سرویس مد و لباس هنرآنلاین: حمزه سمیعی‌فرد پژوهشگر حوزه مد و لباس و عضو مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران درباره روند فعالیت‌های اخیر در این بخش به‌ویژه در سال 98 به خبرنگار هنرآنلاین گفت: پژوهش ذاتاً یک مبحث پایه و زیربنایی است و عموماً مبحث اجرایی نیست. حالا ممکن است بسیاری از پژوهش‌ها اجرا شود و از طرفی ممکن است برخی از آن‌ها اجرا نشود، اما همه آن‌ها با هدف اجرا شدن انجام می‌شوند. از حدود هفت سال پیش ریاست و هیئت مدیره اتحادیه پوشاک تهران با روشن‌بینی به این سمت گام برداشتند که بدون توجه به امر پژوهش نمی‌شود مسائل توسعه‌محور را پیش برد. ما آمار دقیقی در این زمینه نداریم اما گردش مالی این صنف در ایران حدوداً 12 میلیارد دلار است که این عدد در خاورمیانه یک رقم قابل توجهی است.

سمیعی فرد افزود: از طرفی طبق آمار رسمی وزارتخانه‌های صمت، کار و اقتصاد و دارایی، بالغ بر 85 درصد تولیدات پوشاک در کشور ما دارد در تولیدی‌های صنفی انجام می‌شود. به همین خاطر در اتحادیه پوشاک تهران این ضرورت دیده شد که ما حتماً باید روی پژوهش تمرکز کنیم و این‌طور شد که مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران از سه سال پیش به‌طور تخصصی به پژوهش‌های راهبردی پرداخت و بعد اتحادیه مرتبط با جهان بین‌الملل شد. مثلاً تبدیل به نماینده ایران در فدراسیون جهانی پوشاک "IAF" شد.

او تصریح کرد: کشوری مثل ترکیه پس از چندین سال تلاش توانست در "IAF"عضو شود ولی ما با توجه به توانمندی و پتانسیلی که داشتیم توانستیم سریعاً عضو شویم. پس از این که ما در مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران مبحث بین‌الملل را راه‌اندازی کردیم، یک سری اتفاقات خوب رقم خورد. ما در اینجا میزبان فدراسیون پوشاک هند و سیستم مد ایتالیا بودیم و با چند دانشگاه رتبه یک در صنعت مد و پوشاک تفاهم‌نامه امضا کردیم.

سمیعی فرد در ادامه اظهار داشت: ما این کارها را انجام دادیم تا بتوانیم هرچند کوچک ولی در سطح آموزش و توسعه مدیریتی در صنعت پوشاک به وظیفه خودمان عمل کنیم. در حال حاضر داریم سند توسعه راهبردی صنف و صنعت پوشاک را پیگیری می‌کنیم که خوشبختانه با حمایت بخش دانشگاهی تدوین شده است.

عضو مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران با اشاره به آن که مرکز پژوهش در این زمینه وظیفه خودش را به‌درستی انجام داده و در راستای مأموریتی که برای آن تدوین شده است انجام وظیفه می‌کند، بیان کرد: در کنار این فعالیت‌ها، یک سری همکاری هم با نهادها و وزارتخانه‌ها و حتی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور داریم. از آنجا که اتحادیه پوشاک تهران معتقد است که هیچ‌گونه فعالیتی بدون مبحث و پایه پژوهشی منطق اجرایی ندارد، تمامی اقدام خود را منوط بر پژوهش کرده است.

سمیعی فرد در پاسخ به این پرسش که آیا ماحصل این تلاش‌های مرکز پژوهشی توانسته در قالب آثار تألیفی و ترجمه وارد بازار نشر شود، گفت: از آنجا که اتحادیه پوشاک یک تشکل بخش خصوصی است، طبیعتاً هیچ‌گونه بودجه‌ای در خصوص پژوهش از هیچ نهادی نمی‌گیرد، در صورتی که مراکز پژوهشی، مطالعاتی و علمی آموزشی دارای ردیف بودجه هستند و سازوکار مشخصی دارند. ما حتماً نیازمند بخش انتشارات هستیم و به همین ضرورت آمدیم مجله اتحادیه پوشاک را تدوین و چاپ کردیم، اما از آنجا که بحث هزینه بسیار زیاد بود، اتفاقات به سمت و سویی پیش رفت که اگر هزینه‌های منطقی در بر داشته باشد این کار را انجام بدهیم ولی با این حال مرکز پژوهش بیکار ننشست.

او افزود: ما به تدوین مقالات متعدد پرداختیم و در همایش "مد پایدار" چند مقاله ارائه دادیم که دو مقاله آن پذیرش شد. چند کارگاه آموزشی برگزار کردیم که در نوع خودش بی‌نظیر بود. در حوزه محصول بیزینس صنعت مد و پوشاک که تاکنون در کشور ما هیچ کاری انجام نگرفته بود، مرکز پژوهش اقدام کرد و در یک سری پروژه‌ها همکاری کرد.

سمیعی فرد با تأکید بر اینکه در بخش تألیف‌ها به این پرداختیم که سند راهبردی توسعه صنعت پوشاک را تألیف کنیم که در صنعت یک ضرورت و نیاز مبرم است، اذعان داشت: علاوه بر آن، بومی‌سازی و سیستماتیک کردن صنف و صنعت مد و پوشاک در کشور را تدوین کردیم. همان‌طور که می‌دانید کار پژوهشی، کار یک روز و یک ماه نیست. مثلاً پژوهش مدل بومی‌ حدود یک سال و نیم به طول انجامید. ما تقریباً سه سال است که داریم به مباحث پژوهشی می‌پردازیم. پژوهش‌های ما کاملاً مستند شده‌ هستند. دو سه هزار صفحه پژوهش داریم که از آن یک سند تقریباً 300 صفحه‌ای ارائه داده‌ایم. آغوش ما در مرکز پژوهش برای همه تشکلات باز است که بتوانیم در خدمتشان باشیم و با همدیگر همکاری کنیم.