی وزیر ارشاد در حاشیه افتتاحیه جشنواره "بسم‌الله" درباره هنر خوشنویسی گفت: خوشنویسی ایرانی هنری است که پایگاه و خواستگاه اصلی آن ایران است. در بین کشورهایی که خط عربی و فارسی دارند، ایران به عنوان کشور مادر در این حوزه تلقی می‌شود و مهد خوشنویسان بزرگ است. ما در کشورمان بیش از ۱۱ هزار خوشنویس در رتبه ممتاز داریم و این نشان می‌دهد که ما چقدر در این رشته غنی هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در سراسر کشور مراکز خوشنویسی ما بسیار فعال هستند. حتی موسسات و آموزشگاه‌های تجسمی ما مستقلا بخشی را به آموزش خوشنویسی اختصاص داده‌اند. توجه به هنر خوشنویسی و برگزاری چندین دوره جشنواره خوشنویسی با موضوعات مختلف نشان از استعداد و توان و ظرفیت بالای هنرمندان ما در این حوزه است.

معاون امور هنری خاطرنشان ساخت: جا دارد که ما نگاه بین المللی خود را در این حوزه افزایش دهیم. امروز تمرکز ما در عرصه خوشنویسی بر فعالیت‌هایی است که جایگاه جهانی ما را در این هنر نشان می‌دهد. اگر برخی کشور‌ها در این زمینه داعیه‌ای دارند، ما باید با ارائه آثار هنرمندان برجسته‌ای که در این هنر داریم، صلابت خود را نشان دهیم و نه با تبلیغات و مسائل حاشیه‌ای. بنابراین مهم‌ترین اقدام ما در حوزه خوشنویسی این است که نگاه بین المللی را در این حوزه بیشتر کنیم و پایگاه‌ها و مراکز خوشنویسی را در خارج از کشور راه اندازی کنیم.

شاه آبادی بیان کرد: بسیاری از کشور‌ها از ما متقاضی اساتید خوشنویسی هستند. حتی کسانی که با زبان این خوشنویسی‌ها آشنایی ندارند، اما مفهوم متعالی این آثار را درک می‌کنند. بویژه اگر این کار جنبه قرآنی داشته باشد که مخاطبانش به اندازه جهان اسلام و فرا‌تر از آن هستند.

وی در خاتمه تأکید کرد: هنر دینی حتی اگر در درونش مستقیماً پیام قرآنی ندارد، یک پیام معنوی دارد و دارای آموزه‌ای است که باعث تنبه می‌شود. اعتقاد ما بر این است که تفاوت هنر غربی با هنر اسلامی در این است که هنر اسلامی در خلاء اتفاق نمی‌افتد. امکان ندارد کسی اعتقاداتش را در درون اثر هنری لحاظ نکند. بنابراین شما می‌توانید هنرمند را نبینید اما بفهمید که او به چه و چگونه فکر می‌کند و سیر اندیشه و تطور اندیشه او را پی بگیرید و احساس کنید که چه مراحل تکاملی را در این سیر پشت سر گذاشته است. بنابراین به نظر می‌آید که نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها آینه‌ای از برون داد اعتقادات هنری است.

پایان پیام/31/34