سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سال 1398 با تمام فراز و نشیب‌هایش به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. این سال برای اهالی مد و لباس هم سالی پرحاشیه بود. در این مجال به مرور مهم‌ترین رخدادهای هنر صنعت پوشاک در سالی که گذشت، می‌پردازیم.

برپایی جشنواره‌های استانی در روزهای نخست سال

مجتبی حیدری مدیر وقت امور استان‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره رویدادهای استانی حوزه مد و لباس از ابتدای سال 98 به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: در ادامه سایر جشنواره‌های استانی مد و لباس، بالغ‌بر شش استان در ماه‌های نخست سال جاری، اقدام به برگزاری جشنواره‌ خواهند کرد که از این میان، طی روزهای پیش رو، شاهد برپایی دو جشنواره استانی مد و لباس مازندران و بوشهر خواهیم بود.

حیدری به دیگر جشنواره‌های استانی مد و لباس در شش ماهه نخست سال 98 اشاره کرد و گفت: جشنواره استانی سیستان و بلوچستان در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه برپا می‌شود و استان‌های فارس و کردستان نیز در روزهای آغازین فصل تابستان به میزبانی آثار هنرمندان حوزه مد و لباس خواهند رفت.

وضعیت اعتبارات مالی و بودجه مختص فعالیت‌های مد و لباس در سال 98

همه‌ساله بخشی از اعتبارات مالی و بودجه مختص فعالیت‌های مد و لباس در ذیل کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و بنیاد ملی مد و لباس به استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

این بودجه معمولاً به برپایی جشنواره‌های استانی اختصاص پیدا می‌کند که سالی یک‌بار هم‌زمان با جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر برپا می‌شود.

برپایی مسابقه طراحی لباس، عرضه محصولات کاربردی، مقالات و پایان‌نامه‌ها و برگزاری جلسات هماهنگی، به‌ویژه توسعه و کاربردی‌سازی آثار برگزیده از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی استان‌ها است و اعتبارات در شرایطی به این بخش اختصاص می‌یابد که پس تشکیل جلسات کارگروه‌های استانی مد و لباس به ادارات کل ارشاد استان‌ها، روند برنامه‌ها اعلام و این اعتبار به استان‌های دارای آمادگی اختصاص پیدا می‌کند.

افزایش تعاملات کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا

حمید قبادی دبیر وقت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با سرهنگ صادق رضادوست رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا دیدار کرد.

معاون رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا عضو کمیسیون صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و همایش‌های حوزه مد و لباس بوده و بر اساس درخواست‌های رسیده نسبت به آن اعلام نظر می‌کند.

رونمایی از سامانه‌های داخلی بانک اطلاعاتی و ثبت سفارش‌های بانک روسری ایران

حمید قبادی دبیر وقت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از سامانه‌های داخلی بانک اطلاعاتی و ثبت سفارش‌های بانک روسری ایران رونمایی کرد.

قبادی دراین‌باره گفت که هنر صنعت تولید شال و روسری با توجه به لزوم حفظ پوشش اسلامی در کشور ما جایگاه ویژه‌تری نسبت به سایر کشورها دارد. با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این هنر صنعت می‌توان به قطب تولید شال و روسری در میان کشورهای اسلامی و در منطقه خاورمیانه تبدیل شد. علاوه بر این با حمایت از کسب و کارهای نوپا و کوچک در این عرصه می‌توان به اشتغال‌زایی نیز کمک بسیاری کرد.

آغاز پیش ثبت‌نام برای حضور در بخش عفاف و حجاب بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

علی‌اصغر زیلایی مدیر امور اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اعلام خبر آغاز پیش ثبت‌نام برای حضور در بخش عفاف و حجاب بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از تاریخ ۲۱ اردیبهشت تا سوم خرداد ۹۸ برگزار می‌شود و با توجه به اینکه یکی از بخش‌های نمایشگاه قرآن، بخش فروش است، سایت نمایشگاه برای درخواست غرفه در این بخش فعال‌شده که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن به نشانی iqfa.ir نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

او اذعان داشت: غرفه‌های بخش فروش شامل بخش ناشران، محصولات فرهنگی، عفاف و حجاب و محصولات دیجیتال است که برخی ضوابط برای حضور متقاضیان در این بخش‌ها نیز در سایت نمایشگاه تشریح شده است و فعالان حوزه عفاف و حجاب حداقل تا 10 روز دیگر فرصت دارند تا پیش ثبت نام خود را در سامانه مذکور انجام دهند.

