سرویس مد و لباس هنرآنلاین: "فرنگین مقاومت" نام انگشتری است که ماه پیش در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به بهانه روز بزرگداشت مقام زن رونمایی شد. این انگشتر را ابوالفضل رحیمی مدیر مجموعه هنر خانه رحیمی از هنرمندان استان گلستان با شعار "هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق، ثبت است بر جریده عالم دوام ما" طراحی کرده است.

رحیمی درباره اثر خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: انگشتر "فرنگین مقاومت" برگرفته از دیوار سرخ گرگان است. دیوار سرخ گرگان یک دیوار هفت هزار ساله در استان گلستان است و از آنجایی که موضوع جشنواره 98 نیز "فر گلستان" بود، ما تصمیم گرفتیم از این طرح استفاده کنیم. تقریباً به مدت شش ماه این دیوار را از نزدیک دیدم و تصمیم گرفتم طرح اثرم را از این دیوار الهام بگیرم ولی بعد به علت وقایع تلخی که در این مدت برای جامعه ما پیش آمد، طرحم را کمی تغییر دادم و الهام‌های آن را بیشتر کردم.

او با اشاره به اینکه این انگشتر از جنس فلز ابداعی سیلوادیوم ساخته شده است، افزود: من یک طرف صفحه نگین انگشتر را به خاطر سیل سال گذشته در استان گلستان آبی کرده و شعر "بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند" سعدی را حکاکی کردم و در یک طرف دیگر آن که نقره‌ای‌رنگ است به خاطر موضوع جشنواره و به نیت شهدای هواپیمایی اوکراین واژه "فر" را به‌صورت ریز و میکروسکوپی قلم‌زنی کردم. در کنار آن‌ها دو حرف "ن" بزرگ هم گذاشتم که منظورم از این کار این بود که آن‌ها علاوه بر اینکه 176 فر و شکوه کشور هستند، 176 نفر هم بودند. در اطراف این نگین چهار شمسه هم وجود دارد که در هر شمسه یک روش قلم‌زنی صورت گرفته که آن هم الهام‌گرفته از جنگل‌ها و سبزی استان گلستان است.

رحیمی با تأکید بر اینکه پروسه این اثر از ایده تا اجرا تقریباً چهار ماه طول کشید، عنوان کرد: ما از شش ماه پیش می‌دانستیم که موضوع نهمین جشنواره مد و لباس فجر "فر گلستان" است و به همین خاطر بیشترین فعالیت ما روی دیوار سرخ گرگان بود. دیوار سرخ گرگان تقریباً هفت هزار سال پیش و در دوره ساسانیان ساخته شده است. البته متأسفانه از این دیوار به‌خوبی نگه‌داری نشده است. شما ببینید از دیوار چین چطور نگه‌داری می‌کنند ولی از این دیوار که سابقه طولانی‌تری نسبت به دیوار چین دارد چطور نگه‌داری می‌شود.

او بیان کرد: من پس از برخی حوادث سال 98 در جامعه تصمیم گرفتم این رویدادها را هم در طرحم بگنجانم. قسمت اصلی انگشتر هم بحث چرخان و گردان بودن انگشتر است و دو طرف نگین آبی و نقره‌ای انگشتر می‌چرخد. گردان بودن انگشتر به این معنا است که حوادث چه تلخ باشند و چه شیرین، در هر صورت ما در گردونه حوادث قرار داریم.

رحیمی درباره انتخاب واژه "مقاومت" برای اثرش توضیح داد: می‌گوید این عنوان را در راستای پاسداشت خون شهدا انتخاب کردم. درباره دیوار استان گلستان نیز باید بگویم این دیوار حالت یک سد دارد و در عین حال شهدا نیز برای این انقلاب حالت سد داشته‌اند. یک ضرب‌المثل هم وجود دارد که می‌گوید: "همچون سد سکندر ایستاد". شاید همه ندانند ولی منظور از سد سکندر در این ضرب‌المثل همین دیوار سرخ گرگان است.

او در پاسخ به این سؤال که اگر ارگان خاصی وجود داشته باشد و بخواهد به شما سفارش بدهد، آیا قادر هستید که این اثر را به‌صورت انبوه تولید کنید، بیان کرد: کارهایی که با دست ساخته می‌شوند هم هزینه بیشتری دارند و هم جنبه تجاری پیدا نمی‌کنند ولی اگر این کارها تبدیل به کارهای ماشینی شوند هم هزینه کمتری می‌خواهند و هم می‌توانند همه‌گیر شوند. چندین سال است که ما در جشنواره مد و لباس بر روی این موضوع بحث می‌کنیم که فرق دست و دستگاه چه می‌شود؟

رحیمی در پایان گفت: ما در زمینه زیورآلات سه بخش داریم که شامل طراحی زیورآلات با روش دست، طراحی زیورآلات با روش کامپیوتر و زیورآلات ساخته شده توسط دست و ماشین است. ما همیشه بحث داشته‌ایم که چرا قسمت طراحی‌ها با وجود راحتی دو بخش است ولی قسمت ساخت که سخت‌تر است تنها یک بخش دارد؟ البته در این زمینه اشکال از کارگروه زیورآلات است. متأسفانه این‌ها مجموعه‌ای هستند که هدفشان بیشتر کارهای ماشین است.