سرویس تجسمی هنرآنلاین: مژده طباطبایی مدیر گالری مژده در گفتگو با هنرآنلاین درباره وضعیت هنرهای تجسمی در سال ۹۸ گفت: نیمه اول و دوم این سال تفاوت زیادی با هم داشت و در نیمه دوم سال مشاغل حوزه هنرهای تجسمی دچار مشکلات جدی برای ارائه و فروش آثار هنری بودند. در این ایام به تناوب مسائلی پیش آمد که باعث توقف نمایشگاه‌ها شد. به عنوان مثال نمایشگاهی که در آبان‌ماه برای بزرگداشت مهدی سحابی برگزار کردیم هم‌زمان با قطعی اینترنت بود و ما نتوانستیم برای نمایشگاه تبلیغ کنیم و در نتیجه بازدیدکننده کمی داشتیم. نمایشگاه‌های بعدی ما هم با حوادث مختلف مصادف شد و این مسائل باعث شد که تعداد بازدیدکننده‌ها کاهش پیدا کند. درعین‌حال تعطیلی‌های مکرر و اتفاقات مختلف باعث شد دل و دماغی برای خرید آثار هنری باقی نماند و بالا رفتن قیمت دلار هم این وضعیت را بدتر کرد. آخرین نمایشگاه سال ۹۸ ما نیز نمایشگاه "زمستانه" بود که نگاهی به سه نسل خط نقاشی در ایران داشتیم و کوشش کردیم چند هنرمند جدید را هم در آن معرفی کنیم، اما متأسفانه این نمایشگاه به دلیل بیماری کرونا متوقف شد.

او با اشاره به فروش محدود آثار هنری در شش ماه دوم سال ۹۸ گفت: بخش هنرهای تجسمی هم مانند مشاغل دیگر گرفتار مسائل مختلف بود و فروش آثار نسبت به سال گذشته خیلی پایین آمده بود. البته موضوع درباره آثار مستر تفاوت می‌کند زیرا خریداران به این آثار به چشم سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند، اما درباره کار هنرمندان جوان فروش آثار بسیار سخت می‌شود. اما جدا از مسئله فروش آثار، بخش مهم دیگری از کار ما فرهنگ‌سازی است. متأسفانه ما در این مدت ریزش مخاطب داشتیم و مانند گذشته تماشاچیان به گالری نمی‌آمدند تا آثار را از نزدیک ببینند و با هنرمند گفتگو کنند و این مسئله باعث می‌شد ارتباط میان هنرمند و مخاطبانش کمرنگ شود. در مجموع سال خیلی سختی برای حوزه تجسمی بود.

طباطبایی درباره نمایشگاه‌های مهم گالری مژده در سال ۹۸ گفت: بزرگداشت مهدی سحابی و نمایشگاهی که از آثار او برگزار کردیم به لحاظ فرهنگی اهمیت زیادی داشت و تلاش فراوانی برای شکل‌گیری این نمایشگاه انجام دادیم. در بخش بزرگداشت، چند کارشناس نامدار در حوزه تجسمی و ادبیات به سخنرانی درباره آثار سحابی پرداختند و از سوی دیگر کاتالوگی از آثار سحابی چاپ شد که تعدادی از این آثار قبلا دیده نشده بودند. یک فیلم کوتاه هم توسط سروش میلانی‌زاده درباره او ساخته شد و علاوه بر اینها بخشی از وسایل آتلیه سحابی را به گالری آوردیم و چیدمان کردیم تا مخاطب بتواند با حال و هوای او بیشتر آشنا شود.

طباطبایی افزود: سالانه عکس گالری مژده که شهریورماه برگزار شد نیز در زمینه فرهنگ‌سازی خرید عکس نقش مهمی داشت. در این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ اثر از عکاسان پیشکسوت و جوان را در کنار هم به نمایش گذاشتیم و هدف ما این بود که عکاسان جوانی که تابه‌حال معرفی نشده‌اند بتوانند کنار بزرگان قرار بگیرند و دیده شوند. نگاه‌های بسیار متفاوتی در آثار این نمایشگاه متفاوت وجود داشت و با فروش خیلی خوبی همراه بود. ما در این نمایشگاه با دو گالری ای جی و راه ابریشم که به‌طور تخصصی در زمینه عکس کار می‌کنند همکاری داشتیم زیرا می‌خواستیم آثار تعدادی از هنرمندانی که با این گالری‌ها همکاری می‌کنند را نیز در نمایشگاه داشته باشیم. همچنین آثار بعضی از عکاسان مانند عباس کیارستمی و صادق تیرافکن را از مجموعه‌داران گرفتیم.