بخش+عفاف+و+حجاب+بیست+و+هفتمین+نمایشگاه+بین‌المللی+قرآن+کریم

آغاز بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از تاریخ 22 اردیبهشت تا سوم خرداد برگزار شد و همچون سال‌های گذشته، بخش عفاف و حجاب نمایشگاه در ذیل این رویداد مشغول به ارائه آثار این حوزه به علاقه‌مندان و مراجعه‌کنندگان بود.

در این دوره، بالغ‌بر 150 غرفه در بالکن مصلای امام خمینی (ره) جانمایی شدند که از این میان، 18 غرفه به فروش پارچه و سایر غرفه‌ها به‌منظور فروش ملزومات حجاب و چادر حضور به هم رساندند.

علاوه بر این غرفه‌های بخش فروش شامل بخش ناشران، محصولات فرهنگی، عفاف و حجاب و محصولات دیجیتال بودند.

امسال برخلاف ادوار گذشته، تصدی‌گری بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن کریم بر عهده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد درحالی‌که سال‌های قبل مجری این رویداد، بنیاد ملی مد و لباس و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بود.

برپایی نمایشگاه "عفاف و حجاب گوهر زیبایی" در بوستان آب‌وآتش

به مناسبت ماه مبارک رمضان نمایشگاه "عفاف و حجاب؛ گوهر زیبایی " باهدف ارائه مستقیم محصولات عفاف و حجاب در بوستان آب‌وآتش تهران آغاز به کارکرد.

در این نمایشگاه علاوه بر ارائه محصولات مختلف از قبیل چادر، شال، روسری، ملزومات حجاب، پوشاک مردانه و بچگانه و ... برخی کتب دینی نیز به فروش رسید و علاقه‌مندان تا ۱۰ خرداد‌ماه سال جاری، فرصت داشتند از ساعت ۱۷ تا ۲۴ از این نمایشگاه واقع در بزرگراه حقانی، بوستان آب‌وآتش، سالن نمایشگاهی بازدید کنند.

انتشار فراخوان عضویت در انجمن پوشاک مدارس ایران

 انجمن پوشاک مدارس ایران با انتشار فراخوان عضویت در بخش‌های مختلف شامل طراحان، تولیدکنندگان پوشاک، بافندگان پارچه و نخ، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان ملزومات و خرج کار پوشاک مدارس، فرهنگیان، دانشگاه‌ها، مؤسسات و آموزشگاه‌های مد و لباس، اتحادیه و عضو افتخاری، فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز کرده و از بدو شکل‌گیری، اهداف و مأموریت‌های مشخصی را در مسیر راه خود تبیین کرده است.

اهداف و مأموریت‌های کلان انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران مندرج در سایت انجمن به نشانی https://www.iranmodeschool.com/ در این مطلب بازنشر می‌شود تا مخاطبان با آگاهی از ظرفیت‌های این مجموعه در مسیر همراهی با این تشکل، گام‌های مؤثر را بردارند.

برپایی نشست خبری سومین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس

نشست خبری سومین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس با حضور حمید قبادی دبیر وقت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مرضیه گرد رئیس دانشکده فنی حرفه‌ای شریعتی و دبیر جشنواره، مهناز ترابیان دبیر اجرایی جشنواره، حمیدرضا نیک‌طبع دبیر بخش صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و انسیه زاهدی دبیر بخش علمی دانشگاهی کارگروه در سالن جلسات دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی برگزار شد.

مهناز ترابیان دبیر اجرایی جشنواره در ادامه این نشست به ارسال 890 اثر به دبیرخانه سومین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس اشاره کرد و گفت: امسال برای نخستین بار شاهد برپایی مسابقه زنده از ایده تا اجرا هستیم که طی روزهای 19 و 20 خردادماه انجام می‌شود و بالغ‌بر 120 نفر برای حضور در این مسابقه ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین 100 نفر برای مسابقه بخش طراحی لباس در 4 ساعت اعلام آمادگی کرده‌اند.

ترابیان درباره تقویم برگزاری سومین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس اذعان داشت: آئین افتتاحیه جشنواره در روز 20 خردادماه و آئین اختتامیه آن در روز 25 خردادماه برگزار می‌شود، اما نمایشگاه آثار منتخب تا تاریخ 28 خردادماه در سالن نمایشگاهی دانشکده شریعتی برپا خواهد بود.

دبیر اجرایی جشنواره افزود: از میان 890 اثر رسیده به دبیرخانه، 340 اثر از سایر دانشگاه‌های کشور به‌جز دانشکده شریعتی واصل‌ شده که به دلیل حوادث روزهای آغازین سال جاری همچون سیل و تغییر چندباره زمان دریافت آثار و نزدیک بودن زمان برگزاری این رویداد به ماه مبارک رمضان، تعداد آثار رسیده کمتر از حد انتظار بود.

