به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، سینما از هنگام تولدش تا امروز همواره در جایگاه یک هنر - صنعت مطرح بوده و همین وابستگی این هنر به صنعت تا حدود بسیاری نشان دهنده تاثیرگذاری سینما بر اقتصاد است. سینما در طول پیشرفت خود آنقدر به تکنولوژی و ابزاره‌های صنعتی وابسته شده که به هیچ وجه نمی توان آن را جدای از صنعت تلقی کرد. از سوی دیگر جذابیت های سینما آنقدر زیاد است که گاهی یک فیلم سینمایی می تواند بخش زیادی از مردم دنیا را به سالن های سینما بکشاند که نتیجه این برقراری ارتباط با مخاطب گردش مالی بسیاری را در پی دارد.

بیشتر هنرها توانایی تاثیرگذاری بر اقتصاد را به طور مستقیم دارند اما این تاثیر گذاری بیشتر در حد اقتصاد خُرد کشورها باقی می ماند. حال این که سینما همواره توانسته با ارتباط های جهانی بر اقتصاد کلان نیز تاثیر بگذارد. شاید بتوان دلیل این موفقیت سینما را ترکیبی بودن سینما از چند هنر دانست. به هر حال مهم تاثیر و بهره برداری از این هنر - صنعت در وآدی اقتصاد است.

سینمای کشورمان نیز در زمینه اقتصادی همیشه نشانه هایی از موفقیت را داشته است. در سال 1390 فیلم هایی چون "اخراجی ها 3" و "ورود آقایان ممنوع" به فروش بالای 3 میلیارد رسیدند. از طرفی فیلم "جدایی نادر از سیمین" علاوه بر فروش بالای 3 میلیارد در داخل، توانست آمار فروش بسیار بالای در خارج از کشور نیز داشته باشد و در بازارهای جهانی به موفقیت های چشمگیری رسید. در حالی که در سال جاری بیشتر فیلم های اکران شده با گیشه های کم رونقی مواجهند.

برای ایجاد رونق اقتصادی در سینمای کشور باید چشم به بازارهای جهانی داشت. از راه فروش مناسب فیلم ها در بازارهای جهانی می توان علاوه بر رونق اقتصادی در سینمای کشور، زمینه ورود سرمایه های خارجی به کشور را نیز فراهم کرد. البته این مهم در گرو تولید فیلم هایی براساس کیفیت های بالای جهانی و با تکیه بر ارزش های فرهنگی مردم ایران است. تجربه نشان داده هر فیلمی نمی تواند در بازارهای جهانی فروش مناسبی داشته باشد، تنها فیلم های خاصی چون "جدایی نادر از سیمین" که قابلیت برگزیده شدن در اسکار را دارند می توانند در بازارهای جهانی فروش خوبی داشته باشند.

این موفقیت ها نشان می‌دهد سینمای ایران قابلیت این را دارد که بتواند از نظر اقتصادی با فروش بالایی مواجه شود. البته در سال جاری هنوز سینمای ایران با موفقیت چشمگیری در فروش فیلم ها مواجه نشده است. بسیاری از اهالی سینما علت این امر را ناهماهنگی در تصمیم گیری های صورت گرفته از سوی ارگان های مختلف برای سینما می دانند. سینمای کشور در سال جاری با تصمصم گیری هایی مواجه شد که تا کنون تاثیر منفی این تصمیم گیری ها بر گیشه فیلم های اکران شده را می توان به وضوح مشاهده کرد.

از میان فیلم هایی که در سال جاری اکران شده تنها فیلم "خوابم میاد" توانست فروش خوبی در گیشه داشته باشد. حتی فیلم هایی که در ماه مبارک رمضان هم اکران شدند تا کنون با فروش مناسبی روبه رو نبوده اند. البته نبود تبلیغات درست برای فیلم های اکران شده نیز یکی از دلایل مهم برای نا موفق بودن فیلم ها در اکران بود. تبلیغات فیلم ها تا جایی نا مناسب بود که بسیاری از مردم از برنامه سانس های بعد از اکران در ماه مبارک رمضان نیز بی اطلاع بودند.

متاسفانه در حال حاضر اقصاد اکران در سینمای کشور با مشکل روبه رو شده و تنها امید سینماداران به فیلم "کلا قرمزی" است که قرار شده همزمان با عید سعید فطر اکران شود. پیش بینی می شود این فیلم بتواند یخ موجود در گیشه سینماها را آب کند.

بسیاری از اهالی سینما طی هفته گذشته در گفتگوهایی با هنرآنلاین به اتخاذ تصمیم گیری های مناسب برای بهبود وضعیت سینما تاکید کردند. برخی از این سینماگران چون داریوش فرهنگ معتقدند؛ تصمیم گیری درست برای سینما به گفتگو میان اهالی سینما نیاز دارد و تنها از راه همفکری می توان مشکلات سینما را حل کرد.

آنچه مهم است این که، مسئولان باید با هماهنگی و همفکری بیشتر تصمیم های درستی برای بهبود وضعیت اکران سینماها اتخاذ کنند تا گیشه سینماها با رونق اقتصادی خوبی همراه شود.

یاسر شیخی یگانه

انتهای پیام / 42