او با اشاره به نمایشگاه‌های انفرادی قابل‌توجه گالری در سال ۹۸ گفت: نمایشگاه‌های انفرادی خوبی داشتیم از جمله نمایشگاه عکس‌های بابک حقی که تقریبا همه آثار آن فروش رفت و همچنین نمایشگاه احد قدیری از تبریز که همه آثارش فروخته شد. درعین‌حال نمایشگاه‌هایی نیز داشتیم که اصلاً فروش نداشتند و شرایط خاص جامعه به آنها لطمه زد. رویکرد ما در سال گذشته بیشتر توجه به جوان‌ها بود و قصد داشتیم فرصت‌هایی در اختیار آنها بگذاریم که دیده شوند. قصد ما این بود که حتماً نمایشگاه انفرادی از یک هنرمند شهرستانی داشته باشیم و در نمایشگاه‌های گروهی هم به هنرمندان شهرستانی فرصت حضور بدهیم. همچنین یک هنرمند نیز از کانادا آثار خود را به نمایش گذاشت تا بتوانیم چشم‌اندازی به رویکرد هنرمندان مهاجر داشته باشیم.

طباطبایی درباره برگزاری نمایشگاه‌های "تنها نیستیم" گفت: در فروردین‌ماه به دلیل سیل لرستان نمایشگاهی گروهی در گالری برگزار کردیم که آثار آن حدود ۱۰۰ میلیون تومان فروش کرد و همه مبلغ به سیل‌زدگان لرستان اختصاص پیدا کرد. در بهمن‌ماه نیز به دلیل سیل سیستان و بلوچستان قصد برگزاری نمایشگاه داشتیم اما امکان این کار در گالری فراهم نبود و نمایشگاه را به صورت مجازی برگزار کردیم. حاصل آن ۶۴ میلیون تومان شد، با این‌حال بروز بیماری کرونا باعث شد که من نتوانم به منطقه بروم و این پول را به دست نیازمندان برسانم. بنابراین منتظر فرصتی هستم که به زودی شرایط برای این کار فراهم شود.

او درباره برنامه‌های خارج از کشور این گالری گفت: سال ۹۸ در آرت‌فر هند با آثاری از بابک حقیقی و آرمان استپانیان حضور داشتیم که حضوری بسیار موفق بود و مقالات زیادی درباره آثار آن‌ها نوشته شد. علاوه بر این قصد داشتیم آبان‌ماه نمایشگاهی در فلورانس برگزار کنیم که به دلیل صادر نشدن ویزای من این نمایشگاه لغو شد.

او درباره برنامه‌های سال 99 گالری گفت: با توجه به اتفاقاتی که پیش آمده است نمی‌توانیم مطمئن باشیم کدام یک از برنامه‌های ما قابل اجرا هست. برنامه‌ریزی کرده‌ایم خردادماه در آرت‌فر توکیو شرکت کنیم ولی نمی‌دانیم که در آن تاریخ برگزار می‌شود یا خیر. همچنین قصد داریم در آرت‌فر آمستردام شرکت کنیم، ولی در حال حاضر صفحه ثبت‌نام این رویداد باز نشده است زیرا با رسیدن کرونا به اروپا معلوم نیست که این رویداد برگزار شود. در نیمه دوم سال ۹۹ نمایشگاه مروری بر ۶۰ سال فعالیت هنری منوچهر نیازی را خواهیم داشت و همچنین چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی از هنرمندان جوان و صاحب‌نام را در برنامه خود داریم. بااین‌حال شرایط پیش آمده باعث شده است که همه نمایشگاه‌های گالری را تا اردیبهشت لغو کنیم.