سومین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس از 20 تا 25 خردادماه در بخش‌های نمایشگاهی، مسابقه زنده، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی به میزبانی دانشکده فنی حرفه‌ای شریعتی برگزار شد.

صدور مجوز راه‌اندازی هزار کارگاه سوزن‌دوزی در استان سیستان و بلوچستان

نشست خبری پروژه ملی ساماندهی صدور مجوز و راه‌اندازی یک هزار کارگاه سوزن‌دوزی استان سیستان و بلوچستان با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، علی زینی‌وند معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان و حسین مسگرانی مدیرکل ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و جمعی از اصحاب رسانه در سالن همایش ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه افزود: مجری این طرح، یک مجموعه غیردولتی با عنوان "ردای سنتی مکران" است و تفویض اختیار صدور مجوز و بیمه فعالان در این طرح به اداره کل ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان واگذار شده است.

عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز در سخنانی بر لزوم توجه به رفاه و توسعه اقتصاد محلی، عمران و آبادانی در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: امیدواریم با رویکرد جلب مشارکت محلی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در بحث منابع انسانی بر اقتصاد خانوار این منطقه اثرگذاریم.

کردی از راه‌اندازی هفت تعاونی سوزن‌دوزی در چابهار خبر داد و اذعان داشت: 100 سوزن دوز عضو در این تعاونی‌ها بیمه‌شده‌اند و در راستای صادرات این فعالیت‌ها، گروه‌هایی از صنعتگران ایرانی در کشورهایی مانند عمان و ایتالیا محصولات سوزن‌دوزی منطقه را به فروش رسانده‌اند.

دومین جشنواره مد و رسانه فراخوان داد

در این فراخوان اعلام شد: دومین جشنواره مد و رسانه به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، پاییز 98 برگزار می‌شود.

بنیاد ملی و مد و لباس زیر نظر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، پس از برگزاری شش دوره تقدیر از فعالان رسانه‌ها در بخش فرهنگی هنری جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و نخستین دوره جشنواره مد و رسانه، به‌منظور دستیابی به الگوی مناسبی از تعامل با رسانه‌ها و نیز برای پاسداشت نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در عرصه‌های گوناگون مد و لباس و مشارکت مؤثر اصحاب رسانه و تقویت تعامل طراحان، تولیدکنندگان، و مدیران سیاست‌گذار حوزه مد با رسانه‌ها، "دومین جشنواره مد و رسانه" را در پائیز 1398 برگزار می‌کند.

از مهم‌ترین اهداف این جشنواره می‌توان به تجلیل از نقش اهالی رسانه در نقادی و هم‌افزایی حوزه‌ مد و پوشش و افزایش نقش رسانه‌ها در مد پذیری مناسب جامعه اشاره کرد.

تصویب پنج فصل سند عفاف و حجاب

جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی برگزار شد که جزئیات تصویب پنج فصل سند عفاف و حجاب روی میز اعضا قرار گرفت و درنهایت به تصویب رسید.

سند حجاب و عفاف که کلیات آن در پنج فصل به تصویب اعضا رسید، یک سند جامع و همه‌جانبه‌نگر بوده و قرار است اعضا در شور دوم که ورود به جزئیات است، اصول، ارزش‌ها، راهبردها و تقسیم و نگاشت نهادی که بین 34 نهاد کشور صورت گرفته و همچنین مسیرها و نقشه راهی را که منجر به تحقق و اجرای اصول راهبردی این سند خواهد شد، مورد توجه قرار دهند.

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه پس از بحث پیرامون شناخت معرفتی‌ و علت‌یابی موضوع حجاب و وضعیت آن در جامعه امروز ایران، تأکید داشتند که در این موضوع مهم ضمن اینکه نظام و حکومت اسلامی مسئولیت دارد. مردم و جامعه مدنی نیز نسبت به صیانت از ارزش‌های فرهنگی و حجاب و عفاف در جامعه دارای مسئولیت هستند.

"فر گلستان" موضوع ویژه نهمین جشنواره مد و لباس فجر شد

نخستین نشست هم‌اندیشی و سیاست‌گذاری نهمین جشنواره مد و لباس، با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک، صدیقه پاک‌بین دبیر هشتمین جشنواره مد و لباس فجر، نماینده‌های انجمن‌ها و اتحادیه‌های تخصصی نساجی، طراحی، پوشاک و زیورآلات و جمعی از اساتید دانشگاهی در معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

سید سعید میر محمدصادق دبیر بخش فرهنگی جشنواره نیز در این نشست از تحقیق چند ماهه کارگروه درباره رویکرد این سازمان سخن گفت و افزود: با بررسی‌های مستمر برای نهمین دوره جشنواره و به‌منظور هویت‌سازی، توجه به گستره ارزشمند هنری شمال شرقی کشور و هنر بومی ایرانی در استان‌های گلستان و خراسان شمالی، پیشنهاد می‌کنیم رویکرد کلی مفهوم این دوره از جشنواره، "فر گلستان" باشد.

