سرویس تجسمی هنرآنلاین: آزاده نظام‌دوست ازجمله هنرمندانی است که در سال‌های اخیر با حضور در طرح تخم‌مرغ‌های نوروزی سالانه بهارستان به نقاشی بر روی تخم‌مرغ پرداخته است. او کارشناس گرافیک و کارشناس ارشد پژوهش هنر است و کار تصویرسازی کتاب کودک و طراحی گرافیک انجام می‌دهد. نظام‌دوست در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه سال سومی است که در این رویداد شرکت می‌کند، گفت: در این سال‌ها طرح‌های مختلف برای تخم‌مرغ‌ها آماده کردم و در عین حال با توجه به اینکه در طول سال کار تصویرسازی انجام می‌دهم، گاه احساس می‌کنم بعضی از آنها با تخم‌مرغ‌های نوروزی تناسب دارد، بنابراین یکی از سه طرحی که ارائه می‌دهم ممکن است از کارهایی باشد که در طول سال شکل‌گرفته و با کمی تغییر روی تخم‌مرغ می‌رود.

نظام‌دوست با اشاره به ضعیف بودن بعضی از آثار پذیرفته شده در این رویداد گفت: در این سال‌ها دیده‌ام که بعضی آثار تکراری است و بعضی از آنها آن‌قدر ساده و ضعیف است که پذیرفته شدن آنها در بخش حرفه‌ای برای من و همکارانم عجیب و شوک‌آور است. هر سال در هر سایتی که برای رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ‌ها قرار گرفتم کارهای دیگران را بررسی کردم و مشخص است که سعی می‌شود همه نوع کار فانتزی، رئال، آبستره یا حتی نقاشی‌هایی در سبک خاص یک هنرمند در میان آنها باشد. اما بعضی کارها بسیار مبتدی است و برایم عجیب بوده که این‌ها پذیرفته می‌شوند.

این تصویرگر ادامه داد: حتی بعضی از شرکت‌کنندگان بخشی از کار هنرمندان خارجی را جدا کرده و روی تخم‌مرغ‌ها اجرا می‌کنند. با توجه به اینکه کارهای خارجی را زیاد می‌بینم به‌خوبی متوجه می‌شوم که بعضی از کارها کاملاً کپی است و بعضی دیگر هم از آنها استفاده کرده‌اند. اما متأسفانه این نوع آثار پذیرفته می‌شود و به نظرم همین مسائل باعث می‌شود کیفیت این رویداد هرسال به سمت بدتر بودن برود.

آزاده نظام دوست

این مدرس دانشگاه افزود: به نظرم داوران باید در انتخاب طرح‌ها دقت بیشتری داشته باشند. شاید گفته شود به دلیل ارتباط این آثار با مخاطب عام نمی‌توان از هر طرحی استفاده کرد؛ اما نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که ما باید فرهنگ و نگاه تصویری مردم را بالا ببریم. درست است که موضوع این آثار نوروز است و باید طرح‌ها شاد و رنگی باشند، اما این تخم‌مرغ‌ها یک سال در فضای عمومی شهر قرار می‌گیرند و مهم است کسی که از کنار آنها رد می‌شود طرح خوبی را ببیند که باعث شود کمی سواد بصری او بالا برود تا در آینده بتواند زشتی و زیبایی کارها را تشخیص دهد. اما انتخاب طرح‌های ناشیانه و نمایش آنها باعث آسیب زدن به سواد بصری جامعه می‌شود.

نظام‌دوست با اشاره به فعالیت‌های اخیر خود گفت: شرکت در نمایشگاه تصویرسازی و نقاشی در گالری لیندا فارل فرانسه، ورکشاپ تصویرسازی با عنوان "امام رئوف" و نمایشگاه "آن" که در گالری رضوان مشهد برگزار شد و نمایشگاه گروهی که با دعوت از تصویرسازان سراسر کشور شکل گرفت و در شهرهای مختلف به نمایش درآمد از جمله فعالیت‌های نمایشگاهی من بود. در زمینه تصویرگری نیز پاییز ۹۸ در همکاری با انوشیروان روحانی کتابی با عنوان "آوای نو" را تصویرسازی کردم که آموزش موسیقی برای کودکان است. کار دیگری که همچنان در دست اقدام دارم در همکاری با حوزه هنری مشهد است که کارت‌پستال‌های نوروزی طراحی کردیم و قرار است این طرح‌ها به‌صورت بیلبورد و لایت باکس در فضای شهر مشهد نمایش داده شوند.