به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره "بسم الله" با حضور سید محمد حسینی؛ وزیر ارشاد، حمید شاه آبادی؛ معاون امور هنری ارشاد، علی اصغر امیرنیا؛ سرپرست مرکز هنرهای تجسمی، محمد رضا کمره‌ای؛ رئیس نخستین اکسپو آثار قرآنی و چند تن از هنرمندان امروز 13 مردادماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه نمایشگاه گفت: جشنوراه "بسم الله" از این جهت اهمیت دارد که تاکید دوباره بر "بسم الله" است. روایت داریم از امام علی(ع) که کل کتاب های آسمانی خلاصه شده است در قران مجید و کل قرآن خلاصه شده است در سوره حمد و سوره حمد در بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه شده است. این جشنوراه هم با نام "بسم الله" بر این مسئله تاکید می کند.

سید محمد حسینی در ادامه گفت: باز هم در روایت داریم هر کس نام پروردگار را به زیبایی بنویسد گناهانش را خداوند مورد مغفرت قرار می دهد.این نمایشگاه ها حرکت های مثبتی هستند تا در معانی ژرف این مسائل دقت کنیم.

حمید شاه آبادی، معاون هنری وزیر ارشاد در حاشیه این افتتاحیه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایشگاه یخش مهمی از ظرفیت هنری کشور را در این حوزه به خدمت گرفته است. دریافت بیش از 4700 اثر و حضور 7 کشور نشان از جایگاه بین المللی آن دارد و نشان از این دارد که هنرمندان ما نسبت به مفاهیمی که متولیان فرهنگ و هنر نیز روی آنها حساس هستند،مشارکت جدی دارند و خوشبختانه کارهای نمایشگاه بسیار غنی بود.

همچنین علی اصغر امیرنیا، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی نیز در حاشیه افتتاح این جشنواره و اکسپو به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایشگاه بسیار زیبا بود و خوشنویسی هنری معنوی است و چون در این نمایشگاه در خدمت هنر قرآنی و اسما الهی قرار گرفته است بسیار مطلوب بود.

وی در ادامه گفت: امیدورام هنرمندان تنها به تولید آثار گنجینه ای فکر نکنند و برای همه اقشار جامعه آثاری تولید شود که مردمی که تمایل به داشتن این آثار دارند اما توان مالی بالایی ندارند نیز بتوانند از آن بهره بگیرند.

وی درباره بحث مجوز این نمایشگاه که چند روز گذشته محل بحث بود نیز گفت: خوشبختانه با توجه به هماهنگی ها مجوز برای نمایشگاه و فروشگاه توسط برگزار کنندگان گرفته شد و شاید استنباط دوستان این بود که ما چون به تازگی یک اکسپو برگزار کردیم با این اکسپو مخالفت می کنیم در حالیکه برای ما برگزاری هر نمایشگاهی که به رونق هنر کمک کند قابل ارزش است . فروش آثار هم برای هنرمندان و تولیدات بعدی ایجاد انگیزه می کند و همچنین در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال تولید ملی نامگذاری شده است رونق این نمایشگاه ها بسیار خوب است.امیدواریم این حرکت ها محدود به ماه مبارک رمضان نباشد و در 12 ماه سال شاهد برگزاری این نمایشگاه ها باشیم.

در این اکسپو گران ترین اثر متعلق به جلیل رسولی است که با قیمت 80 میلیون تومان ارائه شده است.همچنین به گفته رئیس اکسپو حضور جمشید مشایخی به عنوان کسی که حراج را هدایت کند به دلیل وخامت حال این هنرمند بعد از شکستگی پایش منتفی است. کمره ای همچنین گفت: به دلیل مغایرت داشتن بحث چکش زدن در این حراج با موازین شرعی به شکلی کاملا متفاوت از حراج ها این نمایشگاه فروش را برگزار می کنیم.

از دیگر برنامه های روز افتتاحیه رونمائی از کتاب "راز خط" جلیل رسولی بود.

جشنواره بسم الله در سال 1391 با حمایت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزبانی فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/31