سرویس سینمایی هنرآنلاین: فصل جدید "شام ایرانی" تا پایان تعطیلات عید هر هفته دو قسمت در روزهای پنجشنبه و جمعه پخش می‌شود.

سعید ابوطالب تهیه‌کننده و کارگردان برنامه "شام ایرانی" در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره پخش سری جدید این برنامه از شبکه نمایش خانگی که از روز گذشته پنجشنبه 29 اسفندماه آغاز شده است، گفت: ما قرار بر پنج فصل داشتیم که چهار فصل آن ضبط شده و فصل آخر که یک گروه از مهمانی آقایان است، هنوز باقی مانده که به دلیل حضور بازیگرمان در خارج از کشور ضبط آن انجام نشده است.

او ادامه داد: ما 20 قسمت باید ضبط می‌کردیم و تاکنون 16 قسمت آن ضبط شده و سینا دوراندیشان تدوین آن را انجام داده است. برنامه ما بنا بود بعد از عید نوروز پخش شود، اما با توجه به این که مراجعات مردم به شبکه نمایش خانگی به خاطر قرنطینه خانگی در پی شیوع ویروس کرونا و قولی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دادند مبنی بر انتشار هر روز یک فیلم جدید در شبکه نمایش خانگی، پخش این مجموعه نیز به شکل وی‌اودی از فیلیمو و فیزیکی آن از هنر اول که صاحب برند"شام ایرانی" است، از روز پنجشنبه 29 اسفندماه آغاز شد و قرار است هر هفته پنجشنبه و جمعه این مجموعه منتشر شود.

ابوطالب گفت: نخستین قسمت از این مجموعه که با شام مهمانی آقایان بازیگر همراه است، در خانه سامان گوران می‌گذرد و قسمت دوم نیز مهمانی شام در خانه نیما شاهرخ شاهی را به تصویر می‌کشد. پوریا پورسرخ دیگر بازیگر شرکت‌کننده در مسابقه "شام ایرانی" است و امره تتیکل بازیگر ترکیه‌ای نیز آخرین میزبان این فصل است. همچنین شبنم قلی خانی، سیما تیرانداز، مارال فرجاد و گلشن قیزی بازیگر آذربایجانی در فصل دوم حضور دارند، فصل سوم با هنرمندی سید جواد هاشمی، علی انصاریان، حامد آهنگی و جورج اوسطا بازیگر لبنانی ساخته شده و فصل چهارم با حضور نگین معتضدی، آشا محرابی، مرجانه گلچین، نگین معتضدی و نعیمه نظام‌دوست ضبط شده است.

شام ایرانی

تهیه‌کننده "رالی ایرانی" اضافه کرد: شام آخر ما با همراهی علیرضا خمسه، میر طاهر مظلومی، امیرحسین صدیق و علی مسعودی رقم می‌خورد که هنوز ضبط آن انجام نشده و هفته دوم فروردین ضبط را آغاز خواهیم کرد.

این کارگردان درباره حضور مهمانان خارجی این برنامه و جایگزین آن‌ها نیز توضیح داد: اتفاقی که افتاد قرار بود برای هر پنج فصل یک مهمان خارجی نیز در گروه داشته باشیم و برای سه فصل این اتفاق افتاد. یعنی ما دو بازیگر آقا و یک خانم از کشورهای لبنان، ترکیه و آذربایجان داشتیم. برای ضبط گروه خانم‌ها قرار بود مهمان بعدی ما، آناهیت گیراگوسیان بازیگر کشور ارمنستان باشد تا به ایران بیاید که پیش از این در فیلم آقای جیرانی "تعبیر وارونه یک رؤیا" نیز در ایران حضور داشته، اما به دلیل شیوع کرونا او از حضور در این برنامه انصراف داد و ما هم نتوانستیم به ارمنستان برویم و درنهایت خانم نعیمه نظام دوست جایگزین او شد. در گروه آقایان نیز قرار بود مهمانی از مسکو داشته باشیم که تحت تأثیر کرونا حضور او نیز منتفی شد و علی مسعودی جایگزین او شد.