مراسم+نکوداشت+استاد+ادنا+زینلیان

رونمایی از نشان پیشکسوت طراحی لباس تئاتر

تالار وحدت در چهارشنبه‌شب 23 مردادماه، میزبان آئین تقدیر و تجلیل از ادنا زینلیان هنرمند باسابقه عرصه طراحی لباس تئاتر و اپرا بود.

این رویداد با حضور جمعی از هنرمندان همچون لوریس چکناواریان، ایرج راد، قطب‌الدین صادقی، حمیدرضا نعیمی و بردیا صدرنوری برگزار شد و رونمایی از نشان هنری ادنا زینلیان ازجمله بخش‌های مراسم بود.

آئین نکوداشت زینلیان در حالی به همت موسسه فرهنگی هنری رادنواندیش و با مشارکت انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر برگزار شد که در این مراسم، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر و بردیا صدرنوری نوازنده پیانو نیز از نخستین اجرای پروژه جهانی خود در تالار وحدت تهران رونمایی کردند. این پروژه یک فعالیت مشترک در حوزه موسیقی تجربی است که چکناواریان آن را "دیالوگ دو برادر" نامیده است و بردیا صدرنوری روی این آثار پیانونوازی می‌کند.

به گفته چکناواریان، این پروژه یکی از متفاوت‌ترین فعالیت‌هایی بوده که طی سال‌های اخیر انجام داده و به‌زعم او پیونددهنده موسیقی غرب و شرق است.

این پروژه بین‌المللی با محوریت پیانونوازی ایرانی برای نخستین بار طراحی و در شب تجلیل از ادنا زینلیان روی صحنه تالار وحدت اجرا شد.

حجت‌الاسلام مهدی سیف‌‌ جمالی سرپرست کارگروه مد و لباس شد

12 مرداد بود که مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمید قبادی چندی پیش به سمت مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت ارشاد منصوب شد. با توجه به ابلاغ قانون درباره افرادی که در دو شغل فعالیت می‌کنند، پس از مهلت تعیین‌شده برای فعالیت در یک سمت، حجت‌الاسلام سیف جمالی به‌عنوان سرپرست کارگروه ساماندهی مد و لباس انتخاب شد. اکنون قبادی در سمت مشاور اجرایی معاونت امور هنری فعالیت می‌کند، بنابراین برکناری او از کارگروه ساماندهی مد و لباس خلاف واقع است.

انتشار فراخوان فدراسیون والیبال برای ساماندهی لباس داوران

در فراخوان منتشرشده از سوی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران آمد:

به اطلاع کلیه طراحان و تولیدکنندگان لباس‌های ورزشی می‌رساند که فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد در جهت ساماندهی لباس و بج داوران والیبال سراسر کشور با مشخصات ذیل اقدام کند:

الف: لباس داوری

ب: بج داوری

طراحان و تولیدکنندگان محترم لباس‌های ورزشی و علاقه‌مندان می‌توانند نمونه طرح، تولید و یا مشخصات پیشنهادی خودشان را حداکثر تا پایان شهریورماه 1398 به دبیرخانه فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران واقع در مجموعه ورزشی آزادی به‌صورت حضوری تحویل دهند.

نخستین+نمایشگاه+بین‌المللی+برندهای+برتر+کفش،+کیف+و+کالای+ورزشی

آغاز به کار اولین نمایشگاه بین‌المللی برندهای برتر کفش، کیف و کالای ورزشی

آئین افتتاحیه اولین نمایشگاه بین‌المللی برندهای برتر کفش، کیف و کالای ورزشی پنجم شهریور در مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران "ایران مال" برگزار شد.

اولین نمایشگاه بین‌المللی برندهای برتر کفش، کیف و کالای ورزشی در راستای منویات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری امسال با عنوان سال رونق تولید ملی و برنامه‌های مدون دولت در اجرای هر چه دقیق‌تر این امر و پیگیری‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در حفظ و ارتقای وضعیت موجود و به حداکثر رساندن ظرفیت تولید از سوی اتحادیه کفش‌های ماشینی به همراه سایر اتحادیه‌های هم‌صنف کشور برپا شد و از 5 تا 8 شهریور هرروز از ساعت 14 تا 22 میزبان فعالان این هنر صنعت و علاقه‌مندان بود.

