سرویس تجسمی هنرآنلاین: مهدی منصوری مدیر هنری گالری ایوان دو، در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به این‌که از آذرماه ۹۸ بخش دوم گالری ایوان با نمایشگاه "دو پرتره" آغاز به کار کرد، گفت: با توجه به فضایی که در گالری ایجاد شد فکر کردیم که می‌توانیم آثار معاصر و نیومدیا را در آن نمایش دهیم و روی هنرمندان جوان و کمتر شناخته شده‌ای تمرکز کنیم که کارهای آنها با متریال جدید و متفاوت شکل‌گرفته است. اینستالیشن، ویدئوآرت، پرفورمنس و هر چیزی که از هنر مدرن جدا شود و از آن فراتر رود، جزء هنر معاصر محسوب می‌شود. امروزه نحوه ارائه اثر می‌تواند متنوع باشد و محدودیتی در آن وجود ندارد، حتی ممکن است که یک هنرمند از طرف گالری به فضای طبیعی مانند یک جزیره برود و اثری را ایجاد کند.

او با اشاره به اینکه در سال ۹۸ دو نمایشگاه گروهی و دو نمایشگاه انفرادی در این گالری برگزار شده است گفت: همه آنها به هنر معاصر اختصاص داشتند و درعین‌حال در دو نمایشگاه گروهی ما آثار مدرن تعدادی از هنرمندان که هماهنگ با سوژه انتخابی بود، در طبقه بالای گالری به نمایش درآمد.

منصوری درباره جنبه اقتصادی هنر جدید گفت: در این نمایشگاه‌ها تعدادی از کارهایی که کوچک‌تر بودند و امکان جابجایی آنها وجود داشت فروخته شدند، اما کارهای معاصر معمولاً اینستالیشن‌های بزرگ و پیچیده‌ای هستند و به دلیل اینکه مخاطب ایرانی هنوز چندان به سمت این نرفته است که این آثار را بخرد، معمولاً با فروش همراه نمی‌شوند. درحالی‌که شاید اگر یک آمریکایی یا اروپایی این چیدمان‌ها را می‌دید می‌توانست از آنها در طراحی داخلی ساختمان استفاده کند. بنابراین در کشور ما چنین آثاری باوجود اینکه هزینه ساخت آنها بالا است، فروش ندارند.

منصوری ادامه داد: هنرمندان جدیدی که در این نمایشگاه‌ها شرکت داشتند اغلب از افراد مشغول به تحصیل و تجربه‌ای هستند که به نیومدیا علاقه‌مند هستند. آنها دانشجویان بسیار فعالی هستند و با نمایش آثارشان گالری مخاطب جوان زیادی پیدا کرد و قشر جدیدی که قبلا وارد گالری‌ها نمی‌شدند، جذب شدند.

او درباره برنامه‌های سال آینده گالری ایوان گفت: تصمیم ما بر این است که در سال دو نمایشگاه گروهی داشته باشیم و بقیه نمایشگاه‌های انفرادی با هنرمندان جدید برگزار شود. همچنان در ایوان‌دو کارهای معاصر از هنرمندان جوان نمایش داده می‌شود و در گالری ایوان آثار مدرن و معاصر هنرمندان شناخته شده به نمایش درمی‌آید.

منصوری درباره دستاوردهای ایوان دو در مدت فعالیت خود گفت: در نمایشگاه‌های گروهی تعداد زیادی از هنرمندان را دور هم جمع کردیم که با یکدیگر هماهنگ نبودند اما در نمایشگاه به یک تیم تبدیل شدند. در حال حاضر از نظر بزرگی فضا این گالری بهترین است، زیرا نه تنها در ایران که حتی در خاورمیانه نیز گالری با این وسعت و معماری نداریم. این‌که می‌توانیم اینستالیشن‌هایی در این وسعت را نمایش دهیم برای مخاطبان بسیار جذاب بود. در نمایشگاه "زورخونه" مخاطبانی داشتیم که هیچ‌وقت از نزدیک زورخانه را ندیده بودند اما در این نمایشگاه با فضا و مختصات آن آشنا شدند. در روند شکل‌گیری این نمایشگاه کشف هنرمندان جدید اتفاق افتاد و با افرادی آشنا شدم که آنها را نمی‌شناختم اما وقتی به من پیام دادند متوجه شدم چه کارهای جذابی دارند. بنابراین مرکزیتی برای آثار نیومدیا و معاصر در این گالری به وجود آمده که بسیار جذاب است.