او در توضیح چگونگی ضبط برنامه با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی ضبط برنامه‌ها بیان کرد: با توجه به این که محدودیت‌ در تهیه لوازم بهداشتی داشتیم از دوستان خواهش کردیم که با ما همراه باشند تا سریع‌تر بتوانیم کار را به نتیجه برسانیم و هفته گذشته فصل آخر برنامه ضبط شد. هرچند اعتراضاتی هم به دلیل چرایی ادامه ضبط داشتیم، اما باید کار را به پخش می‌رساندیم. چرا که مردم این روزها در خانه هیچ سرگرمی ندارند و تصور ما این است که این روند تا اردیبهشت و خرداد ادامه خواهد داشت. بنابراین دوستان و همکاران من با فداکاری سرکار حاضر شدند تا این برنامه ضبطش به اتمام رسید. ما چاره‌ای نداشتیم چون اگر شرایط حادتر می‌شد، کل پروژه تعطیل می‌شد و دیگر اثری نبود که مردم بتوانند ببینند. از آنجایی که وزیر ارشاد نیز اعلام کردند که هرروز یک فیلم در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود ما گروه تدوین را تقویت کردیم تا بتوانیم کار را به پخش برسانیم. اگر این سرگرمی‌ها نباشد مردم در این شرایط دچار افسردگی می‌شوند.

ابوطالب همچنین درباره سختی‌های تولید این پروژه عنوان کرد: اولین قسمتی که در ترکیه ضبط کردیم مصادف شد با روزی که ایران مواضع آمریکا را در عراق زد و بعد حوادث دی‌ماه و مشکلاتی که هر روز برای ما ایجاد شد و مجبور بودیم هر روز با همه دوستان و همکاران صحبت کنیم تا کمی آرام شوند. ما در ترکیه، آذربایجان و لبنان نیز این مشکلات را داشتیم. در لبنان با تظاهرات مردم لبنان مواجه شدیم و حتی از ما خواستند که از رفتن به لبنان منصرف شویم، اما نمی‌توانستیم کار را تعطیل کنیم و باید تحت هر شرایطی کار تولید می‌شد، بنابراین تنها به شرق لبنان رفتیم. ما از ابتدا وسط همه ماجراها بودیم، اما این دوران می‌گذرد و ما باید تولید داشته باشیم، چون مخاطب به سرگرمی احتیاج دارد. "شام ایرانی" فضای شادی دارد و امیدوارم که مردم را بتوانیم با این برنامه سرگرم کنیم.

او با بیان این که شیوع ویروس کرونا در روند ضبط برنامه اثرگذار بوده است و ریسک کرده‌اند، افزود: دو بازیگر ما در خارج از کشور هستند که یکی برگشت و یکی هم به دلیل نبود پروازی به ایران فعلاً مانده است و احتمالاً یک نفر دیگر جایگزین او خواهیم کرد. در زمان ضبط برنامه نیز تلاش کردیم تا تعداد نفرات در بخش تولید را به حداقل برسانیم و از هرگونه ازدحامی خودداری کنیم. همه وسایل را مداوم ضدعفونی کردیم و خوشبختانه دوستان بازیگر نیز بسیار با ما همراه بودند. فضای روز جامعه به هر حال روی کار ما اثر گذاشته است، اما از آنجایی که برنامه رئالیتی شو است ما نگران این موضوع نبودیم و حتی بازیگران در مقابل دوربین درباره اتفاقات شیوع ویروس با هم صحبت می‌کنند.

این تهیه‌کننده درباره ادامه فصول این برنامه نیز توضیح داد: پروانه "شام ایرانی" برای پنج فصل صادر شده است و ادامه آن بستگی به هنر اول دارد که صاحب این برند است.