مسابقه طراحی لباس و پارچه کودک و نوجوان در موسسه فرهنگی اکو

به مناسبت روز جهانی کودک مسابقه طراحی لباس و پارچه کودک و نوجوان از سوی انجمن طراحان پارچه و لباس ایران به میزانی سالن همایش‌های دیپلماتیک موسسه فرهنگی اکو برپا شد.

ارزیابی 719 طرح جدید لباس در جلسات کمیسیون ماده 4 سال 1398

719 اثر و طرح بررسی‌شده در کمیسیون ماده 4 قانون ساماندهی مد و لباس کشور عموماً به حوزه لباس اجتماع بانوان اختصاص دارد.

این کمیسیون باهدف ارزیابی آثار با شاخص تعیین‌شده مانند توجه به الگوهای ملی و بومی و پرهیز از انتخاب الگوهای بیگانه با حضور کارشناسان متخصص و دینی تشکیل و نسبت به بررسی آثار اقدام می‌کنند. از این تعداد اثر داوری شده، 660 طرح موفق به کسب نشان شیما یا همان شناسه یکپارچه مد و لباس ایران و 77 طرح دیگر توانستند حقوق معنوی اثرشان را در مالکیت معنوی کسب کنند. طی 70 روز مجموعاً سه جلسه کمیسیون ماده 4 به‌صورت متمرکز در محل کارگروه ساماندهی مدو لباس و 10 جلسه کمیسیون مذکور به‌صورت غیرمتمرکز در محل دفاتر طراحی مدو لباس تشکیل شد و مجموعاً 719 اثر مورد ارزیابی و داوری قرارگرفته است.

اجرای طرح ساماندهی بانک اطلاعاتی طراحان مد و لباس کشور

روزهای پایانی نیمه نخست سال 98 و در راستای طرح ساماندهی به اطلاعات فردی و هنری طراحان مد و لباس و همچنین طرح‌هایی که در سامانه مد و لباس موفق به دریافت نشان "شیما " شده‌اند و قابلیت معرفی به جامعه هنری و تولیدکنندگان را دارد، خبر آمد که طرح ساماندهی بانک اطلاعاتی طراحان مد و لباس به‌زودی از سوی بنیاد ملی مد و لباس اجرایی می‌شود.

اعلام فراخوان نخستین جشنواره مردمی محصولات حجاب

دبیرخانه نخستین جشنواره مردمی محصولات حجاب (هدی) فراخوان دریافت آثار برای این جشنواره را اعلام کرد.

نخستین جشنواره مردمی محصولات حجاب (هدی) با هدف شناسایی، جبهه سازی و هم‌افزایی طراحان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات حجاب اسلامی و همچنین فعالان این حوزه در هشت بخش اصلی و چندین بخش فرعی برگزار می‌شود. برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌ها و هم‌اندیشی فعالان این حوزه از دیگر اتفاقات این جشنواره خواهد بود.

اعلام زمان برپایی نخستین اجلاس ملی کارآفرینی در حوزه تخصصی مد، لباس و نساجی

دبیر اجرایی نخستین اجلاس ملی کارآفرینی ملی حوزه مد، پوشاک و نساجی از برپایی این رویداد در تاریخ 16 آبان ماه خبر داد. سیده مرسده میرسنبل مدیرعامل موسسه مد طراحان، طراح لباس، برگزارکننده ایونت، سمینار و ورکشاپ‌های تخصصی در حوزه مد و پوشاک و برگزارکننده جشنواره مد و لباس فجر استان گیلان در سال 96 است و دبیری اجرایی نخستین اجلاس ملی کارآفرینی ملی حوزه مد، پوشاک و نساجی را بر عهده داشت.

میرسنبل که پیش‌ازاین در گفتگویی از برگزاری اجلاس ملی کارآفرینی ملی حوزه مد، پوشاک و نساجی در شهریورماه خبر داده بود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به دلایلی فرصت برگزاری این اجلاس در شهریورماه میسر نشد و به همین دلیل، تاریخ 16 آبان ماه را برای این رویداد یک‌روزه در نظر گرفتیم.

شفاپور

مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور شد

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی سیده مرضیه شفاپور را به‌عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب کرد.

در حکم معاون امور هنری برای شفاپور آمده است: "به استناد تبصره ۴ ماده یک و ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس به‌موجب این حکم به‌عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب می‌شوید.

ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای سرکار عالی، امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری و همراهی با سایر اعضای کارگروه در تحقق اهداف قانون ساماندهی مد و لباس موفق و مؤید باشید."

