به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، ویژه برنامه محفل "مهر و ماه" که قرار است تا بیست و سوم ماه مبارک رمضان در محوطه باز تئاتر شهر برگزار شود، شب گذشته و در ساعات 21 تا 23 اجراهای خود را آغاز کرد.

اجرای این مراسم آئینی را علی فتحعلی بر عهده داشت و اجرای "ترنا بازی" پیشکسوتان تهرانی در این عرصه از مهمترین بخش‌های برنامه شب گذشته بود. "ترنا بازی" مانند نقالی، پرده خوانی، طومارخوانی و خیمه شب بازی، یکی از آیین های قدیمی قهوه خانه‌های سنتی ایران است و در این برنامه مرشد ترابی نقل "تولد زال" را روایت کرد.

این مراسم با استقبال بسیار چشم گیر پیش کسوتان ترنا بازی تهران و مردم که ساعت ها تماشاگر این برنامه بودند، برگزار شد.

لازم به یادآوری است ترنا بازی یکی از آئین‌های کهن استان کردستان در ماه مبارک رمضان است که هم اکنون به دست فراموشی سپرده شده است. در گذشته ای نه چندان دور انجام بازی ترنا یکی از بازی‌های لاینفک زندگی مردمان شهر سنندج به خصوص جوانان و به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان بود. این بازی که از ساعت 10 شب آغاز می‌شد گاهی تا قبل از سحر هم ادامه می یافت و بعد از اتمام آن همه راهی خانه‌های خود می‌شدند. ترنا عبارت بود از یک قطعه پارچه دراز و شلاق مانند که با انداختن قاپ یا کبریت اشخاصی که در گرداگر دقهوه خانه نشسته بودند یکی از آنها به عنوان شاه و یکی هم به عنوان وزیر انتخاب می‌شد

این ویژه برنامه، از چهاردهم تا بیست و سوم ماه مبارک رمضان، هر شب در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/52