سرویس سینمایی هنرآنلاین: مهدی دلخواسته تهیه‌کننده مجموعه مستند "هزار افسان" که به کارگردانی و اجرای مهدی پاکدل تولید می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده شکل‌گیری این مستند گفت: همواره در سفرهایی که به شهرها و روستاهای مختلف داشتم از افسانه‌ها، آیین‌ها، داستان‌ها و قصه‌های قدیمی آن منطقه می‌شنیدم. درنهایت به این نتیجه رسیدم که یک فرهنگ ناملموسی وجود دارد که می‌تواند تصویرسازی شود.

دلخواسته ادامه داد: زمانی که موضوع را با مهدی پاکدل مطرح کردم، بسیار استقبال کرد. بنابراین به سراغ بخش پژوهشی آن رفتیم و روی داستان‌ها و منابع اصلی این داستان‌ها بیش از هشت ماه است که متمرکز شده‌ایم. تمام تلاشمان را کردیم تا از خرافه‌ها فاصله بگیریم و به آنچه مردم باور دارند و ریشه و اصل آنچه سینه‌به‌سینه به آن‌ها منتقل شده است برسیم و آن را تصویری کنیم. این داستان‌ها ممکن است هراسناک، شگفت‌انگیز، عاشقانه، حماسی و ... باشند.

او درباره زمان کلید خوردن این پروژه بیان کرد: اولین قسمت این مستند قرار بود نوروز باشد، اما به دلیل اتفاقاتی که در پی شیوع ویروس کرونا رقم خورد، کار به تعویق افتاد. احتمال بسیار زیاد بعد از عید و اواخر فروردین‌ماه و پس از فروکش کردن کرونا کلید می‌زنیم. سینمای ایران و شرایط اجتماعی فعلاً تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته است.

کارگردان مستند" هنرپیشه اسب‌ها" همچنین با اشاره به این که اولین داستان از جنوب و استان هرمزگان شروع می‌شود، درباره تعداد قسمت‌ها و مناطقی که به آن‌ها سفر می‌کنند، گفت: ما از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین مناطق را جستجو کردیم و قصه‌های هر منطقه را درآوردیم و بر اساس یک چیدمان ازنظر هنری، تولیدی و عناصر یک اقلیم پیش خواهیم رفت. به‌طور مثال در جنوب عنصر باد مهم است و در شمال هیجان. ما در حال حاضر برای 30 قسمت پروانه ساخت گرفتیم و پیشنهادمان 4 فصل 30 قسمتی است که هرکدام 20 تا 30 دقیقه زمان خواهد داشت و حتی ممکن است تعداد قسمت‌ها بیشتر نیز شود که این بستگی به بودجه دارد.

این تهیه‌کننده درباره حضور مهدی پاکدل به‌عنوان مجری در هر قسمت توضیح داد: بستگی به نوع ساخت هر قسمت دارد، شاید در زمان حال باشد و نوع تصاویر نیز زمان حال است و شاید هم از تصاویر آرشیوی استفاده کنیم. در کل قسمت‌ها مهدی پاکدل حضور دارد و زنجیره و ارتباط همه این مستندها اوست. این به معنای این نیست که بار اصلی مستند بر دوش او باشد، اما ما گاهی به راوی احتیاج داریم، گاهی نیز تنها به تصویر او بسنده می‌کنیم. ساختار هر بخش در زمان تدوین شکل می‌گیرد و ما همچنان در حال تحقیق هستیم و از اهالی و بزرگان این عرصه مشورت می‌گیریم.

دلخواسته در پاسخ به این سؤال که چرا این مستند در بستر فضای مجازی قرار است پخش شود، اظهار کرد: از آنجا که برخی از داستان‌ها ممکن است مورد تأیید تلویزیون نباشد و با چارچوب‌های آن‌ها هماهنگی نداشته باشد ما به سراغ پلتفرم‌های فضای مجازی رفتیم. ضمن این که مدیومی که ما کار می‌کنیم کاملاً متفاوت از تلویزیون است، بنابراین ترجیح ما شبکه نمایش خانگی است.

او در ادامه درباره پیش‌بینی از میزان استقبالی که از این مستند می‌شود، نیز بیان کرد: در این کار یک چهره شناخته‌شده حضور دارد و پلتفرم‌های فضای مجازی نیز جای تلویزیون را گرفته‌اند، این استقبال بستگی به نوع تبلیغات ما دارد تا مخاطب عام بیشتری را جذب کنیم. نوع ساختار ما نیز مهم است که چطور آن را بسازیم تا اهالی سینما آن را ببینند و برای ما تبلیغ کنند. اگر به شکل مستندهای عادی و مرسوم بسازیم قطعاً این اتفاق نخواهد افتاد.

این مستندساز با اشاره به این که در این مستند ساختار کاملاً متفاوت است، عنوان کرد: از تصاویر متفاوتی برای این مستند بهره می‌گیریم ما هر روز مستندهای روز دنیا را می‌بینیم نقاط قوت و ضعف کارهای مستند داخلی را پیدا می‌کنیم تا به ساختاری که مدنظرمان است برسیم. در این مستند ما صرفاً گفت‌وگو نداریم و برای هر قسمت حتی سناریو می‌نویسیم تا به شکل داستانی روایت شود. جای دوربین‌ها در هر مستند متفاوت است و اگر موضوع فرازمینی باشد، برایمان مهم است که از چه دوربینی و از چه زاویه‌ای و از کجا استفاده کنیم. چون اهمیت افسانه‌ها بیشتر است و روی آن‌ها تمرکز داریم از جلوه‌های ویژه قطعاً استفاده می‌کنیم و حتی ممکن است از پلان‌های سورئالی که شاید خودمان بازسازی کنیم نیز بهره بگیریم.