فراخوان نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر منتشر شد

فراخوان نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با هدف نگاهی نو به بازار، ایجاد فضای رقابتی سالم بین طراحان عرصه مد و لباس، تشویق طراحان به ارائه طرح و الگوهای به‌روز و نوآورانه، کمک به ارتقای سطح حوزه طراحی با الهام از نمادهای هنر ایرانی اسلامی و کشف استعدادهای نو، در رشته‌های زیر برگزار می‌شود. موضوع ویژه این دوره جشنواره در کلیه بخش‌های مسابقه با عنوان "فر گلستان" بود.

آغاز به کار دومین جشنواره ملی "سی‌پال" / نمایش خیره‌کننده پوشش ایرانی در جاده ابریشم

دومین دوره جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" از روز پنجشنبه 21 آذرماه آغاز به کار کرد و تا 29 همین ماه در مجموعه فرهنگی آسمان زعفرانیه، میزبان علاقه‌مندان به مد ایرانی با موضوع جاده ابریشم بود.

 آئین افتتاحیه دومین جشنواره ملی مد و لباس "سی‌‌پال" 21 آذرماه با حضور جمع کثیری از فعالان عرصه مد و لباس کشور در مجموعه فرهنگی آسمان زعفرانیه برگزار شد. پس از سخنرانی سهیلا جبری مدیر مؤسسه هنری "چیا مد" و ریاست جشنواره، خاتون شهبازی دبیر جشنواره و همچنین جمعی دیگر از مدیران مدعو به این مراسم، دومین نمایشگاه آثار برگزیده "سی‌پال" از میان بالغ‌بر چهار هزار اثر رسیده به دبیرخانه افتتاح شد. آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" جمعه 29 آذر در مجموعه فرهنگی آسمان زعفرانیه برگزار شد.

رونمایی از سومین کتاب ملی مد و لباس در هشتمین همایش سالانه طراحان و تولید‌کنندگان

هشتمین همایش سالانه طراحان و تولید‌کنندگان مد و لباس، چهارشنبه دوم بهمن‌ در تالار وحدت برگزار شد. سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ابتدای این مراسم با تأکید بر این که همکاری و همفکری طراحان و تولید‌کنندگان اهل ذوق و آشنا با تاروپود هنر صنعت مد و لباس می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل فرهنگی کشور همچون آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های فرهنگی نسل جوان باشد، گفت: این همکاری می‌تواند به احیای دوباره صنعت تولیدات مد و لباس ایرانی اسلامی منجر شود. سومین مجلد ملی مد و لباس ایران در 360 صفحه به همت یوسف خزائی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری مد و لباس "ققنوس" در پنج هزار نسخه چاپ و منتشر شد. این کتاب با شعاری از "خانه پیراهن ایرانیان" روی جلد آغاز می‌شود: "هیچ خانه‌ای بهتر از ایران نمی‌شود... هر روز که می‌تابد آفتاب خلاقیت و تلاش در راه حفظ مشتری برای خانه پیراهن ایرانیان تابنده‌تر است. جلب احترام و اعتماد جامعه ایرانی از طریق پاسخگویی به انواع نیازهای پوشاک در بازار جهانی به‌عنوان نماینده‌ای شایسته برای صنعت پوشاک ایران، مهم‌ترین رویکرد ما در تولید یک محصول ناب، تولید ایران است که توانایی رقابت با برترین برند‌های مطرح جهان را دارد. تمامی صفحات این مجلد به معرفی برندهای مد و لباس در ایران پرداخته و از نساجی و کیف و کفش گرفته تا طراحان و مزون داران، فرصت یافته‌اند تا بخشی از محصولات و رویکردهای خود را در این عرصه به سمع و نظر مخاطبان برسانند.

برپایی نشست هماهنگی چهار جشنواره هنری فجر در معاونت هنری / تأکید بر به‌کارگیری سرخط‌های یکسان و گام‌های نزدیک به هم

نشست هماهنگی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر چهارشنبه 18 دی‌ماه در معاونت امور هنری برگزار شد.

مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از 24 تا 29 بهمن در بوستان گفتگو برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا 8 بهمن فرصت دارند تا آثار خود را در بخش‌های مختلف جشنواره به دبیرخانه ارسال کنند.

شفاپور به برگزاری این جشنواره در بخش‌های طراحی شامل مسابقه و نمایش، علمی، دانشگاهی، صنعت و فناوری‌های نوین، فرهنگی، هنری، اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، خانه‌های مد و مؤسسات مد و عفاف و حجاب، استان‌ها و اقوام (به‌صورت غیرمتمرکز در سراسر کشور)، عرضه محصولات کاربردی اسلامی ایرانی (فروش غیرمتمرکز) و بخش بین‌الملل اشاره کرد و گفت: مجموعه‌ها، مؤسسات و برگزاری کارگاه‌ها از برنامه‌های این دوره جشنواره است.

