سرویس مد و لباس هنرآنلاین: ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران درباره همکاری اتحادیه پوشاک تهران با کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به‌ویژه در طول برگزاری نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، گفت: ما از بدو تأسیس کارگروه ساماندهی مد و لباس، همکاری خودمان با این کارگروه را آغاز کردیم. اصلاً مد و لباس برای صنف پوشاک است. یعنی صنف پوشاک باید مد را اجرا کند. هر چقدر طراحان عزیز ما طراحی و مدسازی کنند، باید طراحی آن‌ها به بخش صنعت بیاید و در این بخش تولید شوند تا درنهایت ما آن‌‌ها را به فروش برسانیم؛ بنابراین کار ما با همدیگر گره خورده است.

او ادامه داد: من به نمایندگی از صنعت پوشاک، عضو دائمی کارگروه مد و پوشاک هستم. ما علاوه بر کار دلی خودمان به لحاظ قانونی هم وظیفه داشتیم که در تمام دوره‌های جشنواره‌ مد و لباس فجر حضور داشته باشیم. تحول مد و لباس ایران در زمان ورود آقای دکتر کشاورز شکل گرفت که در آن دروان مد و لباس به اوج خود رسید و کلمه مد نیز از همان جا در جامعه رواج پیدا کرد.

شیرازی با اشاره به این که در جامعه ما تا زمانی مد را به ‌چشم یک خط قرمز نگاه می‌کردند، تصریح کرد: مد در جامعه ما چندان رواج نداشت ولی مقام معظم رهبری فرمودند مد چیز خوبی است، به‌شرط این که ما از مدهای برگرفته از فرهنگ ایرانی استفاده کنیم چون ما فرهنگ بسیار غنی داریم. اگر ما از مد اقوام و فرهنگ‌های مختلف بومی استفاده کنیم، در عین حال که پاسخ مصرف داخلی را می‌دهیم، می‌توانیم فرهنگمان را هم صادر کنیم.

رئیس اتحادیه پوشاک تهران ضمن تأکید بر این که اتحادیه پوشاک تهران در زمینه جشنواره مد و لباس فجر همواره با کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تعامل داشته است، درباره همکاری امسال این اتحادیه در جشنواره عنوان کرد: با همچنین مساعدت تمام تشکلات، مؤسسات، طراحان، خانه‌های مد و خانه‌های آموزشی، امسال هم شاهد این بودیم که یک جشنواره آبرومند و درخور توجه برگزار شد. اتحادیه نیز نسبت به گذشته در این دوره بیشتر کنار کارگروه بود و هر کجا نیاز به مساعدت بود دریغ نکرد.

او درباره غرفه اتحادیه پوشاک تهران در جشنواره مد و لباس فجر گفت: ما در این جشنواره یک غرفه داشتیم و دو تن از خانم‌های هیئت مدیره که خودشان در طراحی و تولید دستی دارند در آنجا مستقر بودند.

شیرازی در پاسخ به این سؤال که اتحادیه پوشاک تهران چقدر فکر می‌کند که طرح‌های امسال حاضر در جشنواره قابلیت و ظرفیت این را دارند تا به‌عنوان الگو برای تولید انبوه معرفی شوند، بیان کرد: اتفاقاً این طرح‌ها باعث شادابی و بشاش بودن افرادی می‌شوند که می‌خواهند از این لباس‌ها استفاده کنند چون همه طرح‌ها رنگ‌های خوب و شادی داشتند و روح آدم را تازه می‌کردند. ما همیشه لباس‌های اجتماع خانم‌ها را یکنواخت و با رنگ تیره دیده بودیم ولی ما از تنوع طرح‌ها و رنگ‌آمیزی این نوع لباس‌ها استقبال می‌کنیم. من فکر می‌کنم اگر این طرح‌ها به تولید انبوه برسند، مردم نیز استقبال خواهند کرد.