به گزارش هنرآنلاین، نتایج نظرسنجی این مجله معتیر سینمایی چاپ لندن، که بر اساس انتخاب و نظر 850 تن از اساتید دانشگاه‌ها، نویسنده‌ها و منتقدان سینمایی منتشر شده، فیلم "سرگیجه" ساخته "آلفرد هیچکاک" (تولید سال1958میلادی) به پنج دهه صدرنشینی و یکه‌تازی فیلم سینمایی "همشهری کین" ساخته "اورسن ولز" پایان داد و لقب بهترین فیلم تاریخ سینما به خود اختصاص داد.

بنابر این گزارش، امسال 2045 فیلم در نظرسنجی بهترین فیلم تاریخ سینما، که در هر ده سال یک‌بار توسط این نشریه انگلیسی صورت می‌گیرد، مورد بررسی قرار گرفتند.

بر این اساس، در نظرسنجی قبلی در سال 2002 میلادی فیلم "سرگیجه" با پنج رای اختلاف در مقام دوم قرار گرفته بود و این در حالیست که امسال فیلم "همشهری کین" با 34 رأی اختلاف دوم شد.

از دیگر تغییرات این نظرسنجی اینکه؛ فیلم سینمایی "داستان توکیو" ساخته "یاسوجیرو اوزو" با دو پله صعود در رتبه سوم ایستاد و فیلم "قاعده بازی" ساخته "ژان رنوار" نیز با یک پله سقوط، چهارم شد.

همچنین فیلم‌های "مردی با دوربین فیلمبرداری" ساخته "ژیگا ورتوف" در رتبه هشتم و "مصائب ژاندارک" ساخته "کارل تئودور درایر" در رتبه نهم این فهرست قرار گرفتند. فیلم سینمایی "2001: یک ادیسه فضایی" اثر "استنلی کوبریک" هم بعنوان جدیدترین فیلم این فهرست در مکان ششم قرار گرفت.

به نوشته بی‌بی‌سی، فیلم "سرگیجه" اثر فیلمساز صاحب‌سبک و شهیر بریتانیایی، ماجرای "اسکاتی فرگوسن"، پلیسی است که در جریان یک تعقیب و گریز به دلیل سرگیجه نمی‌تواند ماموریتش را درست انجام دهد و در نتیجه بازنشسته می‌شود. رفیقی قدیمی از او می‌خواهد مراقب همسرش "مادلن" که به تازگی رفتارش عجیب و غریب شده، باشد که پذیرفتن این کار "اسکاتی" را وارد یک ماجرای پررمز و راز می‌کند.

"سر آلفرد جوزف هیچکاک"، در طی 6 دهه فعالیت در عرصه سینما، بیش از 50 فیلم بلند سینمایی را کارگردانی کرد. او طی این سال‌ها و بواسطه‌ ساخت آثار برجسته و موفق به کسب جوایز متعددی نائل شد که مهم‌ترین آنها جایزه‌ یادبود آکادمی اسکار در سال1967میلادی بود. او کلا 5 ‌بار در سال‌های 1960 برای فیلم "روانی"، سال 1940 برای "ربکا"، سال 1944 برای "قایق نجات"، سال 1945 برای "طلسم‌شده" و سال 1954 برای "پنجره عقبی" نامزد جایزه‌ اسکار بهترین کارگردانی شد.

این فیلمساز انگلیسی-آمریکایی که بخاطر تبحر ویژه‌اش در بهره‌گیری از عناصر دلهر، ترس و تعلیق به "استاد تعلیق" مشهور است، پس از فیلم "سرگیجه"، سه فیلم ماندگار و فراموش نشدنی "شمال از شمال‌غربی"، "روانی" و "پرندگان" را نیز از خود به یادگار گذاشت.

"آلفرد هیچکاک" نهایتا در سال 1980میلادی و در حالیکه چهارماه از اعطاء لقب "سر" از سوی ملکه الیزابت دوم به او نگذشته بود، در روز 29 ماه آوریل1980، در81 سالگی و براثر نارسایی کلیوی درگذشت.