نشست+خبری+نهمین+جشنواره+بین+المللی+مد+و+لباس+فجر

"ایران جان و فر گلستانم آرزوست" شعار جشنواره مد و لباس فجر شد / ارسال بیش از هفت هزار اثر / حضور 9 کشور در بخش بین‌الملل

نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، یکشنبه 13 بهمن با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس جشنواره، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران، دبیران بخش‌های مختلف جشنواره و جمعی از فعالان عرصه رسانه در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

رئیس نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر افزود: پس از اعلام فراخوان و تاکنون، بالغ ‌بر 7734 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. تا 16 بهمن‌ماه، داوری آثار به پایان می‌رسد و آثار راه‌یافته به بخش نمایشگاهی مشخص خواهند شد.

شفاپور درباره بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد و گفت: بالغ‌ بر 20 کشور برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند و از این میان، امسال این بخش از جشنواره با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برپا می‌شود و آثاری از 9 کشور بنگلادش، افغانستان، اسلوونی، ترکیه، عراق، عمان، ایتالیا، هند و اندونزی به نمایش درخواهد آمد.

او در ادامه با اشاره به همراهی 16 استان با این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: این استان‌ها تا حدودی به شکل هم‌زمان با جشنواره در تهران، نمایشگاه آثار برگزیده طراحان را برگزار خواهند کرد. پوستر نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز در بخش پایانی این نشست خبری رونمایی شد.

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از 24 تا 29 بهمن در بوستان گفتگو برگزار شد و علاقه‌مندان هرروز از ساعت 10 تا 20 از آثار و غرفه‌های برپاشده در این رویداد بازدید کردند.

دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه 14 بهمن‌ماه از دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر دیدار کرد. سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس این دوره از جشنواره، میزبان وزیر در ساختمان دبیرخانه بود و حمید قبادی مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد هم صالحی را در این بازدید همراهی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: جشنواره مد و لباس فجر به‌نوعی برآمده از فعالیت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است و با تکیه‌بر تصویری که از فعالیت‌های این کارگروه وجود دارد، می‌توان مسیر جشنواره را نیز به‌خوبی رصد کرد.

او افزود: ساختار این کارگروه به شکلی است که بنا دارد از ظرفیت‌های مجموعه‌های مختلف ترکیب‌سازی کند و جشنواره نیز محصول همین هم‌افزایی و ترکیب بوده و می‌تواند ره‌آورد این اتفاق درخور توجه باشد.

آغاز داوری آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

داوری هفت هزار و 734 اثر رسیده به دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از پنجشنبه 17 بهمن آغاز شد.

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار شد. طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی جواهرات و زیورآلات، طراحی کیف و کفش، مسابقه زنده طراحی (ایده تا اجرا)، لباس اجتماع بانوان، طراحی محصولات عفاف و حجاب، لباس اجتماع آقایان، طراحی پارچه، طراحی کیف و کفش، طراحی زیورآلات ازجمله بخش‌های رقابتی و ویترین ملی لباس، ویترین ملی زیورآلات و ویترین ملی کیف و کفش و همچنین بخش بین‌الملل ازجمله بخش‌های غیررقابتی این دوره از جشنواره بود.

انتشار فراخوان مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس

فراخوان مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس از سوی انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس منتشر شد. علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند آثار اجراشده خود را به دبیرخانه انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس به نشانی خیابان شهید بهشتی، بعد از تقاطع سهروردی، پلاک 148، طبقه چهارم و آثار طراحی خطی (اسکیس) را با درج در پایگاه الکترونیکی انجمن به نشانی iranmodeschool@gmail.com یا به واتساپ انجمن به شماره 09398510088 ارسال کنند. مهلت ارسال آثار در هر دو بخش مسابقه تا پایان وقت اداری 25 فروردین سال آینده تعیین شده است.

8b09a5ef-4353-4557-bfc6-5e4488739cd3

آغاز نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر همچون ادوار گذشته از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و این بار به ریاست سیده مرضیه شفاپور دبیر این کارگروه، از بعدازظهر پنجشنبه 24 بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو آغاز به کار کرد.

سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، علی‌اصغر کاراندیش معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنی چند از سفرای کشورها، دبیران، هیئت داوران و ستاد اجرایی نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و جمع کثیری از فعالان عرصه مد و لباس کشور در آئین افتتاحیه این رویداد حضور داشتند.

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز همچون سنوات گذشته در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود که در بخش رقابتی از میان هفت هزار و 734 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، منتخبان آن‌ها به تشخیص هیئت ارزیاب و انتخاب، در طول مدت برپایی جشنواره در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفته و مورد داوری نهایی قرار گرفت.

