سرویس سینمایی هنرآنلاین: جیمز برک قاضی دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه در نیویورک، هاروی واینستین را به 23 سال زندان محکوم کرد.

تهیه‌کننده بدنام هالیوود 24 فوریه به یک فقره اقدام جنسی مجرمانه درجه اول و یک فقره تجاوز درجه سه محکوم شده بود. این محکومیت پایان دادگاه واینستین در نیویورک است که ششم ژانویه آغاز شد. وکلای مدافع واینستین گفتند به حکم صادرشده برای دو فقره از پنج فقره اتهامی او اعتراض خواهند کرد.

برک قبل از صدور حکم به واینستین گفت که نام او به‌طور رسمی به‌عنوان یک متجاوز جنسی ثبت خواهد شد.

واینستین 67 ساله برای محکومیت خود در مورد اقدام جنسی مجرمانه به 20 سال زندان به‌علاوه پنج سال آزادی مشروط و در مورد تجاوز درجه سوم به سه سال زندان محکوم شد. قاضی تصمیم گرفت این محکومیت‌ها پشت سر هم و نه هم‌زمان باشد.

گروه موسوم به "سکوت‌شکنان" متشکل از 24 شاکی واینستین شامل اشلی جاد، لورن سیوان، رزانا آرکت و رز مگوان در بیانیه‌ای گفتند: میراث هاروی واینستین همیشه این باقی خواهد ماند که او یک متجاوز جنسیِ محکوم است. او به زندان می‌رود، اما هیچ میزان از دوران زندان، زندگی‌هایی که او نابود کرد، موقعیت‌های کاری که او از بین برد، یا خسارت‌هایی که او وارد کرد، درست نخواهد کرد.

در اکتبر 2017، ابتدا نیویورک تایمز و بعد نیویورکر با انتشار گزارش‌هایی به جزئیات چند دهه اتهامات به واینستین در مورد آزار جنسی زنان پرداختند. در هفته‌های بعد از انتشار اولین گزارش‌ها درباره واینستین، دامنه رسوایی او مثل قارچ رشد کرد و ده‌ها زن از سه قاره را در برگرفت. اشلی جاد، آنجلینا جولی، میرا سوروینو و گوئینت پالترو جزو بازیگران معروف بودند که پا پیش گذاشتند و روایت خود را مطرح کردند. واینستین از جبهه‌های مختلف ازجمله در نیویورک، لس آنجلس و لندن با اتهامات متفاوت روبرو شد.

واینستین بعد از انتشار این گزارش‌های تکان‌دهنده از شرکت واینستین که خود از مؤسسانش بود، اخراج شد. به دنبال آن آکادمی علوم و هنرهای سینمایی بانی جوایز اسکار، انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا، انجمن کارگردانان آمریکا نیز او را اخراج کردند و آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بفتا) نیز عضویت او در این آکادمی را به حالت تعویق درآورد.

غولِ بی‌آبرویِ هالیوود در مه 2018 در نیویورک بازداشت شد و دادیاران در منهتن او را به تجاوز جنسی، اقدام جنسی مجرمانه، سوء استفاده جنسی و رفتار نامناسب جنسی با دو زن متهم کردند.

از واینستین به‌عنوان استاد کمپین‌های فصل جوایز سینمایی یاد می‌شد که در دوران کاری خود با دو شرکت میرامکس و واینستین بیش از 300 نامزدی اسکار و پنج اسکار بهترین فیلم را تجربه کرد. خود واینستین در 1999 به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان فیلم "شکسپیر عاشق" برنده اسکار بهترین فیلم شد.