برنامه شام ایرانی

او همچنین با اشاره به این که قصد دارد به‌زودی ساخت یک سریال کمدی را آغاز کند، گفت: قصد دارم به‌زودی ساخت سریال "بچه مردم" را با همین گروه و همین بازیگران آغاز کنم. درباره این پروژه با دوستان صحبت‌هایی شده است و چون تجربه خوبی با گروه "شام ایرانی" برای آن‌ها رقم خورده، باعث شد تا این همکاری ادامه یابد. ما تقریباً هم در "شام ایرانی" و هم در "رالی ایرانی" صاحب رکورد هستیم و هر 50 دقیقه را در هفت ساعت ضبط کردیم، چرا که همه عوامل بسیار حرفه‌ای و بدون فوت وقت کار کردند، به همین دلیل بازیگران نیز کمتر اذیت شده و به ادامه این همکاری تمایل دارند.

ابوطالب با اشاره به این که در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه این سریال است، توضیح داد: بعد از فروردین‌ماه و فروکش کردن شیوع ویروس کرونا وارد پیش‌تولید شده و کار را کلید می‌زنیم. در حال حاضر با بازیگران اصلی توافق کرده‌ایم اما چون قراردادی امضا نشده نمی‌توانم نامی از آن‌ها ببرم. این سریال کمدی- فانتزی است و در 20 قسمت برای شبکه نمایش خانگی تولید خواهد شد. 16 قسمت از کار در ایران و چهار قسمت آن نیز احتمالاً در ارمنستان فیلمبرداری می‌شود.

این تهیه‌کننده درباره روند کار در سال 98 نیز گفت: از نظر کاری ما توانستیم "رالی ایرانی" و "شام ایرانی" را به سرانجام برسانیم. اما به لحاظ نتیجه و خروجی آنچه مدنظر داشتیم اتفاق نیفتاد. "رالی ایرانی" را ما سال 97 تولید کردیم و سال 98 پخش شد. در زمان تولید، تصور ما توزیع فیزیکی و وی‌اودی بود. از اواخر سال 97 به دلیل گران شدن دی‌وی‌دی مخاطبان شبکه نمایش خانگی دیگر اقدام به خرید این محصولات نکردند و رفتند به سمت وی‌او‌دی‌ها، اما اشکال اینجا بود که همه مشتریان نسخه فیزیکی به سمت وی‌اودی نرفتند. بنابراین مخاطب آن بازار کم شد، اما به مخاطب این بازار افزوده نشد. اگر به طور مثال 500 هزار نفر مخاطب دی‌وی‌دی بودند، با افزایش قیمت دی‌وی‌دی این تعداد به بازار وی‌او‌دی‌ها افزوده نشد و همین عامل موجب شکست تجاری پروژه‌هایی مانند "رقص روی شیشه"، "هیولا"، "نهنگ آبی"، "سال‌های دور از خانه" و حتی "مانکن" شد. حتی برخی از پروژه‌ها به دلیل این شکست تجاری نتوانستند کار را به سرانجام برسانند و پروژه تعطیل شد. از سوی دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای اقدام به پخش غیرقانونی این آثار به فاصله‌ای اندک کردند و کپی غیرمجاز آثار نیز به این مسئله دامن زد و مشکلات چندین برابر شد، اما با شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی اجباری مردم، آن‌ها به سمت وی‌او‌دی‌ها آمده‌اند و فکر می‌کنم می‌توان امیدوار به اتفاقات خوب در این حوزه بود. وقتی سرمایه برگردد، سرمایه‌گذار نیز انگیزه دارد و تولید دوباره رونق می‌گیرد. امیدوارم در سال 99 اتفاقات خوبی بیفتد و مردم به سمت وی‌اودی بروند. ضمن این که وزارت ارشاد نیز روند صدور پروانه نمایش را تسریع کرده و محصول بعد از تولید بلافاصله به پخش می‌رسد و این روند اگر به همین شکل ادامه یابد، قطعاً اثرگذار خواهد بود.