برگزاری ویژه‌برنامه بزرگداشت مقام زن و روز مادر در نهمین جشنواره مد و لباس فجر

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، شنبه 26 بهمن و هم‌زمان با خجسته زادروز حضرت فاطمه زهرا (س)، ویژه‌برنامه‌ای را در محل برگزاری جشنواره به مناسبت روز بزرگداشت مقام شامخ زن و مادر برگزار کرد.

ویژه‌برنامه خجسته زادروز حضرت فاطمه زهرا (س) و سالروز میلاد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران؛ حضرت امام خمینی (ره)، عصر شنبه 26 بهمن و در این دوره از جشنواره که در مجتمع نمایشگاهی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو دایر شد، برگزار شد.

در این مراسم بخش‌های متنوعی ازجمله اجرای موسیقی، سخنرانی سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، سخنرانی میهمانان داخلی و خارجی این جشنواره و همچنین بخش ویژه‌ای در بزرگداشت مقام شامخ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در نظر گرفته شد.

مهم‌ترین بازدیدها در حاشیه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خاموشی در ساعات پایانی دومین روز از جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از این رویداد فرهنگی بازدید کرد. سرهنگ صادق رضادوست در چهارمین روز نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از این رویداد فرهنگی بازدید کرد. محمدمهدی احمدی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمدعلی موهبتی؛ استاندار سیستان و بلوچستان از نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بازدید کردند. سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی و حمید قبادی مشاور معاون امور هنری از بخش‌های مختلف نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بازدید کردند.

معرفی+برگزیدگان+بخش+صنعت،+مؤسسات،+فرهنگی+و+هنری+و+علمی+دانشگاهی+نهمین+جشنواره+مد+و+لباس+فجر

معرفی برگزیدگان بخش صنعت، مؤسسات، فرهنگی و هنری و علمی دانشگاهی جشنواره مد و لباس فجر

آمفی‌تئاتر مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو، سه‌شنبه 29 بهمن، میزبان آئین اختتامیه بخش‌های مؤسسات، انجمن‌ها، خانه‌های مد، صنعت، علمی دانشگاهی نهمین جشنواره مد و لباس فجر بود.

سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران، مهدی محمودی دبیر بخش مؤسسات و خانه‌های مد، حمیدرضا نیک‌طبع دبیر بخش صنعت و انسیه زاهدی دبیر بخش علمی دانشگاهی در مراسم اختتامیه بخش‌های مؤسسات، صنعت، علمی دانشگاهی و فرهنگی و هنری این دوره از جشنواره، حضور داشتند و به ایراد سخن پرداختند.

در ادامه برگزیدگان هر یک از بخش‌ها، معرفی و از آن‌ها با حضور مسئولان جشنواره، تقدیر شد.

لغو آئین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

آئین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بر اساس دستور ابلاغ‌شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی شیوع بیماری کرونا لغو شد.

کرونا با عرصه مد و لباس چه کرد؟

شاید بتوان گفت تأثیری که ویروس کرونا بر روند حرکت رخدادهای فرهنگی و هنری در ایران و بسیاری دیگر از کشورها گذاشته، حداقل در نیم‌قرن اخیر بی‌سابقه بوده است.

در ایران در 29 بهمن به دنبال فوت دو بیمار با عوارض تنفسی در بیمارستان کامکار قم، شایعاتی درباره مرگ این بیماران به علت کروناویروس شکل گرفت و از این تاریخ به بعد بخش عمده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در ایران که وجه برنامه‌ریزی و اجرایی آن‌ها به معاونت‌های چندگانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بازمی‌گردد، یکی پس از دیگری تعطیل شدند. عرصه مد و لباس هم از این غائله مستثنا نبود. شاید بتوان لغو برگزاری آئین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس را مهم‌ترین مورد عنوان کرد. این مراسم در حالی به تعویق افتاد که از روزها پیش از آغاز برگزاری جشنواره، چهارم اسفندماه برای آن در نظر گرفته شده بود و قرار هم بر این بود که تالار وحدت میزبان این رویداد باشد. به هر تقدیر پرونده نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس که از 24 تا 29 بهمن‌ماه در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار شد، همچنان باز مانده است و باید منتظر ماند و دید چه زمانی با اعلام رسمی وزارت بهداشت، ویروس کشنده کرونا از کشور رخت برمی‌بندد و برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری به روال عادی بازمی‌گردد.

در پی شیوع این ویروس، بسیاری دیگر از فعالیت‌های این عرصه تحت‌الشعاع تعطیلی رخدادهای جمعی قرار گرفتند و برخی نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و حتی رویدادهایی که دارای جنبه تجاری و فروش محصولات در روزهای پایانی سال بودند لغو شدند.