سرویس تئاتر هنرآنلاین، ساسان قجر نویسنده، کارگردان، بازیگر و دارای مدرک پانتومیم از مدرسان مدرسه ژاک کوکوک فرانسه، این روزها مشغول ساخت ویدئوهایی آموزشی در فضای مجازی به منظور آموزش مسائل بهداشتی به مخاطبان است.

ساسان قجر هنرمند استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: با توجه به شیوع کرونا ویروس و الزام به رعایت توصیه‌های بهداشتی، فعالیت‌های نمایشی و همچنین آموزشگاه من نیز تعطیل است و بر این اساس بر آن شدم به وسیله هنر پانتومیم که نمایش بی‌کلام است و تمام مفاهیم از طریق حرکت بدن به مخاطب القا می‌شود و برای همه دنیا قابل فهم است، آموزش مسائل بهداشتی و مفاهیم آن را به مخاطبان در فضای مجازی آغاز کنم.

او در ادامه افزود: نمایش‌ها در تایم‌های بسیار کوتاه آماده شده و در فضای مجازی منتشر می‌شود تا بر مخاطبان این فضا تاثیرگذار باشد و با انتشار پیاپی آن سهم کوچکی در کمک به آموزش مسائل بهداشتی به مردم داشته باشم. نخستین ویدئو که با مضمون نحوه صحیح شستشوی دست‌ها منتشر شد، بسیار مورد استقبال کاربران فضای مجازی قرار گرفت و براین اساس ویدئو دوم به پاس قدردانی از خدمات تیم پزشکی و درمانی و پرستاران آماده شد و طی آن از زحمات این عزیزان در خط اول مبارزه با کرونا قدرانی شد.

کارگردان نمایش "بهار پانتومیم" همچنین اضافه کرد: به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و دوری از اجتماعات، تاکنون به تنهایی ویدئو‌ها را آماده کردم و نخواستم سلامت بازیگران را به خطر بیاندازم و آن‌ها را به آموزشگاه بیاورم. بنابراین به تنهایی مشغول آماده‌سازی ویدئوها شدم تا بازیگران در مسیر آموزشگاه دچار این بیماری نشوند.

او در ادامه عنوان کرد: موسسه خصوصی تئاتر بهاران پس از انقلاب اسلامی ایران نخستین موسسه هنری خصوصی بود که در ایران تاسیس شد و در سال 81 به ثبت رسید و اکنون سه سال است که آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی بهاران را تاسیس کردم که این آموزشگاه نیز نخستین آموزشگاه هنرهای نمایشی در استان زنجان است.

قجر با بیان اینکه در پی شیوع کرونا ویروس کلیه فعالیت‌های آموزشی و تولید تئاتر در زنجان نیز تعطیل شد، اظهار کرد: در عرصه تئاتر کودک و نوجوان هر ساله ما حدود 4-5 نمایش را روی صحنه می‌آوریم که اکنون اجراها متوقف شده است. امیدوارم در پی این تعطیلی، مالک آموزشگاه با ما همکاری لازم را داشته باشد، در غیر این صورت با مسائل و مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

این کارگردان و مدرس تئاتر همچنین افزود: درست است ما در بخش خصوصی قرار داریم اما در رشد و اعتلای فرهنگی هنری کشور تاثیرگذار هستیم؛ اما تاکنون از سوی اداره کل هنرهای نمایشی هیچ  مطلبی منتشر نشده که در این شرایط از بخش خصوصی چه حمایت‌هایی صورت خواهد گرفت. امیدوارم در این خصوص تصمیم‌گیری شود. اجاره محل و دستمزد اساتید آموزشگاه با شهریه هنرجویان تامین می‌شود و امیدوارم در این شرایط بودجه‌ای در نظرگرفته شود تا کمکی باشد تا دوباره سرپا بایستیم.

او در پایان گفت: در صورتی‌که صاحب ملک در اجاره دریافتی خود تخفیفی در نظر نگیرد، ما مجبور به آن هستیم تا به منظور جبران مالی این دوره تعطیلی مبلغی را قرض کنیم و در زمان مناسب از محل برگزاری کلاس‌ها و تولید تئاتر مبلغ را بازگردانیم. اما ما بیشتر نیازمند حمایت دولتی هستیم چراکه فعالیت فرهنگی هزینه‌بر است و باید به بخش خصوصی در عرصه هنر کمک شود. امیدوارم مسائل بهداشتی از سوی همه افراد جامعه رعایت شود تا آسیب‌های آن گریبانگیر تک تک ما نشود.